Så. Nu är probemet identifierat och åtgärdat. Det är en axial backspärr med två fjädrande tappar som går i mot en
kamskiva med två lägen per varv. Felet var helt enkelt ihoptorkat smörjmedel så fjädrarna inte orkade peta ut tapparna i läge.
Smörjkopparna för
olja fanns där ändå
letsde efter fettnipoel
. Petade ur en och gängade i en
fettnippel. När jag provade nippeln så pös det ut fett i ett luftnings hål i änden enligt bild
Kapade till en bit 4mm
fjäderstål och knackade in i det hålet och ut kom tappen så snällt. Sprayning med bromsrengöring och omväxlande blås med tryckluft och motionerande av tappen in i hållet gav tillfredställande lätt rörlighet. Smorde in det med några droppar ATF då det ska vara den minst torknings benägna oljan enligt någon amerikansk snackepåse.(fettnippeln är borttagen igen) Knackade sedan tillbaka klumpen och skruvade i den spetsiga låsskruven i sitt hål. Avslutade med att justera lamellpaketets fjädrar till föreskrivna 35mm längd
Bilden nedan är beskuren och förbättrad ur den ovan. Man ser tappen sitta fast sedan jag flyttat ut medbringaren.
Hurra att hålet fanns där.
Lyckades bessinna mig och ta ett foto i rättan stund där tapp ett är halvvägs ute och stålfjäder biten sitter i luftningshålet.
Bild beskuren och justerad ut den ovan
Nu hoppas jag min New Holland Hayliner 370 ska gå som det är tänkt. Sökte delar och konststerat att ljungs traktordemontering har väldigt konkurrandkraftiga priser på delar till dessa.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.
"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde