Nu var det dags igen. Den slitna griplastarkärran (ett gammalt hemmabygge av någon okänd fixare) behöver kärlek.
Gripcylindern är nu framgångsrikt ompackad (och honad) och verkar hålla tätt.
Vridhuscylindrarna är nedplockade och nya packningar beställda. Cylindrarna ser för hemska ut längst in, där har tydligen kuggstången gått emot cylinderns insida. Men längre in ser det bättre ut, så jag har bestämt mig för att acceptera dessa skador och istället undvika vridhusets ändlägen, vi får väl se hur länge de nya packningarna håller.
Stödbenen som satt på grinden vred loss grinden från sitt fäste vid ett tungt lyft ("som att bygga övervåningen på gardinstången" sa en bekant till mig) så nu har jag svetsat fast stödbenen mot kranpelaren istället och ska svetsa fast grinden på nytt.
De flesta hydraulslangar behöver bytas, så jag ska försöka ta reda på vad jag har för kopplingar och beställa nya från flowfit (någon som är bra på detta?).
När jag höll på med vridcylindrarna märkte jag dessutom att det hela tiden är tryck ut till dessa båda cylindrar, även när jag inte drar i spaken på ventilpaketet. Jag förutsätter att det är tänkt att det ska vara trycklöst när jag inte drar i spaken och att jag alltså har ett läckage i ventilpaket.
Är det värt att plocka isär och försöka renovera ventilpaketet? Är det någon som kan ge tips? Ett alternativ är att köpa ett nytt paket, hittade nya paket som iaf såg liknande ut för ca 3kkr, vad ska man tänka på i så fall?
Det är ett gammalt lik till kärra och egentligen borde den nog bytas ut men jag använder den i nuläget för lite för att det ska vara lönsamt att köpa en rejäl kärra. Däremot är det mycket värt att ha en kärra med kran på bakom traktorn, så lite tid och lite pengar är jag beredd att satsa för att hålla den vid liv. Dessutom är det bra svets- och mekträning för en maskinistwannabe.