Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Problem med nätauktionsfirmor

184 inlägg • Sida 11 av 13
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Holger

#151 » 18:42:47, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Raijin skrev:Märklin

:myzsko:
Lego och Märklin säljer man inte :mrgreen:

När man talar om trollen.
Lyset på frugans cykel gick sönder, lämnade idag in den i affären där vi köpte den.
I skyltfönstret låg en knippe Märklinspår (2 meter) och en gammal och väldigt fin trafo, "skänkes". :mrgreen: Jag var snabb ...

Typ en sådan Trafo:

Bild

9 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test



bonnen513

#152 » 20:29:05, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du nåt uppbyggt nu Holger?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

magloman

#153 » 21:35:40, 17-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att fortsätta lite ot då. Finns fler saker man inte säljer; scalectrix :mrgreen:
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

sonsonen

#154 » 19:50:03, 31-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inga problem med tiden då jag bjuder på svenska auktioner. De fungerar lite olika som beskrivits ovan. Värre är suddiga dåliga bilder av någon ointresserad kamerabärare som inte begriper vad som är viktigt att ta bild av, eller dolt i snö som någon skrev och obefintliga/dåliga beskrivningar. Dvs. jag bjuder aldrig på sånt.

Dessutom saknas nästan alltid transportkostnad. PS brukar ibland ha fri frakt inom Sverige eller vara behjälpliga och ange det. Om jag vill kolla fraktpriset själv behöver jag mått och vikt vilket oftast saknas, alltså måste jag fråga i god tid och hoppas på svar.
ebay har oftast fraktpriset inlagt (där får man se up) och många bra bilder tagna av säljaren och då kan man sortera på varans begärda pris+frakt.
Alla har ju inte möjligheten att komma personligen, och ska man tvunget resa själv så får man tänka två gånger.

Bättre vore att ge några fraktexempel så man i förväg kan beräkna på ett ungefär vad totalsumman blir.
Nyligen köpte jag 4 pallar på PS (1 rop) med en pall av intresse och resten skräp. Se separat tråd om frakthjälp (vilket jag fått).
Frakten via PS var 3 ggr högre än varans värde fick jag senare veta (inte värt) och PS vägrade naturligtvis att skänka/sälja skräpet till nästa budgivare/auktion eller deponera det enligt "kan inte" = vill inte.

Då kommer vi in på nästa ämne, resor.
Sommartid kan även jag erbjuda tillfällig förvaring av auktionsfynd i Vallentuna av sånt som ryms på ett personbilssläp inklusive upphämtning i Stockholmsområdet till självkostnadspris och ni får hämta det senare då ni kan eller ordnar annan transport.

4 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Stridis2 (trådstartaren)

