Nä, sådär jättemycket jobb är det nog inte att få dit cylindrarna. Men det blir nog inte i sommar!
Första sommarlovsdagen idag, hade tänkt den skulle räcka för att få klart kärran... Men det är alltid något kvar tycker jag! Men det närmar sig!
Lamporna har fixats! Alla brännare var i skick! Prima grejjer!
Sen har jag bytt ut alla bultar i naven, de gamla var i väldigt dåligt skick och saknade en hel del muttror. Och i butiken fanns inga BSF gängsnitt eller muttror, och svarven orkar jag inte starta för att tillverka några nya heller. Dessutom var det två avbrutna bultar också. Blev att
gänga om till M22x2,5, motsvarade nästan originalgängan. Original var lite grövre stigning.
På något vis blir man mer och mer övertygad om kvalitén för varje del man skruvar bort... Har inte sett såhär komplicerade navbultar tidigare. Svarvad ur 1 stycke, med en fläns mitt på, flänsen har ett "hål". Bulten dras tills flänsen bottnar i planförsänkningen i navet, då slås en låssprint in och låser bulten på plats. Därefter skruvas ännu en spännmutter från baksidan av navet! Hängslen och bälten...
Kan medge att det var en hel del jobb att få bort alla bultar. Fick lov att svetsa fast spännmuttern på fälgsidan för att ha en chans att skruva ut bultarna, Sen var det bara att dra för allt vad man hade, tills låssprinten eller flänsen gav vika... (låssprinten låg i ett bottenhål, man kunde inte slå den igenom...
)
för varje gång jag är tvungen att hantera de där dumperdäcken får jag mer och mer respekt för de där som tävlar i "strongest man", har tidigare inte tyckt att de där däcken har sett speciellt tunga ut i tv:n... Men arma dagar vad man får kämpa med dem för att få dem att passa på navet...