Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Thermia Solvik frånluftvärmepump, VVB läcker vatten!

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

Krister W. (trådstartaren)

#1 » 12:12:03, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har en frånluftvärmepump Thermia Solvik. Kombinerad varmvattenberedare med värmeväxlare som tar värme från ventilationen, innan luften släpps ut i det fria. Den värmer både då tappvattnet och golvvärmevattnet. Vattenburen golvvärme i bottenvåningen.
Ca 15 år gammal, har väl fungerat bra för det mesta, någon rengöring av ventilationsdelen har väl hänt några gånger, samt fått byta några kopparrör till den, pga läckage. Inga större problem ännu alltså.
Men nu har det hänt något som känns lite problematiskt :sad:

Ett litet tag har det droppat vatten från den på undersidan (nej det är inte från kondensvattendräneringen) av vvb:n. Då jag kollade efter verkade det som röret till "inmatningen" av kallvatten läckte lite. Ok, inga större problem att byta det tänkte jag. Men dessvärre var det inte (bara?) det visade det sig. Det sitter (satt) även en "rörplugg" till på undersidan av vvb:n, som det droppade ifrån, på det röret. Kul, nu har väl själva behållaren till vvb:n börjat läcka! :sad: :sad: :sad:

Nåväl, jag beslöt att känna lite på den utifall att det skulle räcka att "efterdra" den lite. Eller lossa lite på den för att se om läckaget ökade i omfattning. Säkerställa om det var från pluggen det läckte, eller någon annanstans, som rann ut "över" pluggen, så att säga.
Anbringade med viss möda (svårt att komma åt är det också) en 30 mm hylsa och spärrskaft. Drog lite försiktigt "åt", och pluggfan lossa direkt! Den gick av alltså! Och jag lovar, jag drog inte hårt. Hade nog nästan kunnat dra av den med fingrarna... om man kommit åt lite bättre.

Bild på pluggen:

Bild

Nästan helt "avrostad" som synes. Väldigt tunt gods i den gängade delen.

Här satt den:

Bild

Som synes inte lätt att komma åt. Var en del trixande bara att anbringa spärrskaftet.
Det droppar fortfarande från hålet där pluggen satt. Inte mer, inte mindre, men det ser ganska säkert ut som att läckan kommer från det hålet, och inte längre upp från vattenbeållaren.
Puh, alltid något!
(hoppas nu inte jag har fel där bara!)

Nu har jag en del funderingar:

Vad är detta hål till för? Utlopp om man vill dränera vvb-tanken helt?
Andra rör som går in i tanken är kallvatten IN, varmvatten UT, utlopp till värmepatron för golvvärmen, retur för golvvärmen. Kanske något mer?
Men detta var enda "pluggade" hålet.

Det sitter någonting kvar i hålet efter pluggen. Kommer bara åt ca en halvcentimeter in med fingertoppen i hålet, sen är det stopp. Känns som någon slags "filterkropp" el dyl sitter kvar i hålet...

Det lilla jag ser av pluggen verkar den ha haft gänga både utvändigt och invändigt. Varför då kan man undra? Funktion?

Vad händer om jag lyckas peta loss det som sitter i hålet? Kommer alla 180 litrarna farande på en gång?

Är det lite som en "tidsinställd bomb" nu? Dvs "proppen" i hålet kan lossna när som helst och då går vattnet?

Vad göra?

Skall jag bara försöka proppa igen hålet bara, på något sätt? Det droppar fortfarande vatten där... Så hur göra då?

Försöka tömma ut allt vatten på ett kontrollerat sätt och sedan försöka rensa hålet och skruva dit en annan plugg? Om detta skulle gå...
Hur göra då, i så fall?
Om detta hål är till för att dränera tanken, är det nog svårt att göra det på kontrollerat sätt. Andra metoder?

Det är som sagt svårt att komma till där under. Går knappt att känna med händerna, för att inte tala om med verktyg... Det är inte lätt att se mycket heller.

Mycket frågor.
Tacksam för alla tips och råd nu.
Jag vet ju att den samlade kunskapsmängden hos Maskinistens medlemmar är svårslagen! :thumme:
(nu får man fjäska lite ;-))
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,



Krister W. (trådstartaren)

#2 » 12:55:44, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag försökt okulärbesiktiga skadeområdet (;-)) mha en liten spegel också.
Det som är kvar i hålet ser ut som en svagt konkav yta (underifrån sett) av nästan sönderfrätt metall, eller om det är sk*t. Petade lite på det med en vass spets, då började det droppa lite mera. Ytan var "halvmjuk" skulle jag säga. Spetsen sjönk in en bit, men jag ville inte trycka mer.

