Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Att bygga om vinsch till trådlös fjärrstyrning

117 inlägg • Sida 2 av 8
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Risarvaren (trådstartaren)

#16 » 20:51:58, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Där har du en med 50m räckvidd och 4-kanaler. Finns med fler funktioner från samma tillverkare med fler kanaler för lite mera dollars...
Men 485:-/inkl frakt är troligen rätt prisvärt...


[Edit] Räckvidden


Den som såg nästan likadan ut hos elnu.se hade 100m räckvidd. Nåväl, kanske inte spelar så stor roll egentligen.

Tycker denna verkar helt OK! Vinschen har bara tre funktioner från ventilen:
- vinscha in
- håll/broms
- vinscha ut

Neutral sker med en separat mekanisk spak på vinschen.
Jag gissar att den ursprungliga elektriska manövern (och därmed befintliga solenoider) bör ha haft samma funktioner!?!?

Kan det vara så att knapparna egentligen bara behöver vara två:
- vinscha in
- vinscha ut

Knapparna skall vara påverkade så länge man trycker på knappen, så fort man släpper strömmen till solenoiderna så hamnar ventilen i mittenläget => håll

Verkar detta resonemang troligt??? :klia:
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer



Lars B

#17 » 20:58:03, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risarvaren skrev:Den som såg nästan likadan ut hos elnu.se hade 100m räckvidd. Nåväl, kanske inte spelar så stor roll egentligen.


Nästan likadan är faktiskt samma sak. Har ju tom samma HS-4 beteckning...

Men den lite kralligare fjärren som jag länkade till sista gången kanske har sina fördelar i en vårblöt snöig skog? :klia:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Risarvaren (trådstartaren)

#18 » 23:17:00, 28-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
Risarvaren skrev:Den som såg nästan likadan ut hos elnu.se hade 100m räckvidd. Nåväl, kanske inte spelar så stor roll egentligen.


Nästan likadan är faktiskt samma sak. Har ju tom samma HS-4 beteckning...

Men den lite kralligare fjärren som jag länkade till sista gången kanske har sina fördelar i en vårblöt snöig skog? :klia:


AliExpress verkar ha alla möjliga varianter av dessa. IP65 skadar inte om de håller vad de lovar. Lätt att tappa en sådan här i glassig vårsnö eller en vattenpöl. Minst två funktioner är nödvändigt för vinschlinan, helst två funktioner ytterligare för att med lite listig mekanik och ett servo kunna styra frikopplingen av lintrumman...
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

aOslund

#19 » 00:48:35, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den gula är väl också ip65 enligt den svenska sidan iaf.
Användarvisningsbild
aOslund
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:26:28, 24-11-2010
Ort: Sunne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz DX 6.10 -87
Massey Ferguson 65 -64
Nuffield 4DM -58 med Hymasaggregat
Åkerman H11 -69

Risarvaren (trådstartaren)

#20 » 01:34:01, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även AliExpress anger IP65, frågan är om den verkligen lever upp till detta vare sig man beställer hos svenska sidan eller från utlandet. Kinesiska prylar kan variera ganska mycket i kvalitet från gång till gång.

Det jag är på jakt efter är att den även skall ha ca 75 meters räckvidd med tanke på vajerlängden.

Ytterligare ett frågetecken är om privatimporterade radioprylar är godkända att brukas i Sverige? Å andra sidan kan man undra vem som kollar...
Kanske kan bli grinigt om paketet öppnas av tullen? Eller betalar man då bara moms och postens hanteringsavgift?
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

kmracing

#21 » 10:43:42, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risarvaren skrev:
Lars B skrev:Där har du en med 50m räckvidd och 4-kanaler. Finns med fler funktioner från samma tillverkare med fler kanaler för lite mera dollars...
Men 485:-/inkl frakt är troligen rätt prisvärt...


[Edit] Räckvidden


Den som såg nästan likadan ut hos elnu.se hade 100m räckvidd. Nåväl, kanske inte spelar så stor roll egentligen.

Tycker denna verkar helt OK! Vinschen har bara tre funktioner från ventilen:
- vinscha in
- håll/broms
- vinscha ut

Neutral sker med en separat mekanisk spak på vinschen.
Jag gissar att den ursprungliga elektriska manövern (och därmed befintliga solenoider) bör ha haft samma funktioner!?!?

Kan det vara så att knapparna egentligen bara behöver vara två:
- vinscha in
- vinscha ut

Knapparna skall vara påverkade så länge man trycker på knappen, så fort man släpper strömmen till solenoiderna så hamnar ventilen i mittenläget => håll

Verkar detta resonemang troligt??? :klia:


Hej! Så är det absolut, frikopplingen använder man ju som ett alternativ till att få ut viren när man inte samtidigt kan köra ut den hydrauliskt! Roligt att hitta en sån bonusfunktion på ventilen, hoppas den är i fungerande skick bara :thumme:

Ösa började experimentera med radiostyrning redan på 50-talet tydligen, men det verkar vara väldigt sparsamt med teknisk dokumentation över de här sakerna tyvärr.

Edit: Det låter ju mest rimligt att det finns 2 spolar, en ut och en in, och att det är 2 kablar till varje, grön + och svart - troligtvis eftersom de var byglade ihop. Jag tror du lugnt kan testa lite med 12v på den, för det borde inte gå att bränna något i ventilen!
Senast redigerad av kmracing 10:55:41, 29-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Fredrik_

#22 » 12:09:17, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

'Hållspole' är inte så ovanligt vid tex stoppmanöver (Eler start, strömlöst = stopp)
En stark/kraftig spole drar det mekaniska arbetet, sedan låter man en svagare och strömsnålare spole HÅLLA kvar läget.
Mäter man fram olika resistans i spolarna skulle det kunna vara så.
(Dragspolen gillar inte alltid att vara aktiverad för länge = POFF)

Inkopplingen av två tryckknappar beskrev jag tidigt!