#155 » 00:00:19, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var jag som startade den här tråden, och jag har ondgjort mig en del över svenska auktionssidor. Men enligt devisen: -Jag var mycket sorgsen för jag saknade skor, tills jag mötte en man utan fötter...
Som någon kanske har märkt så har jag en viss fäbless för gamla discoljuseffekter. Råkade hitta en auktion i Danmark som gick ut förra söndagen (den 23:e). Säljande företag heter "Auktionshuset DAB" och ligger under webadressen "auktionshuset.dk".
Registrerade mig och gjorde ett försök att läsa hela den danska användarvillkoren. Där stod bl.a. att man skulle betala med MobilePay, en dansk (och finsk) motsvarighet till Swish, eller att man kunde göra det med banköverföring, inklusive deras IBAN-nummer för utrikes köpare.
På denna auktion fanns massor med gamla ljuseffekter. Mycket var bara halvintressant, men ett av de första objekten var en mycket eftertraktad UFO-effekt, plus att det fanns en massa annat som hade varit kul att ha.
Första tråkigheten var att auktionen gick ut på söndagen och de ville ha hämtning redan på tisdag kväll. Jag skickade en fråga om det gick att hämta senare och fick ett goddag-yxskaft-svar. Tyvärr missade jag att skicka iväg ett förtydligande innan helgen. Sagt och gjort, vi befann oss på väg hem från Malmö med bil när auktionen löpte ut. Frun fick köra och jag satt med mobilen. En sämre auktionssida har jag aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig!
På huvudsidan ligger det två rader med objekt. Både bilder och text blir alltså mycket små trots att jag har en ganska stor skärm på min mobil. Sedan har de ofta mycket dålig kontrast mellan text och bakgrundsfärg. Jag kunde inte läsa vad det stod, och döttrarna kunde inte heller. Bara att gissa, alltså.
Den här sidan har samma ofog som många svenska att flytta fram tiden när det kommer ett nytt bud. Men problemet var att man låter auktionerna ligga kvar på samma plats. Det gjorde att en auktion som flyttats fram många gånger och fortfarande var aktiv kunde ligga mycket högre upp på sidan än en som redan var avslutad! :uupps:
Pga detta missade jag ett par auktioner, men både UFO:t och sex andra vann jag, utan att jag egentligen visste vad jag hade bjudit på och hur mycket. När jag kom hem hade de skickat ut ett antal mail om varje objekt jag bjudit på, så det tog ganska lång tid innan jag faktiskt visste vad jag köpt.
Sent på kvällen kom en faktura på vunna objekt, men där krävde de att de skulle ha pengarna innan tolv dagen efter! :uupps: Plus att prylarna skulle hämtas på tisdagen...
Jag mailade dem på söndag kväll, berättade om problemen och frågade om det gick att hämta senare (så man fick mer tid på sig att föra över pengarna) eller om det gick att betala kontant.
Dagen efter satt jag i telefon i två timmar med Swedbank och Swish. Swedbank sa att de kunde i bästa fall få över pengarna till nästa dag, men troligen skulle det ta två bankdagar eftersom beloppet var i danska kronor och inte i Euro eller svenska kronor. Swish har något samarbete mellan en massa olika betaltjänster, bl.a. MobilePay, men det är inte aktiverat ännu så man kan betala till utlandet. Försökte till och med registrera mig hos MobilePay, men det gick givetvis inte eftersom jag inte hade danskt mobilnummer och bankkonto.
Under tiden fick jag ett ganska oförskämt mailsvar från dem om att det IKKE gick att betala kontant, att jag skulle läst användarvillkoren och var juridiskt bundet till detta (trots att det stod att de accepterade banköverföring) och att jag skulle betala innan tolv på dagen och hämta dagen efter. Sedan inga nya svar. Jag försökte även ringa dem flera gånger utan att någon svarade.

Tack och lov råkade jag ha kontakt via FB med en kille på säljande företag och kontaktade honom på kvällen. Han ringde upp auktionshuset klockan åtta på kvällen och fick då klartecken att betala kontant, men jag hade ingen möjlighet att skaffa så mycket danska pengar i kontanter till morgonen efter, plus att jag måste fixa lastbil och färjebiljetter till en båt som gick vid sjutiden på morgonen.

I vilket fall som, hade jag inte haft kontakt med säljande företag så vet jag inte hur det hade gått, men dels fixade han att auktionshuset ringde upp plus att han ordnade så han kunde lämna ut prylarna på fredagsmorgon.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att svenska auktionsföretag kan vara dåliga men danskarna slår dem med hästlängder!

Mycket text, men kommer ni ihåg att Swedbank sa det skulle ta två dagar att föra över pengarna? Jag gjorde överföringen, och en timme senare får jag mail från auktionshuset att de registrerat betalningen! :uupps:

Men efter en lång och strapatsfylld resa som jag skrivit om på annat ställe här på M om så har jag fått hem ett stort lass gamla ljuseffekter som jag är riktigt glad för, så slutet gott, allting gott! :grin:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Japa370

#156 » 00:06:58, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På tal om utländska auktioner. Tittade igenom Retrade.se och såg lit spännande saker som låg bra till i pris. Land Danmark och det kan ju vara ok. Tittade lite extra...plats Svalbard. Avstod.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

PeterR

#157 » 08:03:30, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

….och då är väl Svalbard ändå under norsk flagga?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Japa370

#158 » 09:29:35, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:….och då är väl Svalbard ändå under norsk flagga?
Korrekt. Ja just det norge är med i Retrade också.Och Svalbard tillhör norge.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Lind1977