Bild när jag håller i spegeln:

Bild

Syns inte så bra in i hålet på bilden, i verklighten ser man bättre.
(svårt att hålla i spegel, kamera, och ficklampa samtidigt som man tar bilden och får ljuset på rätt ställe)

Hade jag bara förstått funktionen av detta hål samt den märkliga pluggen, hade det varit enklare att välja en strategi framåt... Jag vill ju inte göra fel val och hamna "ur askan i elden" så att säga.
Installationsmanualen ger ingen ledning heller.
"Kapitlet Rörinstallation":

Bild

Den kryptiska rörpluggen nämns inte med ett endaste ord, eller syns på bilden... :aaargh: :klia:

Om hela trycket från de 180 litrarna ovanför "vilat" på det som är kvar av pluggen, tycker jag att det sprutat ut vatten när jag petade med spetsen på det, men det bara ökade lite i droppfrekvens...

Varför en så komplicerad, ihålig plugg? Om syftet bara var att plugga igen en rörända, varför inte bara en vanlig solid gängad rörplugg? :klia:

Mysko...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

igelkottar

#3 » 13:27:47, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte en kopplingspunkt bara för att ta ut en ledning till från VV eller KV?
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

Stridis2

#4 » 13:32:46, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antingen som Igelkottar skriver, eller så kan det vara en offeranod. Vad är det för sorts VVB du har?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Krister W. (trådstartaren)

#5 » 13:40:57, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Igelkottar: Så kan det kanske vara. Men varför en sådan märklig plugg? Vill man plugga en rörände, eller bottenhålet av ett kärl borde det väl räcka med en gängad plugg typ "oljeplugg"? Det här känns overkill på något sätt... Observera o-ringen på den. En vanlig kopparbricka borde väl vara förstavalet om man bara vill få tätt?
Kan det vara en extra lufttillförsel-ventil om man vill tappa ur cisternen på vatten? Som alltid bör göras via säkerhetsventilen, enligt vad jag läste på Nibes hemsida...
Men återigen, förstår inte det underliga utförandet av pluggen. Som att den har någon mer funktion än att bara sluta tätt...

@Stridis2: Ja, offeranod kanske det är. Som nu då är sopslut, antagligen! :mrgreen:

Sort? Ja, jag vet inte. En som värmer vattnet mha värmeväxlaren eller värmepatron, beroende på driftförhållanden. Eller vilka sorter finns det? :klia:
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#6 » 14:06:26, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tanken på offeranod kändes hoppingivande på något sätt, då det ju är en komponent som skall kunna bytas relativt enkelt.
Men tyvärr tror jag inte det. Det står ingenting om det i Skötselanvisningarna. Det står om kontroll av säkerhetsventiler och rengöring av luftfilter, samt hur man ställer in olika driftkurvor i datorns menyer. Men inget om offeranod.
Inga fellarm från datorn heller....

@Stridis2: Med typ menade du kanske emaljerad eller rostfri? Jag svarade fortare än jag tänkte där... Jag tror det är rostfri, eftersom inget nämns om offeranod i manualen, samt man kan skymta lite av beredarens ytteryta precis bredvid där den här rörmuffen går in i densamma. Ser ut att kunna vara rostfritt där... *hoppas*
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

torbjorn_forsman

#7 » 14:35:11, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det tänkas att Thermia har använt samma varmvattenberedartank även i andra värmepumpsmodeller, och att den där anslutningen används till någonting som inte behövs i just den här frånluftvärmepumpen?
Om det går att få fram t ex reservdelskatalog/sprängskiss eller någon form av reparationshandbok för den, så kanske det står något matnyttigt där.

Offeranoder till varmvattenberedare brukar sitta fast i en plugg med utvändig gänga, inte en huv.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Krister W. (trådstartaren)

#8 » 14:54:50, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, alternativ applikation eller något tillbehör. Så kan det kanske vara.
Att få tag i någon sprängskiss eller reservdelsmanual över apparetn vore kanon!
Får väl se imorgon om det är lönt att kontakta serviceavdelningen på Thermia...
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

PeterR

#9 » 21:39:39, 05-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker nog att det ser ut som en havererad anod, men då sitter den extremt märkligt till.

Kan det inte vara ett genomgående rör att använda när man ansluter upptill?
Titta här: https://www.yumpu.com/sv/document/view/ ... lvik130-kb

Men då är det nog läckage in i det genomgående röret...
Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Krister W. (trådstartaren)

#10 » 11:03:35, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

God tanke, men jag tror inte det är det. Det står "Hålrum för rörgenomföring ovanifrån" i boken, men det stämmer inte med placeringen av det här hålet.
Teckningen där visar två st fyrkantiga utrymmen, mellan cistern och skåpvägg, tolkar jag det som. Hålet i fråga är placerat så gott som i centrum av cisternen, vad jag kan se.
Anodspåret tror jag inte heller på. Som du säger PeterR, så är det ytterst märkligt placerat i så fall, på undersidan där utrymme ner till golvet är ganska exakt 30 cm. Anoden borde väl vara längre än så? Då blir det svårt att dra ur/sätta i den nerifrån...

Nåväl, läckaget är nu temporärt åtgärdat. Med betoning på "temporärt" :mrgreen:
En lösning som hade gjort självaste MacGyver stolt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Nej, ingen bild på det nu!

