Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterEnergi och uppvärmning

Problem med att borra bergvärme.

101 inlägg • Sida 5 av 7
Diskutera värmekällor, bygge av pannrum/panncentraler, framställning av bränsle, tillvaratagande av energi osv här

treaser2 (trådstartaren)

#61 » 20:59:24, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack toker
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b



PeterR

#62 » 21:54:51, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu ÄR det hög tid att anlita hjälp! De blåser Dig fullständigt annars. Ta in en oberoende värmeprojekterare som granskar, mäter, kontrollerar och besiktigar. Är sannolikt mycket väl investerade pengar! Vid minsta avvikelse från överenskommelse eller dimensioneringsstandard skall entrepenören åtgärda innan någon som helst betalning sker. Om entrepenören skickar faktura innan allt är klargjort och utrett bör Du omgående bestrida den. För att undvika inkasso etc. tror jag Du kan ta hjälp av Länsstyrelsen; man kan deponera pengarna där under tiden tvisten pågår.
Jag blir uppriktigt upprörd när man hör sånt här! De lever på att gemene man ”inte orkar bråka” och kommer att fortsätta så tills de blir stoppade. De kanske inte ens finns kvar om ett och ett halvt år och Du upptäcker grava fel...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Mattias Petterson

#63 » 22:32:03, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

treaser2 skrev:Koppar! Men det krävdes tjafs
Dock 15mm där det egentligen krävs minst 18mm men det orkar jag inte bråka om.

Tänk på att det stryper flödet med ca 30% :aaargh:
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

jonnordvall

#64 » 22:51:54, 30-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Prata med kommunens konsumetvägledare eller vad det heter.
Ett mindre helvete att resonera med som företagare men måste vara guld för den missnöjda konsumenten!
En genomgång av ett annat företag med dokumentation låter som en välinvesterat timme eller två.
Lycka till och se till att få det du gjort upp om!
"Börja inte trä jon!"

4 personer gillar det här inlägget.
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

treaser2 (trådstartaren)

#65 » 22:04:35, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är de "klara"
Har kontaktat konsumentvägledaren, det var ett bra tips!
Vågar inte skriva allt de missat innan det här är avklarat ifall de råkar läsa det här.
Men lite smakprov sen sist, de har dragit elkabel där jag direkt sa att jag inte ville ha ngn kabel, missat att sätta en radiator i badrum, hälften av radiatorerna saknar termostat, alupex mellan våningarna ist för prisol.
När jag frågade om dimensionering av radiatorerna och visade mina uträkningar och frågade hur han räknat svarade han att han brukar gå på känsla....
Sen 22mm ledning från pumpen typ 4m innan det går till kulverten som är 32? Minst. Gissa om det susar i rören där..
Har väntat 1 vecka nu på att de självmant ska komma och fixa klart eller iaf ringa. Och innegivaren ligger på golvet under trappen oinkopplad. :ohnej:
Aja ringer de inte på måndag ska jag ringa vidare efter tips från rådgivaren.
Tack för er stöd, verkligen.
Skitjobbigt att vara utbränd just nu och inte kunna göra jobbet själv, orkar nästan inte ens tjafs.
Längtar tills man är pigg och kan göra fel på egen hand istället för att betala nån annan att göra dem :myzsko:
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

8 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

igelkottar

#66 » 22:09:02, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppas det går bra :thumme: och krya på dig, :shake_hands: låt det ta den tid kroppen behöver för att bli frisk. :grin:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

magirus

#67 » 22:11:21, 03-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp, Luvan lagar inte sej själv, tyvärr :sad:
Lycka till! :thummar: :shake_hands:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

PeterR

#68 » 00:19:57, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat! Det här är nog inte vad Du behöver när Du befinner Dig i det skicket...?
Ta all hjälp Du kan få nu, så blir livet bättre sen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

63an

#69 » 13:06:39, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir de nån fortsättning följer på denna tråd? Eller verklighetsflyktar TS :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

treaser2 (trådstartaren)

#70 » 14:11:52, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart berättar jag mer om du vill höra

Kanske upprepar något men det gick ett tag utan att ngt hände så jag åkte till kontoret och var trevlig men bestämd att arbetet inte dög och att vi måste lösa det, det fungerade sådär.
Veckan efteråt kom de och installerade innegivaren ordentligt(nåja) fixade termostater till elementen och jobbet i badrummet, samma vecka kom fakturan utan några som helst avdrag på summan.

Jag ringde efterföljande vecka och sa att jag inte kommer betala utan att de följer kontraktet eller gör avdrag på något sätt, fick starkt mothugg om ungefär allt och
jag sa att det är inga problem att betala bara ni gör det jag beställt och som vi kom överens om! Säljaren försökte även blåljuga om normbrunn och insinuera att jag inte visste vad jag pratade om och jag svarade att då blir det väl konsumentverket osv som får ta i det här och att jag håller inne betalningen så länge.

