Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ventilpaket gammal griplastarkärra

57 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

bmi430 (trådstartaren)

#1 » 13:56:55, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu var det dags igen. Den slitna griplastarkärran (ett gammalt hemmabygge av någon okänd fixare) behöver kärlek.

Gripcylindern är nu framgångsrikt ompackad (och honad) och verkar hålla tätt.

Vridhuscylindrarna är nedplockade och nya packningar beställda. Cylindrarna ser för hemska ut längst in, där har tydligen kuggstången gått emot cylinderns insida. Men längre in ser det bättre ut, så jag har bestämt mig för att acceptera dessa skador och istället undvika vridhusets ändlägen, vi får väl se hur länge de nya packningarna håller.

Stödbenen som satt på grinden vred loss grinden från sitt fäste vid ett tungt lyft ("som att bygga övervåningen på gardinstången" sa en bekant till mig) så nu har jag svetsat fast stödbenen mot kranpelaren istället och ska svetsa fast grinden på nytt.

De flesta hydraulslangar behöver bytas, så jag ska försöka ta reda på vad jag har för kopplingar och beställa nya från flowfit (någon som är bra på detta?).

När jag höll på med vridcylindrarna märkte jag dessutom att det hela tiden är tryck ut till dessa båda cylindrar, även när jag inte drar i spaken på ventilpaketet. Jag förutsätter att det är tänkt att det ska vara trycklöst när jag inte drar i spaken och att jag alltså har ett läckage i ventilpaket.
Är det värt att plocka isär och försöka renovera ventilpaketet? Är det någon som kan ge tips? Ett alternativ är att köpa ett nytt paket, hittade nya paket som iaf såg liknande ut för ca 3kkr, vad ska man tänka på i så fall?

Det är ett gammalt lik till kärra och egentligen borde den nog bytas ut men jag använder den i nuläget för lite för att det ska vara lönsamt att köpa en rejäl kärra. Däremot är det mycket värt att ha en kärra med kran på bakom traktorn, så lite tid och lite pengar är jag beredd att satsa för att hålla den vid liv. Dessutom är det bra svets- och mekträning för en maskinistwannabe.
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor



akkamaan

#2 » 14:23:44, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev:När jag höll på med vridcylindrarna märkte jag dessutom att det hela tiden är tryck ut till dessa båda cylindrar, även när jag inte drar i spaken på ventilpaketet. Jag förutsätter att det är tänkt att det ska vara trycklöst när jag inte drar i spaken och att jag alltså har ett läckage i ventilpaket.

Hur högt tryck har du i vridcylindrarna med spaken i neutralläge?
Om det är "5-10 bar" så kan det vara så att neutralläge på spaken ger flytläge på svängen och att du då för returtrycket i båda sväng-cylindrara. Att ha en flytlägesfunktion på kransvängen är vanligt om kranen sitter på traktordelen "framför" drag-leden t ex på hytt-taket, vilket den ju inte gör på din skogsvagn.
En annan anledning till att returtrycket kommer in i hydraulcylindrar är chockventilernas återfyllnads/backventil-funktion.
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#3 » 21:21:43, 02-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har ett Nordhydraulic ventilblock nu, om det är hyffsat välmatchat i storlek mot pumpen så är det nog ett ganska fint paket.
Byter du till ett 3000 kronors så blir du nog besviken, spakarna blir typ on-off och lasten kan gå åt fel håll ibland

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bmi430 (trådstartaren)

#4 » 08:07:01, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte mätt trycket till vridcylindrarna, men märkte när jag hade demonterat packningarna och kuggstången och hade de tomma cylindrarna stående att de långsamt fylldes med olja utan att jag drog i någon spak när ventilpaketet var trycksatt. Båda cylindrarna (höger och vänster) fyllde sig hyfsat lika och rätt långsamt så det kan nog stämma som du säger. Då kanske jag kan släppa det. Har ju inte varit ett problem jag märkt av när jag använt kranen. Det är som sagt ett okänt hemmabygge, så det är inte omöjligt att kranen har varit traktormonterad tidigare, om det nu är flytläge inbyggt i konstruktionen.

Stämmer också fint med funktionerna på din bild, akkamaan. Vridet längst till vänster när man spakar. Är det chockventilerna man ser ovanpå de två ventilerna?

Nordhydraulic alltså, tack för den informationen Jac, då har jag någonstans att börja leta om reservdelar ska sökas. Men då kanske jag avvaktar och ser om det behövs innan jag funderar mer på att skruva isär ventilpaketet.

Nästa steg blir att byta packningarna i vridcylindrarna, de är fn i tryggt (?) förvar hos posten någonstans i landet...
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#5 » 13:32:32, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmi430 skrev: Är det chockventilerna man ser ovanpå de två ventilerna?


Ja
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#6 » 14:04:36, 03-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Datablad här: https://www.hydac.com/fileadmin/pdb/pdf ... 020011.pdf (om det är rätt).

Vet inte inte helt hur nummersystemet funkar hos Nordhydraulic men jag tror RS215 är en variant av RS210.

3 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bmi430 (trådstartaren)

#7 » 23:40:41, 11-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vridcylindrarna ompackade och monterade, det var en liten kamp att få på cylindrarna (finns säker ett smidigare sätt, men nu är de iaf på plats). Har fått mycket hjälp av personalen på Dione/kullager.se och till slut hittade vi rätt i packningsdjungeln. Grinden är svetsad på plats och stödbenen kan användas som manuella stödben. Planen är att sätta hydraulcylindrar på stödbenen, men det får vänta tills jag får tid. Det viktiga är att kunna använda kärran när höststormarna kommer. Lyxen får vänta.