Planen framåt får väl helt enkelt bli att tömma vvb:n på vatten och försöka peta ur vad som sitter kvar i hålet av pluggen, samt anskaffa och skruva dit en ny plugg. Hoppas nu bara gängorna i hålet är tillräckligt hela för att användas (en gång)!
Men detta får bli om några dagar, tid finnes inte just nu.
(tur man inte gjort slut på hela semestern än ;-))
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

2 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

JPEG

#11 » 13:44:06, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det troliga är att det är en vanlig R20, -25 propp som finns för tömning av mantelvattnet i beredaren vid ev frysrisk. Proppen är pressgjuten i mässing och för att spara materiel ihålig. Agressivt vatten och olämplig legering har käkat upp materielen förmodligen.

3 personer gillar det här inlägget.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Krister W. (trådstartaren)

#12 » 14:13:11, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, mantelvattnet. :klia:
Kan du vara snäll och förklara det för en som inte begriper?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

JPEG

#13 » 14:27:06, 06-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma vatten som går till elementen i bostaden och med lägre tryck än stadsvattnet det kommunala 6-8kg.
Därför sprutar det inte ut utan det tryck du kan avläsa på manometern på pumpen trycker på. Det är tydligen massa slam i botten på manteltanken som täpper för eller så har det droppat ut allt.
I manteltanken ligger antingen en varmvattenberedare omgiven av mantelvatten eller en slinga som vattnet till kranen värmsupp i. Jag kunde inte hitta någon info om hur det är i din pump som är av utgången modell.
JPEG
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:07:39, 08-05-2012
Ort: Stockholm NV
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Krister W. (trådstartaren)

#14 » 06:58:50, 07-08-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då jag tror det börjar klarna lite. Låter ganska rimligt detta med att det skulle kunna vara en avtappningsplugg till manteltanken.
Exakt hur vvb:n och vidhängande värmepumpen är konstruerade framgår inte så bra av instruktionsboken. De är mer av den här typen:
"anslut inkommande och utgående vatten si och så, vrid på den och den kranen i rätt ordning, avlufta systemet, så skall det fungera" :ohnej:
En teknisk servicemanual hade suttit fint istället!

I manualen talas det om något som kallas "värmesköldar" som tydligen är det som värmer vattnet (eller överför värmet till) i varmvattenberedaren. Skulle kunna vara att Värmesköldar ekvivalent med Manteln?

Den vanligaste principen tycks vara i alla fall att tappvattnet (varm) hålles åtskilt från vattnet som cirkulerar genom värmeväxlare/elpatron?
Det insåg inte jag förrän det här talet om mantelvatten!

"das ist nicht mein gebiet"
som tysken säger.
:ohnej: :ohnej: :ohnej:

I alla fall, just nu kokar det ner till huruvida jag behöver tappa ur hela vvb:n på vatten (180l), eller bara "dra ur pluggen" så mantelvattnet töms ur. För att kunna ersätta den trasiga pluggen.
Lutar väl mest åt det senare? Vad snackar vi om där? 10-20 liter?
Och den återfylls automatiskt när man kopplar på trycket igen?
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W. (trådstartaren)

#15 » 21:08:12, 11-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har eländet som beskrevs i det här inlägget ljusnat något:

Krister W. @ Dagens sorge ämne.

Den brända delen på styrkortet avlägsnades, och dra på trissor om inte maskin startade och gick som om inget hade hänt! :grin: :grin: :grin:

Styrkortet med bränd del:
Bild
Blivit lite varmt där...

Bränd del framsida:
Bild

Baksida:
Bild

Närbild:
Bild

Så här såg det ut bakom där den suttit:
Bild

Beyond repair, eller vad tror experterna? :mrgreen:

Hur som helst, verkar inte spela någon roll! Satte tillbaka styrkortet utan denna, och si på fanken den starta direkt.

Efter lite grubblerier och studier av elkopplings-scheman på förmidda'n idag, kom jag fram till att den brända delen styrde över ett av de tre effektstegen till elpatronen. 3, 4, och 6kW finns det i elpatron. 4kWattarn är nu urkopplad. Troligtvis kortis i den då, som orsakat denna blowout.
De två stora platta sakerna är två st MOSFET:ar STW11NB80 och kolbitarna till höger om dessa kan ev. identifieras som några slags dioder. :mrgreen:
Verkar som 4kW-steget skall matas med någon slags frekvensstyrning. På kortet sitter en signal- (puls)-transformator också, som bara har en + och minus-koppling med "moderkortet". Vit/röd kabel.
De andra två effektstegen verkar endast aktiveras via kontaktorer, styrda från pilot-reläer... :klia:

Jag befarade att även huvudstyrkortet skulle ha tagit skada, men det verkar inte så. :grin:
Nu har anläggningen stått på i driftläge i drygt 6 timmar. Temperaturerna i VVB:n och golvvärmeslingorna har så sakteliga börjat nå normala värden. Allt verkar normalt än så länge. Varmvattan i kranarna och inte iskalla golv längre. Underbart! :grin:
Får se nu bara hur länge det varar... Peppar, pepper, ta i trä!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

8 personer gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se