Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Man undrar vad som driver prioriteringen i polisarbete?

375 inlägg • Sida 15 av 25
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

63an

#211 » 21:31:16, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äsch, detta: du är som många andra på forumet de bor inte i Sverige :laes_detta:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag



fretchi

#212 » 22:24:53, 19-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tongångarna var lite annars förr! Funnet i bok från 60-talet.
Bild
Bild

10 personer gillar det här inlägget.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

PeterR

#213 » 10:40:15, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En av de misstänkta i fallet som tråden startade om är frisläppt.
https://svenskjakt.se/start/nyhet/hakta ... -oskyldig/

Ett läsvärt debattinlägg av Björn Törnvall
https://svenskjakt.se/opinion/debatt/ak ... parlament/

Och lite mer om polisens prioriteringar...
https://svenskjakt.se/opinion/debatt/po ... emokratin/

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

dc_lindberg

#214 » 11:01:37, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svensk jakt använder fel term i sitt reportage. Det är inte aktivism att sätta sig över lagar och regler, den är anarkism eller i vart fall myndighetstrots.
Fast..."aktivism" är ännu inte ett brott,... vilket anarkism (samhällsomstörtande verksamhet) och myndighetstrots (vägran att följa, lyda och tillämpa gällande lagstiftning. Tangerar begreppet anarkism, men är inte lika allvarligt brott mot samhället)...

Jo då - jag sitter med min beskärda del av att få se den polisiära aktiviteten och funktionen...nått är helt klart i olag på befälsnivå/utreningsnivå...man vägrar ta emot och registrera anmälningar (!) o -det- får polisen inte göra...väntar med nyfikenet/intresse på svar från högre instans rörande denna rättsvidriga tillämpning av sitt uppdrag.
Mina stickprov under de senast 20 år visar på en allt ökad ovilja att bedriva en verksamhet som överensstämmer med vad vi medborgare förväntar oss av polisen. Den glider allt med över till att bli "en stat i staten"... Den enskilde polismannen på fältet har jag dock inte kunnat se någon negativ förändring hos, snarare tvärt om samt en ökad frustation att deras arbete på fältet motverkas/saboteras av chefer/utredare/inre befäl...stinker att polisen används som ett politiskt vapen mot befolkningen...
Senast redigerad av dc_lindberg 22:24:16, 20-02-2019, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

e_pettersson

#215 » 19:39:38, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt leif gw person skulle den så kallade industrimannen "som för övrigt är en god jakt kamrat till mig" bli friad. Och skadeståndet kommer innan detta är klart vara en ansenlig summa som någon vanlig svensk inte kan drömma om innan detta är klart.
Jag skulle väldigt gärna vilja se någon kostnads analys när detta är klart hur mycket skattefinansierade miljoner/ miljarder? Man kan lägga på ett kanske eventuellt jaktbrott.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson (trådstartaren)

#216 » 19:44:58, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I vart fall jag har förlorat tron på delar av rättssamhället efter detta. Förfärligt när de som är satta att hantera lag och ordning uppenbart kan göra det efter egen agenda och få hela "apparaten" med sig! :help:
Det är mycket tråkigt för mig personligen som tidigare haft full tillit till rättsapparaten. Men ingen kedja är ju starkare än sin svagaste länk, så skapas det ingen ordning på "miljösidan" så förlorar jag mycket snart tilltron till rättsapparaten som helhet om det inte tas tag i detta och det bara får fortgå! Som jag ser det så är detta en katastrof för en rättsstat, och då hör det till saken att det som det handlar om intresserar mig inte speciellt mycket. Men som det har hanterats gör att man kan bli "mörkrädd" för mindre. Och det är närmast pinsamt för mig personligen som försvarat rättsstaten som jag ansett vi faktiskt levt i, men när man studerat detta så börjar man undra hur det är ställt med helheten också när saker som denna kan få passera! Sedan länge har jag inget förtroende för det politiska styret av vårt land, men förlorar man också tron på rättssäkerheten känns det som att allt är på väg att gå förlorat. Vad är sedan kvar som kan värna om vår trygghet i landet? Min generation klarar sig nog, men hur ska det gå för senare generationer med denna utveckling i samhället? :sad:
Senast redigerad av LeifAndersson 22:18:18, 20-02-2019, redigerad totalt 2 gånger.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