När jag har hållit på och fixat har jag fått tappa ut en del hydraulolja ur cylindrarna och måste nu fylla på i traktorn. Har hittills använt handel 46, men tänkte byta till Q8 T520 10W-30 då min far har detta i sin VolvoBM 700 (är väl gemensam olja i hydraulik och växellåda i den, eller?) och det vore smidigt att kunna samsas om vissa hydraulredskap.

Låter det vettigt att köra med 520 10-30 som hydraulolja i min gamla BM 430? I så fall, hur nitisk ska man vara med att tömma/spola ur Handel46 - oljan ur traktor och redskap?

Nästa steg (efter ev oljebyte) blir att undersöka vilka gängor det är på slangarna för att sen lägga en beställning på flowfit.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Stridis2

#8 » 07:54:42, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man blandar hydraulolja och motorolja kan man få lite "latjo" reaktion. Jag fyllde en nyinköpt IH med hydraulolja. Tanken var nästan tom och jag hade inte en tanke på att det kunde vara något annat än hydraulolja. Men när jag startade traktorn skummade oljan som mjölk som kokar över. Bara jäste upp ur påfyllningshålet. Det rann ut säkert tio liter.

Så, ja, ska du byta så tappa ut så mycket du kan. Var alltid noggrann med hydraulhygienen. Låna / låna inte ut redskap till traktorer där det finns risk att man blandar olika sorters oljor.
Ett alternativ är ju att låna redskap med traktor.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

PeterR

#9 » 08:07:06, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

430 har växellådsolja och hydraulolja separerat. Jag har hydraulolja i hydraultanken och GL1 olja(?) i växellådan.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bmi430 (trådstartaren)

#10 » 10:44:49, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack. Jo, att det är separata oljor i 430n känner jag till. Men hur det är i BM700 är jag lite mer osäker på, har fått för mig att det är gemensam olja i växellåda och hydraul i den och tänker att det nog är dumt att späda växellådsoljan med ren hydraulolja vilket ju skulle ske om jag i nuläget kopplar timmerkärran till BM700an. Q8 520 10/30 oljan (som finns i 700an) ska enligt specen gå bra att använda som hydraulolja och priset är i stort sett detsamma som Handel 46. Om jag tappar ut hydrauloljan så gott det går ur lilltraktorn (430n) borde jag väl inte göra bort mig om jag sedan fyller med 520-oljan i hydraulsystemet? Behöver man skölja ur redskap eller är det överkurs? Jag kan ju prova att blanda oljorna i ett glas för att se hur det går, om nu det tillför något?

När det sedan är samma olja i båda traktorerna borde det väl inte vara olämpligt att koppla tex timmerkärran till BM700an då och då, eller?
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Masseydriver

#11 » 11:43:59, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bm T 700 har skilda system för transmission och hydraulik precis som 430 och det går fint att använda lika oljor i båda traktorerna . Inte är dom speciellt kräsna heller då båda saknar synkroniseringar , våta bromsar och dylikt .

2 personer gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65

bmi430 (trådstartaren)

#12 » 15:55:04, 12-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Perfekt. Tack för det! Då tror jag att jag anpassar mig till min fars standard och byter hydraulolja i 430n enligt plan. Får se hur noggrann jag lyckas vara. Tömma traktorn känns rimligt. Skölja ur timmerkärrans cylindrar känns lite overkill.

1 person gillar det här inlägget.
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#13 » 17:15:31, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har slangarna kommit. Kan rekommendera flowfit, snabb leverans av rätt prylar till bra pris. Började dagen med att byta slangarna vid lederna på kranarmen (m18x1.5 i båda ändar), gick fint och verkar hålla tätt, samma sak där slangarna från ventilpaketet ansluter till rören på kärran.

Däremot har jag problem med läckage vid slanganslutningarna på ventilpaketet. Det är 1/2 hona på utgångarna, men förut satt det övergångar till m18x1.5 hane. Övergångarna var på 1/2 BSP sidan mot ventilpaketet insmorda med något, skulle gissa att de var linade. Alltså har även tidigare ägare haft svårt att få tätt. Först läckte de flesta kopplingarna, de var rätt väldragna men efter en extra hård åtdragning med längsta fastnyckel nr 27 på gården fick jag hyfsat tätt i alla utom tre av kopplingarna. Vad gör jag nu. Våldsdra med spett och slägga känns lite olämpligt. Är det ok att använda lin i hydraulsystem? Finns det andra knep?
Bild
Bild
Bild
Bild
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

bmi430 (trådstartaren)

#14 » 17:19:30, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ni ser är det alltså inte någon övergång kvar nu, utan slangen direkt in i ventilpaketet via BSP gängan, hane på slangen, hona på ventilpaketet. Där behöver jag täta på något vis.

Efter lite sökande verkar det finnas (lämpliga?) produkter från bla locktite, men jag vill gärna ha era synpunkter. Lin, locktite, annat?

De gamla slangarna var som synes lite slitna...
bmi430
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 15-06-2015
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Masseydriver

#15 » 17:41:45, 24-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ser inga tätningsbrickor mellan ventilpaket och slangnippeln ?

4 personer gillar det här inlägget.
Masseydriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:29:37, 17-07-2016
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7c, Massey Ferguson 65


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: JengaPRO och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se