Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Att sälja fordon på blocket och bli överöst av oseriösa stollar.

93 inlägg • Sida 5 av 7
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Simnil

#61 » 07:43:09, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ytlig bekant skulle sälja en äldre bil för någonstans i trakterna av 15k. Hon åkte till samhällets busstation dit tre yngre herrar med svårstavade namn och spännande dialekter precis anlänt efter en 18 timmars bussresa. Herrarna kikade på bilen och ville köpa den men skulle absolut inte betala mer än 8k. Min bekant tackade då för visat intresse och åkte hem. Herrarna hörde som av en slump av sig igen efter en halvtimma och hade ändrat sig och skulle visst kunna betala begärt pris.

Antagligen hjälpte det till i beslutsprocessen att sista bussen ut mot kusten gått och övernattning utomhus skulle stått på schemat om dom inte köpte bilen =)

Visst, lite går det i regel pruta, men man kanske ska analysera sitt förhandlingsläge lite först!

11 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021



Sparrow

#62 » 07:53:23, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det läget säljarens marknad :skratta3:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Göran Ekman

#63 » 08:42:25, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:En ytlig bekant skulle sälja en äldre bil för någonstans i trakterna av 15k. Hon åkte till samhällets busstation dit tre yngre herrar med svårstavade namn och spännande dialekter precis anlänt efter en 18 timmars bussresa. Herrarna kikade på bilen och ville köpa den men skulle absolut inte betala mer än 8k. Min bekant tackade då för visat intresse och åkte hem. Herrarna hörde som av en slump av sig igen efter en halvtimma och hade ändrat sig och skulle visst kunna betala begärt pris.

Antagligen hjälpte det till i beslutsprocessen att sista bussen ut mot kusten gått och övernattning utomhus skulle stått på schemat om dom inte köpte bilen =)

Visst, lite går det i regel pruta, men man kanske ska analysera sitt förhandlingsläge lite först!

Något liknande hände i Sala trakten. Sista tåget gick . Tror att bilen vart någon krona dyrare än utgångs läget.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#64 » 09:00:42, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För många år sedan skulle jag sälja min flickväns 140. En person med inte fullt utvecklad svenska kontaktade mig och vi kom överens att träffas på en mack en knapp mil bort. Köparen, en kvinna med mycket vid kjol, och hennes medföljare, två bistra män i svarta kostymer, inspekterade noga bilen. Begärt pris var 2500kr, men kvinnan tyckte jag kunde gå ner något i pris. Även om detta hände på den tiden en krona verkligen var värd något, så tyckte jag nog att priset var lågt som det var. Efter en intern diskussion dem emellan där jag såg att de pekade på rosthålen i tröskeln och lät någonting i stil med ”aluminii” och ”popnitii”, ville hon återigen minska priset. Mitt svar blev: ”nä, jag kan behålla bilen om jag inte får det begärda priset. Jo, den är lite rostig, men här kan man enkelt popnita fast en aluminiumplåt”. Jag pekade på tröskeln och anlade min alldeles oskyldigaste uppsyn.
Kvinnan tittade på mig en tiondels sekund och sträckte fram handen. ”Jag köper den för begärt pris!”
Det hör till saken att jag inte kan ett ord finska.....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

toker

#65 » 10:10:36, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker i alla fall blocket funkar utmärkt både att köpa och sälja på i dag är det i princip bara blocket jag använder det är ju där grejerna finns. Kommer ihåg tidigare när man kollade annonser på tv4 text tv och i en massa annonstidningar samt gula tidningen alla dom är ju borta i dag i alla fall för min del visst ser man nån annons på facebook men nästan alla annonser på lite dyrare prylar läggs också upp på blocket. Lite synd kan jag tycka att blocket dominerar dom tar lite väl mycket betalt för annonser och deras övriga tjänster som blocket paket är usel man måste registrera sig hos bynk då går det bort direkt för mig. En annan konstig grej dom har för sig är att man kan inte skicka sin mejl adress via deras meddelande tjänst den tas bort av säkerhets skäl man kan tydligen spåra upp en person via mejl men tror dom inte fattat att tel nr står med i annonsen. Hade en mejl konversation med blocket angående borttagandet av mejl adressen men var som att prata med en väg dom fattade ingenting och kunde inte förklara anledningen.