Hörde inget mer den veckan men ännu nästa vecka ringde säljaren och tyckte att vi skulle ses på ett möte, ok sa jag när ska jag komma?
-mhmnmn jag kommer ut till dig så kan vi kolla på det som blev fel sa han. ok sa jag för det är väl bra att se samma sak och jämföra mot kontrakt.


Det var inte bara säljaren som kom, med sig hade han sin kvinnliga chef och rörmokaren. Vi gick runt och kollade, började vid brunnen och avslutade vid elementen.
De hade olika roller, säljaren såg mest olycklig ut och rörmokaren var arg, riktigt arg och kvinnan försökte med alla härskartekniker som finns.

Minnesvärda delar av samtalet var när chefen högt berättade hur lösningsfokuserad hon var och sen var tyst, så då frågade jag vad hon hade för lösning. Hon hade ingen :ohnej: Sen när rörmokaren slog ifrån sig på alla punkter men jag hade förberett med utskrivna fakta från olika håll :laes_detta: , sista lilla saken hade jag inget papper om och det var att man bockar inte rör med olika dimensioner med samma "bockstöd" tex 15" bockat med 22" verktyg jag sa bara att om jag hade tagit betalt för ett jobb hade jag använt rätt saker. Han skrek men så är du inte rörmokare heller! Det finns inget funktionellt fel på bockningarna!

"mötet" avslutades med att de skulle fundera på ett förslag och jag på ett så skulle vi höras sen.
Jag mådde under den här tiden så dåligt att efter mötet kunde jag vrida ur tröjan med svett och benen bar inte utan jag blev kvar vid köksbordet.

Jag kom på sjukhuset dagarna efter för kroppen började stänga ner organ av ren utmattning och jag vet inte hur lång tid det tog innan ett förslag från dem kom i brevlådan men jag själv hann aldrig komma med ett.

Fortsättning följer snart
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

5 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b

JD400

#71 » 14:22:05, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, låter som du haft det riktigt tufft! Hoppas du mår bättre! Inttessant att läsa om dina turer i alla fall. :thumme:
JD400
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:34:03, 08-10-2007
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JD400

63an

#72 » 14:32:46, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du satte kläder på problemen! :thummar: Alla som läser detta ser att de är bra att bråka, å kan få ork att sätta emot de systematiska fulspelet :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare
 
Födelsedag

igelkottar

#73 » 14:45:34, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:shake_hands: :shake_hands:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

rospigg

#74 » 17:35:33, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Herregud!
Krya på dig Treaser, och så hoppas jag allt blir till din fördel med rörmokeriet!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

treaser2 (trådstartaren)

#75 » 19:12:43, 13-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de snälla orden :shake_hands:

När jag var hemma igen så läste jag igenom deras förslag och där var ett avdrag på 10.000kr från den ursprungliga summan på 250.000 nånting.
jag skrev ett nej tillbaka.

Nu efteråt så skulle jag kanske varit hårdare men man gör vad man :svettas: , skrev ett förslag om avdrag på 20.000 och att de satte in ett element till i det kallaste rummet.

Om nån tycker jag var för hård kan jag återigen nämna att de:
Missade borrdjupet med ca:50m, satte bara halva längden foderrör enligt normerna och om de ens tätade vet jag inte.
Rördragningen följer inte branchstandarder om dimensionering och absolut inte vad vi skrivit på kontraktet(jag ville ha 22" rör överallt och de la till på summan för det) och de använde inte bara kopparrör som jag ville utan tog aluplast mellan våningarna.
Ingen dimensionering av radiatorer utan lite på känsla vilket betyder att de sämst dimensionerade rummet styr hela kretsen vilket är dåligt då man vill ha så låg framledning som möjligt med värmepump.
De var inte klara till det datumet vi skrivit kontrakt på och jag fick kontakta dem flera gånger för att slutföra sånt de glömt och det i flera omgångar.
Allt byggskräp drygt 1mån efter arbetets avslut, feldragen el med absolut minimum dimension, kinkar på nästan alla rörbockar MED MERA :???:

Aja nu slutar jag, men ni ska veta att det var genomgående uselt och jag är ingen jobbig jävel, vet själv hur det är att vara företagare.
Nåväl de gick med på det hela och vi skrev under via brev utan att ses nåt mer.

De skulle varit här i januari och installerat det sista elementet men än har de inte hört av sig men jag har det inskrivet i kontraktet :levitera: så jag tänkte ge dem fram till hösten för nu börjar ju ändå värmen komma och det blir smidigare för alla att göra det på sommaren.

Vi har iaf värme i huset och frun är glad och det är väl det viktigaste.
De vill ändra i grundlagen pga en sagobok, värna yttrandefriheten!

8 personer gillar det här inlägget.
treaser2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:38, 27-02-2015
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: H10b


Återgå till Energi och uppvärmning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se