Menat bara som - stopp upp.
Jag har själv haft absurd oljetemp på min avatarmoped.
Och med absurd så menar jag att min Oljetempmätare, som sträcker sig till 180'C, bottnade ut helt.
=> finns givetvis felkällor att ta hänsyn till ss konduktans, felanslutning, el-fel, osv - men allt detta kontrollerades och visaren "visade rätt" => ???
Tog mig från 1993/94 till "motorsallad" 2007 innan jag fick svar på vad i H det rörde sig om.
I mitt fall var det inte korrigerad förtändning efter det att
tändstift no 2 monterats i topparna..."behövs inte" sa "expertisen"... Jag läste Prof. Haywoods lärobok i explosionsmotorer och fann att... "det där stämmer nog inte..." Max förtändning stod ca 11' fel... för tidigt... ooops... förklarade bl.a. varför 165km/h var -max- då motorn borde gett 190-210km/h som max... OCH förklarade oljetempen!
Det jag lade märke till var att oljan tappade i
viskositet på så lite som 400mil... Oljetryckmätare visade på att redan vid 200-250mil minskade trycket med ca 1 bar och vid ca 400mil hade jag tappat ca 3 bar... o det var liksom inte bra med normalt arbetstryck på 7 bar...
Fick prova Omegas oljor, 777 först (rak SAE 50) - då höll oljetrycket till ca 700 mil, och motortempen gick inte ens att pressa över 165'C hur mkt jag än plågade motorn på Autobahn. => "frälst i Omega" därmed
När jag fick hjälp att tillverka adaptrar för att blockera förtändningen (special BMW givetvis....) så stannade oljetempen på aldrig ens upp till 120*C, utan 90-110'C. (Gissa om man började fryst istället!!! Van som man var vid den överhettade motorn).
Med detta sagt.
Oljetemp på 230'C är fullt möjligt att verkligen få!
...frågan man må ställa sig som ägare till en sådan motor är... å hur F gick det till?!
Gamla oljor klarar -inte- så höga temperaturer - de kocksar garanterat! De -enda- oljor som jag testat som klarade min motors motsvarande temp var Omega 757 och 777,
www.smorjteknik.seKan absolut inte tänka mig att så höga oljetemp är lämpligt för någon motor... oljan lär väl smörja lite dåligt i sådana temperaturer?...
Gäller att få
kontakt med folk som -kan- . Jag hade "förmånen" att få konsultera sådana som -ansåg sig- kunna... med skickligt munläder dessutom... kostat en -bra- slant i lärdom...
=> förklara gärna hur den där turbomotorn kommer upp i temperaturer ss min Avatarmoped lyckades med (obs att med en förtändning som är ca 11' fel så tänder motorn på upptakten dvs långt före TDC... och motverkar sig själv => det var hur tempen kunde bli så absurd i mitt fall): mycket nyfiken, och vet girig