Ja, bromsade 3-4-5 ggr för å tömma servon, men var nog inte tömd då jag inte kände någon direkt skillnad. För så liten effekt är ju nästn meningslöst å ha. Så får testa om.
Gummirester i bromsregulatorn, ja, skall lossa å rengöra den oxå. (SÅ tung å lufta själv då min avluftare inte fungerar trots en stor kompressor som ger 490l/min UT effekt. Något tips på en som verkligen fungerar? Är Biltemas jag har för 250kr ca, skall räcka med 280l/min tror jag det står. Har även deras backventiler, hittade en igår som fungerade, vet inte hur väl de fungerar dock. Är ju precisons saker för de skall fungera å dessa är nog inte så välsvarvade...). Men kan jag få ut det mesta med dessa först så blir det mindre jobb, för springa in, trycka ner, låsa med en bräda, ut å lufta, 10ggr per hjul är tungt för mig. SKrapar mig i handen när jag skall fixera brädan oxå. Blir trött av denna procedur. Gått en biltekniker utb för 6 år sedan. De hade en likvärdig avluftare men nog än större kompressor, den fick oljan till å flöda ut. Min får den å suga ut små skvättar bara, så tar jäkla tid å bygger nog för lite undertryck. (Drar mkt luft av kompressorn fsat utluften ur mojängen är ca 1/10 del av när jga kör blåshandtaget, ändå drar den lika mkt luft. Hur faan fungerar det? Vart tar den vägen luften?). Utbildningens mojäng fick ut luften fint, inget manuellt behövdes efter man kört den. Så lufta 4 ok tog bara 10 min trots totalt oljebyte i systemet.
Skall vara vanlig DOT 4, sista 1l är från Biltema, samma jag körde i min LT35 förra sommaren. (Den bromsar grymt. Dock luft i systemet så pedalen sjunker men nyper ändå 4900kg/st fram å väl bak. GÅr å köra så fått vara. Gick igenom besiktningen ändå. Får felkod på ABS rätt ofta pga detta... Bara dra av å på tändningen för å nolla. Men där är ABS som är svår luftad å svår å komma åt å lufta utan demontera massor. På utb praktik så var en mekare snäll å sa att han alltid luftar abs bilar genom abs enheten. Tänkte inte så mkt på det då det fungerat å lufta vid oken för mig tills i sommras. Så lyssnade lite dåligt på vad han sa...)
OM jag kollade kolvarna??? Förstår ej. Bytte beläggen fram (å hjulcyulindrar bak då de beläggen är ok å nyper fint. 3000kg/st på handbromsen). Vänster ok plockade jag ner å blästrade kolven å slipade cylindrarna. Ena var så full av gummirester att den inte gick å trycka ihop vid monteringen av nya beläggen varför jag plockade ner det. Så vad skulle jag kollat på kolvarna utanför packningen?? Är rost där men gör ju inget. Är på insidan av packningen som det inte får vara rost för å glida väl samt inte fastna vid långtidsparkering. Har jag missat något? Skall plocka ner andra 2-kolvsoket fram idag, bara för å få bort alla gummirester å veta att allt är genomgången.
Tror det är gummitrester i huvudcylindern å i begränsningsventilen som spökar. Så skall tömma hela sytemet på olja. Blåsa igenom med tryckluft. (Får nog ta loss bromsrören å nipplarna så jag kan blåsa dem rena maximalt. Såg vid luftning att det tar nog 100 luftningar för å verkligen få bort allt gummi som ansamlats. Konstiga var att det fanns gummi i den inre kammaren i bromsoljebehållaren. Den var så mört att jag tog loss för å kika varför. Då jag insåg det var gummirester där oxå som gjorde kammaren mörk. Bara en liten o-ring där men så mkt gummi som 5 sådan 0-ringar var fint nermalda. Mkt skumt. Tror de innan mig hällt åter bromsoljan de fått ut efter luftningen. Enda rimliga förklaring jag kommer på).
Återkommer med info så andra kan ta lärdom av min resa som nog beror på brist på kompetens. (Aldrig haft problem med gummirester i bromssystemet så insåg inte vidden av det från början. Trodde det var rostflagor pga orginal bromsrör a 27 års ålder. Som nu är bytta).
Tack kära kamrates!!!
PS. Varför får jag inga roliga gubbar längre å infoga i min text? Fanns ju under denna skrivruta innan: Varit så sista veckan för mig att de är borta DS.