Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Hur grundligt undersöker polisen fartkamerabild?

64 inlägg • Sida 3 av 5
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Volvot24

#31 » 21:51:25, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_E skrev:Varför skulle kamera 1 blixtra om du inte kör för fort förbi den? Blir ju kamera 2 som tar bilden.

Är väl samma teknik som finns nu som sitter och mäter (medel?) hastigheten och trafikintensiteten som ligger till underlag vilka kameror som ska vara aktiva eller inte.


Jo, jo... Jag förstår resonemanget.

Men knalla ut i mörkret och ta en bild av din bil utan att aktivera blixten.
Om sen bilen råkar röra sig...

Kan du se vad som står på registreringsskylten?

Om det är så, då behöver inte kamera 2 ha någon blixt heller.

Det jag läste om fartkameror var att ska bild tas, dag som natt, så fyras en blixt av.

Oavsett om vi är flera bilar, så måste det detekteras att det är just min bil vid två tillfällen.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



torbjorn_forsman

#32 » 22:36:04, 23-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det förekommer även IR-blixtar som alltså inte ger synligt ljus, i fartkamerasammanhang. En uppgift jag hörde är, att IR-blixtar används ihop med monokroma kameror medan blixtar med synligt ljus används ihop med färgkameror.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

gute84

#33 » 00:06:44, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag lyckas ofta glöma bort dom danska kamerna men jag har aldrig fåt en böter där ifrån fast dom har blixtrat varje gång jag kör för fort där
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Volvot24

#34 » 07:55:42, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att systemet med medelfarthastighet ska fungera, så bör då väl kamerorna hela tiden ta bilder, må vara med IR-blixtar.

Snart kommer då väl utrustning som kan detektera första kamerans starka IR-blixt. Som visar att kameraparet är aktivt.

Eller typ folie som blockerar ljus i IR-frekvensbandet.
Utan regnr funkar inte registrerings funktionen.
Räcker gott om bara ett tecken av sex stängs ute.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Holger

#35 » 09:37:08, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har haft en så kallad Section Control på en 2,2km lång teststräcka här i Hannover. Det är Jenoptik som bygger dessa. Jenoptik har en mängd sådana kameror i andra länder, bland annat i Skottland där de mäter 220km motorväg sedan 20 år tillbaka.
Systemet som testades här i Hannover var det enda systemet i hela Tyskland, andra kommuner var väldigt intresserade och Jenoptik hade nog kunnat sälja en mängd av dessa.
Fördelen är att man absolut sänker hastigheten eftersom medelhastigheten mäts. Inte hastigheten exakt vid kameran där folk trycker plattan i botten två meter efter kameran.
Man ställde fast att sträckan som mättes och som tidigare var en olycks-hotspot nu kunde tas bort från kartan över farliga vägar eftersom antalet olyckor hade sjunkit till nästan noll.
Just den vägen (B6 norr om Hannover) kunde man läsa om olyckor flera gånger i veckan innan.

MEN: nu skulle Jenoptik ha varit tvungna att uppdatera mjuk- och hårdvaran till att motsvara nyaste regler för skydd av data. Och det hade blivit för dyrt för Jenoptik (eftersom det var den enda anläggningen i Tyskland). Så de sade upp kontraktet i slutet av 2023, och nu monteras anläggningen ner.

Helt otroligt!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Japa370

#36 » 10:08:55, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkte på vägen i Skottland som dessa kameror sitter på med buss. Klart lägre tempo,ingen som kör om

Skickat från min moto e20 via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Sparrow

#37 » 10:33:57, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag arbetade hos Svevia var jag på "utbildning" på fartkameror, Svevia hade ju fått i uppdrag av trafikverket att se till att förvarningsmärken var väl synliga året om och att kamerahuset såg helt o rent ut. Hur som helst fick ju reda på en del under kursen, tex att utredarna inte fick lägga mer än en 15-20 min på varje ärende, alla kameror i sverige var inte i funktion samtidigt utan aktiverades slumpvis o att gränsen på fartkameran låg ngr km över gällande hastighet minns inte hur mkt.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Ulf

