Idag dök det upp ett minne på Facebook..
För tio år sedan idag, så åkte jag ner till Sundsvall och köpte en Passat!
Det hade varit en turbulent tid i bilägandet, jag hade en Saab 9-3 som jag haft i ca 6 år, men jag skulle bli pappa, och jag kände att Saaben skulle bli lite trång!
Så Saaben ställdes åt sidan, och vi köpte tillsammans en Volvo V70 2.4T AWD automat från 2001..
En fullutrustad helt underbar bil, och min nyfödde son åkte nu säkert, och vi hade plats för
packning!
Fast när vi haft den i
ungefär ett år, så fick min sambo ett jobb i på ett dagis i Högarna, en by strax innan Hammerdal, 6 mil ifrån där vi bodde då..
Och hur underbar Volvon än var att köra, så låg bränsleförbrukningen alldeles för högt..
Så därav sålde jag pärlan, och köpte en fabriksny Ford Focus kombi, en miljöklassad diesel på 95 trötta hästar, och bränsleförbrukningen sänktes med 1 liter/mil!
Volvon hade vi inget lån på, men Forden tog vi lån på, och trots lånekostnader och en kraftigt ökad körsträcka, så blev det ändå en billigare månadskostnad pga den låga bränsleförbrukningen..
Sambon hade Fårrden och pendlade 12 mil om dagen till sitt nya jobb, och planen med att just köpa en ny bil, var ju att vi ville ha driftsäkerhet, samt en ekonomi i det hela..
Fast under dom 11 månaderna, så försvann våran vision av driftsäkerheten, då vi fick ringa till bärgare flertalet gånger pga diverse slarvfel i bilens konstruktion..
Intercoolern ramlade loss, dieselrör släppte, bromsarna vägrade släppa..
Det känns som att min sambo körde hyrbil oftare än vad hon körde våran bil..
Så jag ledsnade!
Jag åkte ner till en bilfirma i Sundsvall och lämnade den jäkla tingesten i inbyte mot passaten..
50000kr förlorade jag på 11 månader/2000 mil, och man kan väl förmildrat säga att mitt förtroende för bilar av märket Ford, inte är jättehögt!
Jag var väldigt irriterad över den ekonomiska förlusten, men samtidigt var jag väldigt lättad över att slippa oron bak i skallen, huruvida sambon skulle ta sig på jobbet eller inte..
Men oron försvann med tiden, och passaten visade sig ha lika låg bränsleförbrukning som fårrden, och den var dessutom en mycket trevligare bil att köra med sina 140 hästar, och den hade ett mycket större benutrymme för stordampen!
Och det var ju tur, för det visade sig att det blev jag som fick sitta och pendla till och från jobbet med den..
Bara nån vecka efter att jag köpt den, så var vi och tittade på en helt underbar gård i en grannby till byn som sambon jobbade i, för hon hade problem att köra längre sträckor..
Det var en helt igenvuxen gammal gård från 1800-talet, ett riktigt renoveringsobjekt, fast priset var överkomligt, sonen och ev senare barn skulle få en trevlig uppväxt, och jag har ju trots allt damp!
Vi slog till och köpte det, och snart tio år senare så bor vi fortfarande här, trots lite ekonomisk turbulens!
Och passaten, den skjutsade min röv till och från jobbet i nästan 6 år efter det..
Jag bytte
olja på den 32ggr under dom åren, och det var väl i princip det enda jag behövde göra!
Den hade gått ca 5000 mil om jag inte missminner mig när jag köpte den, och i 16000 mil så svek den mig aldrig en gång, det var inte en enda pinal som gick sönder på den!
Tills semestern sommaren 2018..
Då hade den slagit om till 21000 mil, vi var på väg ner till Sundsvall med husvagnen, och bilen började skaka konstigt..
Det var början till slutet på min och passatens kärleksrelation..
Jag bytte i princip hela framvagnen, alla bussningar, bromsar,
hjullager, drivaxlar, dämpare o fjädrar..
Sen lite senare byttes hela bakvagnen ut, och fjädring o bromsar..
Sen efter det var jag tvungen att köpa nya fälgar och
däck, då det visade sig att 2st fälgar som satt på bilen var krokiga, och fälgarna hade förmodligen orsakat vibrationerna jag känt..
Jag var vid tillfället av felsökningen mitt uppe i en
motorrenovering av en BM1113A motor i en
baklastare, så jag missade problemet med fälgarna, och började istället att byta alla delar på bilen som var slitna i ren frustration och på måfå, för att få ut bilen ur garaget, så jag kunde fortsätta med baklastarn..
När jag äntligen fått ut bilen ur garaget, så skulle jag kolla upp ett udda pysljud som uppstått från motorn..
Det visade sig vara turbon som var utsliten, och det var ju bara att köra in bilen i garaget igen..
Berners i Östersund skulle ha kring 30-35000kr för ett turbobyte, då dom var tvungen att antingen lyfta ur motorn ur bilen, eller ta ner framvagnsbalken, och det rörde sig om ca 20 timmars jobb har jag för mig..
Jag sa någonting väldigt otrevligt till dom, och la på luren.
Jag åkte till en turbofirma i Strömsund och köpte en utbytesturbo, och bytte den på en kväll i garaget, utan att vardera plocka ur motorn eller framvagnen, och givetvis hade jag vid tillfället mina rosa hörlurar på mig!
Turbofirman sa åt mig att mitt partikelfilter förmodligen var igensatt av att döma på slitaget på turbon, och att jag borde hålla det under uppsikt..
I det här läget hade våran ekonomi börjat krascha, och jag hade redan lagt ut 40-50000kr på bilen, så jag ignorerade det och hoppades på det bästa!
När bilen ett halvår senare började trycka ur sig motorolja ur varenda öppning, så fick jag till slut nog!
Jag tvättade bilen, silikonade igen överallt där oljan kommit ut, knäppte kort och la ut den på blocket!
En snubbe kom och köpte den, och det är numera körförbud på den pga utebliven kontrollbesiktning..
Det här blev ett långt inlägg, men det är många minnen som ploppar upp när jag ser bilder på min gamla passat..
Jag
saknar fortfarande än idag den där bilen, den var så jäkla skön att åka i, och den gick väldigt billigt!
Om jag skulle göra om felsökningen i nutid, skulle den förmodligen resulterat i lite mindre utbytta delar, och det där partikelfiltret som sitter på den skulle vara utrensat och bortprogrammerat ur bilens minne!
Nu ska jag sluta ordbajsa, och fortsätta kämpa mot en kraftig förkylning!