#159 » 10:22:12, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan skriva om mina erfarenheter vad gäller PS. Har renoverat ett gammal hus med nytt badrum mm. Och såg att de hade auktion på massvis med toastolar från Ifö (hög modell med patron för lukta gott i vattenreservoaren o snygg stilren typ), blev lite lägre pris än en sådan ute i handeln så det var helt ok. Åkte till Svenljunga för att hämta ut sitsen. Personalen på plats fick mina uppgifter och sprang omkring och visade att där är den.
Där står en gammal dammig toastol av billigaste modell dock oanvänd men utan sits etc och ingen Ifö. Mer rustas eller bruksbo ja ni fattar.
Oj, nä men så ska det ju inte vara sa de och efter en stund hade de hittat en reservstol som jag fick av rätt modell.
En gång ingen gång tänkte jag.
Vann en annan auktion där de hade flera hundra handdukstorkar och det blev också en bra deal. (Vann även termostat auktion till denna produkt. Så den både kan agera element o eluppvärmd på sommaren)

Mina föräldrar hämtade den då jag inte har vägar förbi detta ställe. Original kartong men de tänkte inte mer på det och det skulle ta många månader innan monteringen skulle bli aktuell.
Så tar jag fram den och förbi ligger ju handdukstork men inga väggfästen.. lönlöst att reklamera som måste göras när man hämtar ut varorna.
Dessa fästen går heller inte att få tag på då tillverkaren från Turkiet inte längre verkar göra dessa. Möjligen har jag försökt att hitta någon annan med liknande cc mått mellan rören och köpa reservdelar.. eller tillverka 4 fästen hos mekfirman i byn. Men det kommer nog kosta som en ny..

Aldrig mer PS, av min erfarenhet har de satt detta i system och lyckas de bli av med lite skrot så får ju kunderna skylla sig själva.

Skickat från min LE2123 via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Lind1977
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:58:53, 15-10-2010
Ort: Halland/Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1404 -91

David, Luleå

#160 » 10:26:37, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Raijin skrev:Märklin

:myzsko:
Lego och Märklin säljer man inte :mrgreen:


Men tråden handlar väl mest om att köpa ;)


Har ni lagt märke till att Klaravik är rätt bra på att gömma registerskyltar på fordonet som ska säljas.

Sen lägger de ut en film på ovanstående fordon med skylten exponerad. (ex Ford internationaltraktorn tidigare)

(Apropå Ford internationalen. "fordonsår hämtat från transportstyrelsen" att de inte tog märke och modell från samma sökning :skratta3: )
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

sonsonen

#161 » 15:41:35, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Under tiden fick jag ett ganska oförskämt mailsvar från dem om att det IKKE gick att betala kontant, att jag skulle läst användarvillkoren och var juridiskt bundet till detta

Min erfarenhet är att allt löser sig om man är aktiv och har lite is i magen.
Visst hotar en del företag, men hur långt är dom beredda att gå för lite "kaffepengar"/slagavgift?
Är det första gången så har du inte så mycket att förlora. Firman säljer vidare nästa gång till nästa spekulant och du hamnar på svarta listan. Auktionsföretaget är nog mer intresserade av så många registrerade kunder som möjligt.
Vanligtvis är det ju tvåan som sätter priset.

Jag har en hel del erfarenhet från att köpa på auktion från USA, inte bara ebay.
Så fort de fått pengarna ska det till mycket innan du får problem med leverans även om det kan ta tid.
Där är problemet att allt är uppdelat: auktionshuset, upphämtning/packning, transport (vanligtvis flyg), och alla vill ha bra betalt och låter du någon mellanhand sköta allt så blir det minst dubbelt så dyrt än om du organiserar själv.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Holger

#162 » 16:29:08, 01-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Har du nåt uppbyggt nu Holger?

Tyvärr inte :sad:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

kniifen

#163 » 13:58:23, 11-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon på klaravik som inte tydligen har koll på maskiner. Volvos okända hjulgrävare?
https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... olvo-l70d/
Bild
kniifen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:29:30, 22-11-2006
Ort: Västerås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bengt Erik Eriksson

#164 » 23:19:42, 12-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jobbade ett litet tag som maskinsäljare runt milennieskiftet. Då i någon diskussion fick jag till mig att det inte alltid var en fördel att kunna mycket om maskinerna. Det verkar sant när man ser hur bra klaravik går och hur lite de vet om maskiner. (Och hur kort tid jag sålde)
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Michael Meier

#165 » 12:03:55, 13-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där råkade jag ut för när jag på fråga från säljaren skulle rekommendera en viss MMA-svets till kund, jag sade min ärliga mening om just den konstruktionen utan att reflektera över att jag skulle agera säljare och inte svara på vad jag tyckte om skiten :myzsko:

Så helt klarsynt påäng av BEE !
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dea och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se