#38 » 10:44:35, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hörde på radio eller läste i någon kvällsblaska för många år sedan om en gubbe som blev förevigad nedåt Vänersborg/Trollättan. Han blev förbannad för det var ju 70! Han vände om och testade igen, samma sak, kameran blixtrade. Han for in till polisen och anmärkte att kameran inte fungerade korrekt. Dom påpekade att det var många år sedan sträckan blev 50... :ohnej:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

krokodilen (trådstartaren)

#39 » 10:49:53, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även i Norge mäter de snitthastighet har jag för mig, deras burkar ser ut som de tidigaste hör i Sverige gjorde men man vet ju inte vad som finns därinne.

Känns lite jobbigt om det skulle bli snittmätning även här i Sverige men det är väl bra egentligen, samt att man har en chans att sänka snittet om man tillfälligt glömmer bort sig.

Det kvinnliga släktet lär ligga pyrt till, de jag känner av motsatta könet som jag vet kör fort gör det i princip överallt och ganska omedvetet ”va nä jag kör väl aldrig för fort!!??” Farthållaren är dessutom en väldigt läskig pryl som man inte vågar använda,,, :mrgreen:

SM i fördomar! :lmao:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen (trådstartaren)

#40 » 10:51:36, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Jag hörde på radio eller läste i någon kvällsblaska för många år sedan om en gubbe som blev förevigad nedåt Vänersborg/Trollättan. Han blev förbannad för det var ju 70! Han vände om och testade igen, samma sak, kameran blixtrade. Han for in till polisen och anmärkte att kameran inte fungerade korrekt. Dom påpekade att det var många år sedan sträckan blev 50... :ohnej:


3ggr ska han ha testat som jag hört det. Kolla aldrig upp en bra skröna! :grin:

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ulf

#41 » 10:53:49, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, du är ju närmare brottsplatsen! :thumme:
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

Ulf

#42 » 11:04:13, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Det kvinnliga släktet lär ligga pyrt till, de jag känner av motsatta könet som jag vet kör fort gör det i princip överallt och ganska omedvetet ”va nä jag kör väl aldrig för fort!!??” Farthållaren är dessutom en väldigt läskig pryl som man inte vågar använda,,, :mrgreen:


Men det är nog f-n sant...
Krysset klagade alltid på att jag körde för fort när jag höll 90, på 90-väg.
Så skulle hon och jag ta en barnfri tur till Norge. Hon skulle köra första biten.
När vi hade passerat Vålberg så påpekade jag att det kanske gick lite för fort. Sur blick, sedan ett OJ!
140 på 90-väg. Som tur var, fanns inga kameror där, på den tiden...

Sambon använder farthållaren ibland, lite motvilligt, men det är bättre nu.
Kör hon min bil, som har autonom farthållare, så kopplas den ur när hon närmar sig en kö, istf att låt farthållaren sköta sitt! Så där finns det hopp!
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

gute84

#43 » 11:20:25, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

här finns fartkamera i privata bilar

https://www.connexionfrance.com/article ... -in-France
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Bygert

#44 » 12:33:09, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör man för fort förbi kamera så kan det betala sig att hålla sig väl med duvor.
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

PeterR

#45 » 12:43:31, 24-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kuriosa, men relaterat.
Som förare av ett fordon finns det inget hinder att bära mask, typ tomtemask. Då blir fartkamerorna ofarliga för fartsyndarna.
Dock inget jag rekommenderar då vid en fysisk kontroll möjligen kan hävdas att Ditt synfält är begränsat….

Dessutom, lägre hastighet sparar liv, hastighetskameror sänker hastigheten för de flesta.

It’s not the fart that kills, it’s the smäll…
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: PO och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se