Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerKranar och liftar

Dino 125T skylift som skojar lite?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kranar och skyliftar här

krokodilen

08:56:57, 06-05-2024

Ok ytterligare en maskin inköpt och innebär mera att mecka med. :svettas:

Lånade ut liften till en bekant och givetvis händer det nåt direkt. Korgsvängen som styrs med hjälp av 12v elektriskt ställdon uppför sig underligt, fungerar när den vill mm.

Jag är kass som fan på elschema men tänker att det kan nog i princip alla på maskinisten utom jag typ. Jag har inte mätt nånting och inte ens sett maskinen på plats än, min bekanta ringde mig och undrade om han skulle fylla på mer hydraulolja eftersom svängen betedde sig mysko,,,, på den nivån började det.

Kan nån förklara för mig hur detta är tänkt att fungera, typ göra förklaring över schemat som en 10 åring begriper (och jag då)?

Bild

Jag vet vad vissa detaljer är i schemat och måste även tacka Zip-Up i Göteborg för användarmanualen! :thummar:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:



torbjorn_forsman

22:09:28, 06-05-2024

K17 och K18 är två växlande reläer. Reläkontakterna är kopplade som två "trappkopplade" strömbrytare, så om bara det ena relät är tillslaget men inte det andra får motorn spänning. Beroende på vilket av reläerna som slår till, så får motorn olika polaritet och går alltså åt olika håll. Om inget av reläerna eller båda är tillslaget, får motorn ingen spänning och står stilla.

Omkopplaren S24 verkar styra reläerna, den kan ge spänning till den ena eller den andra reläspolen. I serie med vardera reläspolen sitter något som jag gissar är gränslägesbrytare, RK9 och RK10.

Alltsammans matas via automatsäkringen F2.

Ett vanligt problem med såna där kopplingar med växlande reläer är, att den brytande kontakten (87a) bränns sönder med tiden, den brukar inte alls tåla strömstötar mm lika bra som den slutande kontakten (87). Detta för att den brytande kontakten brukar ha ganska lågt kontakttryck, det är bara reläets returfjäder som trycker ihop den. Den slutande kontakten får mycket mer kraft från reläets ankare då det slår till.

1 person gillar det här inlägget.

krokodilen

22:27:02, 06-05-2024

Tack för dragningen Torbjörn! :shake_hands: Ja och reläerna kostar ju inte så mycket att byta för att testa din hypotes heller. Vad kan det vara för typ av relä tro, typ till gamla extraljus eller?

Gränslägesbrytare stämmer ypperligt, det visste jag redan.


/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

torbjorn_forsman

23:33:57, 06-05-2024

I princip extraljusreläer men de måste ha växlande kontakt (dvs de ska ha både anslutning 87 och 87a) . Tänk på att det finns bilreläer som ser ut som standardtyp men med två olika pinningar, tyvärr passar båda i samma sockel. Du måste kolla att anslutningarna sitter på samma ställen som på originalreläerna.

Jac

23:47:42, 06-05-2024

Relä med diod är väl att föredra när det är solenoider som styrs.

Sunne

23:58:26, 06-05-2024

Är det samma som på 150T är det en helelektrisk linjärmotor.

1 person gillar det här inlägget.

krokodilen

08:17:48, 07-05-2024

torbjorn_forsman skrev:I princip extraljusreläer men de måste ha växlande kontakt (dvs de ska ha både anslutning 87 och 87a) . Tänk på att det finns bilreläer som ser ut som standardtyp men med två olika pinningar, tyvärr passar båda i samma sockel. Du måste kolla att anslutningarna sitter på samma ställen som på originalreläerna.


Jo det förstår jag, måste nog börja med att leta upp vart reläna sitter, lutar åt elskåpet uppe i korgen. Jag får hem liften om nån dag, de får klara sig utan korgsväng så länge helt enkelt.

Jac skrev:Relä med diod är väl att föredra när det är solenoider som styrs.


Men nån solenoid är det väl inte? Du tänker diod för att "bränna bort" strömspiken?

Sunne skrev:Är det samma som på 150T är det en helelektrisk linjärmotor.


Jag brukar kalla dessa maniker för "linjärt ställdon" men det kanske är för generaliserande?

/C :klia:
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

krokodilen

08:45:56, 07-05-2024

48.650SP är tydligen Dinos originalnr 192:- + moms. Gav inte mycket vid Googling direkt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

magloman

14:02:59, 07-05-2024

De vanligaste felen på skyliftar är murkna kablar. De sitter ibland utsatt och genom leder rör det sig hela tiden, och i korgen kan det vara påverkan från användare med osv. Står de långa perioder kan det vara skadedjur som påverkar oxå.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

krokodilen

14:14:34, 07-05-2024

Ja jag ska mäta lite och testa nån dag så får vi se, samlar uppslag innan bara.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

PeterR

16:41:59, 07-05-2024

Jag hyrde en liknande lift för ett par år sedan, också Dino. Jag blev instruerad att nivågivarna kunde strula lite ibland. Minns inte exakt vad instruktionen innebar, men ett tips kan vara att fråga en uthyrare hur man gör.

Dexxas

20:45:19, 07-05-2024

Reläerna till linjärmotorer har jag bytt ut mot vinshrelän som används för atv vinshar med framgång,atv vinshar har betydligt högre startströmmar än dom flesta linjärmotorer....Dom reläerna tål stryk och kostar runt femhundringen på Amazon mfl.
Pensionär... Världens farligaste jobb... Ingen har överlevt.

krokodilen

20:33:03, 09-05-2024

:lmao: Kan meddela att det satt en automatsäkring som kunde återställas.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.