'Pirat'radioutrustning kan både störa andra anläggningar och själva störas av befintliga apparater.
Räckvidden påverkas troligen av hur mycket radiostörningar av annat slag det finns i omgivningen.
Brukar märkas bland kranförare på byggen och baklyftar vid partihallar!)
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

sm6ywk

#23 » 18:54:56, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående privatimporterade radioprylar så om det ligger inom ett öppet frekvensband (tex. 433 MHz) och är specad till rätt uteffekt (tror det är 10 mW ERP för 433 MHz), har jag väldigt svårt att se varför tullen skulle bry sig.
Dessutom har väl lagen ändrats? Man får lov att inneha nästan vad som helst för sändare, men inte använda den.

Jag skulle tro att det finns många radiostyrningar som går över effektgränsen (räcker att sätta på en större antenn på sändaren så är man över). Men så länge det inte är många W är det nog ingen som märker något.

Mvh
Kristoffer
sm6ywk
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:40:41, 10-03-2013
Ort: Ale kommun, Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 650

Risarvaren (trådstartaren)

#24 » 23:55:07, 29-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev:'Hållspole' är inte så ovanligt vid tex stoppmanöver (Eler start, strömlöst = stopp)
En stark/kraftig spole drar det mekaniska arbetet, sedan låter man en svagare och strömsnålare spole HÅLLA kvar läget.
Mäter man fram olika resistans i spolarna skulle det kunna vara så.
(Dragspolen gillar inte alltid att vara aktiverad för länge = POFF)

Inkopplingen av två tryckknappar beskrev jag tidigt!

'Pirat'radioutrustning kan både störa andra anläggningar och själva störas av befintliga apparater.
Räckvidden påverkas troligen av hur mycket radiostörningar av annat slag det finns i omgivningen.
Brukar märkas bland kranförare på byggen och baklyftar vid partihallar!)


Jag har provat att mäta resistansen mellan pluspolerna och jord, båda hamnar på ca 50 ohm (kan detta vara rätt?) samma resistans på båda. Indikerar detta att spolarna är paj?
Skall klämma på lite ström imorgon och se vad som händer.

Nog borde väl dessa spolar vara hyfsat uthålliga. Vinschen rymmer 75 meter som skall rullas in, det kräver lite tid! Borde inte spolarna vara dimensionerade för att klara av vinschens kapacitet???
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Fredrik_

#25 » 11:20:15, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med samma resistans har de nog samma funktion!
Alltså in och ut!

Edit:
'Stoppmanöver' jag menade tidigare gäller ju dieselmotoravstängning..
Såg att det inte riktigt framgick :vissla:
Senast redigerad av Fredrik_ 11:23:04, 30-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Risarvaren (trådstartaren)

#26 » 18:26:26, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl, jag har idag provat att lägga lite plusspänning på de övre skruvarna och se, spaken rörde sig åt båda hållen!!!
Båda spolarna verkar därmed hela och fina.

Nu skall jag bara lura lite på vilken radiostyrning jag skall satsa på...

En billig direktimporterad från Kina för ca 100 USD eller en likadan för det dubbla via en svensk mellanhand???

...eller en riktigt dyr via någon som säljer vinschar???
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

Lars B

#27 » 19:29:56, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risarvaren skrev:Nu skall jag bara lura lite på vilken radiostyrning jag skall satsa på...

En billig direktimporterad från Kina för ca 100 USD eller en likadan för det dubbla via en svensk mellanhand???

...eller en riktigt dyr via någon som säljer vinschar???


Beror ju lite på hur bråttom du har med. Kina kan ju ta 4-5 veckor (men ibland bara 6-7 dagar!). Sedan så skulle jag nog se till att ha några lediga kanaler då man i princip alltid kommer på fler saker man vill fjärrstyra när man väl prövat :thumme:
Givet blir väl att koppla en solenoid som drar i stopparmen på pumpen så du har chansen att döda motorn om oförutsedda ljud eller oljefontäner uppstår när du står 50 meter bort! Eller bara möjligheten att stoppa och starta motorn när du vill pausa utan att klättra in i hytten...
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Risarvaren (trådstartaren)

#28 » 20:15:52, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fler kanaler javisst!!!

- stoppreglage
- startmotor påslag
- frikopplling/koppling av vinsch

Många saker kan man ju styra om man vill, inklusive vinsch in/ut så blir detta minst en 6-kanalsradio. 8-kanalare med ytterligare 2 i reserv kanske... :-) Fantasin sätter gränsen...

Hur skulle man kunna uppfinna ett servo som trycker in denna lilla plunge? Det räcker att trycket släpper så ploppar den ut av fjädern innanför...
Bild
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer

MekJan

#29 » 20:20:55, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Liite överbliven hydralik och en magnetventil kanske. Kan även vara en accumulator inblandad.
MekJan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:14:17, 25-12-2010
Ort: Ja
Maskintyp: Traktor
Maskin: Orsaspark

Risarvaren (trådstartaren)

#30 » 21:00:26, 30-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

MekJan skrev:Liite överbliven hydralik och en magnetventil kanske. Kan även vara en accumulator inblandad.


Hydraulik i all ära men jag tänkte på antingen en kraftig solenoid som vrider en arm fästad i skruven eller ett servo från radiostyrda flygplan eller liknande. Allt inkapslat i en kraftig plåt som skydd för slag från gripen...

12V finns ju redan i startbatteriet...
Användarvisningsbild
Risarvaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:26:48, 27-07-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135 -65
Fiat 45-66
ÖSA-BM350 Skogsboxer


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: fiatagri och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se