PeterR

#217 » 19:50:07, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Göran Ekman

#218 » 20:01:42, 20-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif din sammanfattning skriver jag också under på.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

CountyBruff

#219 » 00:03:23, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kvinna påstår sig våldtagen av polis, har tydligen bevis.
Polismannen friad ,men kvinnan misstänks senare för narkotikabrott
Verkar skumt :klia:

3 personer gillar det här inlägget.
CountyBruff
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:41, 28-01-2014
Ort: Södermanland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ALLT SÅLT

Göran Ekman

#220 » 08:44:18, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Polisman har ett antal släktingar som arbetar inom rättsväsendet.
Det var en rättegång mot två personer som hållit kvar en diesel tjuv, dom vart friade , men hur tänkte åklagaren som väckte åtalet. G.W tog upp det sista fallet ,lovade att betala rättegångs kostnaden om dom skulle fällas . Han uttryckte sig väldigt nedsättande om åklagaren.
Som Leif konstaterade tidigare det blir inte bra om vi tappar tilltron till en grundpelarna i samhället.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Simnil

#221 » 09:15:26, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det måste börja "kosta något" igen att begå brott, som det är nu så de enda brotten som har rejäla straff är de där staten är brottsoffret. Och svamlet man hör om att "ett straff handlar inte om hämnd", det gör det ju för fan visst!! Det ska vara en del i trösten för offret att gärningsmannen minsann inte fick det så roligt heller. Att släppa ut en våldtäktsman efter några månader är ju snudd på ett lika stort övergrepp på offret som det hon utsattes för från början! Jag vet inte om jag skulle kunna låta bli att i efterhand, och för egen hand, "justera upp" straffet för ett drägg som gjort illa någon av mina närstående om vederbörande fått ett straff av symbolisk karaktär.
Men antagligen så eftersom man själv aldrig gjort något olagligt förr så är man för orutinerad och skulle antagligen åka dit handlöst och förmodligen få livstid för att man pucklat på en "stackars brottsling"......

Något som stör mig något oerhört är ju att rättsväsendet inte kan räkna vanlig addition!?!?!? Läste för något år sen i lokablaskan om någon knarkare som hamnat inför tinget för sammanlagt närmare trettio punkter, det var drösvis med ringa misshandlar och ringa narkotikabrott, inbrott, stölder, snatterier mm, osv, etc.... ja ni fattar. Vardera brottet hade mellan en och några månaders fängelse i straffskalan. Heltidsmissbrukaren, och brottslingen, fick om jag inte missminner mig 3, TRE, månaders fängelse och fälldes på TJUGOSJU punkter!!!!!! Räkna ihop alla 27 straffen och dra sen av rabatten om det nu måste rabatteras något, som det var nu så fick han bara straff för det grövsta brottet och sen halva tiden i rabatt på det :insomnia: :klia: :ohnej: :aaargh:

Meddelande från vårt rättssamhälle är tydligt, håller du på att åka fast för något se till att göra bort allt annat du har ogjort innan rättegången för så länge det inte har högre straffvärde så får du det på köpet, det kostar inget extra!
Och jag anser ju att brott mot en människa automatiskt ska straffas hårdare än brott mot penningen. Även om det är fel att bluffa försäkringskassan på pengar så är det värre att ha våldfört sig på någon, som det är nu så verkar det vara hellugnt så länge du håller tassarna från pengarna farbror Löven ändå tänkt slösa bort på nonsens.