1 person gillar det här inlägget.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Göran Ekman

#66 » 12:33:11, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blocket är skit , gula tidningen var också skit. Alltså ska man inte sälja någonting .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#67 » 13:20:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte köpa heller i så fall för det är där det finns prylar i alla fall om man vill handla privat.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#68 » 13:43:48, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en sådan företeelse som Blocket råder det ju naturligtvis olika uppfattningar. Knallhattarna som vistas där tycker nog det är guds gåva till mänskligheten! Eller kanske inte till mänskligheten utan snarare till dem!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Bygert

#69 » 14:12:13, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror nog på vad man säljer. Jag säljer några tusen höns om året via blocket och det är i princip aldrig problem. Det är en kundkrets som sällan krånglar. De problem som fanns försvann nästan helt när jag la till en rad om att det inte finns nåt för slakt, där slapp man mycket. Annat däremot, jag har sålt igelkottar och jag vet hur det är för de som säljer giftormar. Idioterna flockas om jag så säger.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Göran Ekman

#70 » 15:59:15, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försökt sälja en bil på blocket , slutade med att jag skänkte bort den till dottern. Har köpt två fräsar en svarv ,en såjet och en husvagn utan att ta hjälp av blocket eller någon annan sälj funktion på nätet .
Det jag tänkte lite på när jag skrev förra inlägget var ,att för att få träffa intressanta människor räcker det med en radannons i lokaltidningen .
Att det inte är knutet till Blocket , det jag kan tro är att en annons på nätet får mycket större spridning än en radannons i lokalbladet. Så att enda sättet att slippa alla intressanta med människor är att inte sälja eller köpa någonting
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

toker

#71 » 16:12:33, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Naturligtvis kan man få nått erbjudande om att byta nått nått man inte vill ha eller nått skambud men det är vill enkelt att säga nej och de flesta använder mejl tjänsten i dag vilket gör det enkelt att svara när man har tid men vill man inte ha såna bud ska man varken köpa eller sälja nått för sånt kommer man inte ifrån oberoende av annons tjänst. köpa nått från lokalbladet är ofta svårt då får man vänta flera år innan rätt grej dyker upp i alla fall om man som jag köpt och en del mc och skotrar.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

magirus

#72 » 18:38:30, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:
Det jag tänkte lite på när jag skrev förra inlägget var ,att för att få träffa intressanta människor räcker det med en radannons i lokaltidningen .
Göran i Björnarbo


Inte att förglömma, Maskinisten!! :thummar:

6 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

qqq

#73 » 20:31:47, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygert skrev:Beror nog på vad man säljer. Jag säljer några tusen höns om året via blocket och det är i princip aldrig problem. Det är en kundkrets som sällan krånglar. De problem som fanns försvann nästan helt när jag la till en rad om att det inte finns nåt för slakt, där slapp man mycket. Annat däremot, jag har sålt igelkottar och jag vet hur det är för de som säljer giftormar. Idioterna flockas om jag så säger.

Får man sälja ett fridlyst djur ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#74 » 22:17:52, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man får inte sälja fridlysta djur men djur i fångenskap är inte fridlysta. Det är det korta svaret, tro inte att det är hela sanningen. Fast det jag sålde var afrikanska igelkottar och de är inte fridlysta.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

björkand

#75 » 23:38:47, 13-08-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sålde en gammal husvagn på blocket för några månader sedan.
Kom en äldre herre från Dalarna och kollade, prutade lite och bestämde sig för att det skulle bli affär.
Jag fick betalt och allt var frid och fröjd.

Någon vecka senare hörde mannen av sig och berättade att han hade varit med om en olycka så vagnen skulle skrotas, försäkringsbolaget ville se kvitto från mig så dom kunde betala ut ersättnig......

och han hade självklart uppgett ett högre inköpspris än det verkliga så det ville han få med på kvittot.

Skrev ett kvitto på verkligt pris och skickade iväg med posten.

Tänkte inte så mycket mer på det hela men för några dagar sedan så fick jag sms från köparen, nu ville han ha pengar för att laga sprickan i golvet på toaletten som självklart var ett dolt fel då det låg en matta på golvet vid tillfället för köpet.

Det skulle bli jättedyrt att laga men om jag betalade 8000 skulle han inte gå vidare med ärendet...?

Fattar inte riktigt vad gubbtjyven håller på med? Kanske försökte med något försäkringsbedrägeri som inte gick hem??
Och nu försöker han med mig, tröttsamt med oseriös köpare.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
björkand
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:12:42, 26-12-2008
Ort: västmanland
Maskintyp: Lastbil
Maskin: volvo 350 boxer
Volvo f616s, tipp o kran
Stiga park 4wd


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: jjhhll och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se