7 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

dc_lindberg

#222 » 11:50:12, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra för BNP!
Att beivra brott har negativ inverkan på BNP ;-)
Staten har inget intresse i att vidtaga åtgärder om verkar menligt på BNP!

Det är -bättre- för staten om befolkningen skadas ofta, mycket men inte livshotande, på våra vägar... "lidrigt skadade" (den grupp jag sett mest av) har livslånga besvär som kostar multum för både samhälle och individ => spär på BNP något helt otroligt bra. En död ger endast en "blipp" i BNP beräkningen, för att sedan inte bidraga mer i BNP...

En "yrkeskriminell" som tas bort från gatan kommer -endast- att kosta den inlåsta platsen, och det är staten som -betalar- för den; men om man släpper loss brottlingen så kommer den att orsak en rad nya kostnader som drabbar både det enskilda, försäkringsbranchen, det allmänna, och genererar polisarbete. Det blir mycket mer BNP!

Vad är nu BNP?
Ett absolut bisarrt sätt att ljuga om sina tillgångar!
Presenterat i annan tråd:
Från:
dc_lindberg @ Varför måste vi pendla?
via:
dc_lindberg @ Varför måste vi pendla?
Till:
dc_lindberg @ Varför måste vi pendla?
Senast redigerad av dc_lindberg 16:07:22, 21-02-2019, redigerad totalt 4 gånger.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Filijox

#223 » 12:12:41, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I USA Kan de addera i domstolen, där kan brottslingar få typ 237 år i fängelse pga måga förseelser, kanske det kan läras lite av andra i våra mesiga system.

Kom att tänka på en annan bra grej med USA och dess polisväsende. Har man någon typ av tvist kan man ringa polisen som då kommer och hjälper till, yrkesmän inom vissa brancher kan begära poliseskort om de anser sig hotade i vissa situationer, minsta lilla brott då man ringer så kommer de alltid ut på plats. Allt detta för att det är den uppgift som polisen ska ha i ett väl fungerande samhälle; serva folket.

Svenska polisen verkar mer serva etablissemanget, folket kommer oftast i sista hand.


En sak till som är relevant:

I de allra flesta västerländska länder finns minst två separata grenar inom polisväsendet så de t ex kan granska varandra och balansera uppgifter. USA har police, sheriffs office, FBI etc, Italien har sina Carabineri, tyskland har regional statspolis och federalpolis på nationell nivå, frankrike har sina "police nationale" och "gendarmerie nationale", belgien, holland, schweiz, spanien, storbritannien har alla separat lokal och nationell polis, danmark har medborgardeltagande likt hemvärnet fast polisiärt t.ex

Sverige har bara "polisen". All granskning och översyn skall ske internt. Vad kan gå fel???

3 personer gillar det här inlägget.
Filijox
 

Ulf

#224 » 14:37:38, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Om strafflängd...
Läste som barn Lucky Luke, Jag tror det var Billy The Kid som fick 1064 år i fängelse, det var reducerat med ett år för gott uppförande i arresten...

På den tiden kunde man inte begripa att någon kunde få så långt straff och Sverige hade iaf svängdörrar på den tiden.
:back_to:

Ett straff fick jag lära mig i skolan att det skulle vara;
en repressalie för den dömde,
avskräckande för att beivra brott,
skyddande för övriga samhället.

Fast det verkar vara något som inte stämmer.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

dc_lindberg

#225 » 16:13:27, 21-02-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

...ni missar poängen med BNP ;-)

Misstänker att BNP är det samma som grunden för Kreditvärdighet (på nations-/landsnivå), vilket betyder att den som vill öka sin kreditvärdighet måste se till att BNP ökar... Med den formen av ekonomiskt incitament så får -inget- störa ökningen av BNP och BNP -måste- öka på bekostnad av annat, så att statens kreditvärdighet ökar så att staten kan skuldsätta landet allt djupare...

Paroll:
"Allt för BNP!"
:screwy:
:ohnej:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se