Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Hjälp med snäckdrivning TOS rundslip

40 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

L.Svedberg (trådstartaren)

#16 » 19:43:11, 30-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Går det inte att få fram ritningar via TOS då? Fast oavsett angrepp på delarna. Jag skulle nog rengöra allt och bara montera ihop och testköra. Kanske räknar du inte med uppdrag för flygindustrin och resultatet kanske är godtagbart ändå..........


Klart jag kan smacka ihop maskinen med delarna som de är. Men...jag lovade att fixa till maskinen, det var ju en sorts räddningaktion, TOSen var ju nära skrotdöden för några veckor sedan.

Och, om man nu skall ha en slipmaskin i sin verkstad bör man ju göra sitt yttersta för att den skall ha så bra prestanda som möjligt. Annars blir det ju som att äga ett stort rymdteleskop med all världens funktioner, men med en nedsmutsad lins...helt meningslöst.

Ganska kul projekt också, maskinen är ju välbyggd och stilig, och kan nog slipa rent förbannat bra om den får lite omtanke.

3 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000



Stefan1972

#17 » 09:30:27, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag förstår hur du tänker men den går antagligen att ta isär igen? Den är ju ändå från 1959 och får man inte tag på nåt eller om det kostar 30k att få nya delar gjorda så står man ju där iallafall med det man har. Hur resultatet blir vet man ju först efteråt för antagligen så är det väl fler än en tand i ingrepp vid rotation så hur varje enskild tand ser ut kanske inte påverkar jättemycket. Finns ju enkla slitna svarvar från 30talet som fungerar fantastiskt bra också om man vet hur de fungerar och kan kompensera. Kanske kan man leva med briserna även på en sån här pjäs. men som sagt man vet ju inget förrän man provat och testkört. Den kan ju lika gärna bli omöjlig att köra också...........Men då får man väl ta isär igen då....

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

L.Svedberg (trådstartaren)

#18 » 19:35:58, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan igen alla ni som precis som jag haft lite svårt att somna i veckan på grund av detta besvärliga problem!

Nu är det löst, och det helt utan minsta matematisk ansträngning. Jag drog mig till minnes sist jag hade i uppgift att lösa obegripliga ekvationer och formler, det var i trean på gymnasiet för ungefär 25 år sen. Jag slutade lyssna på läraren kanske halvvägs i tvåan, och var mot slutet av trean när räkningen blev svårare tvungen att lösa provuppgifterna på nåt vis för att kunna erhålla ett hyfsat betyg. Detta skedde genom att jag i huvudet och på ett papper "vid sidan om" gjorde om talet till något begripligt, och sedan löste det genom att istället för en massa x och y och cos och tan satte in riktiga siffror, för att se hur det hela skulle utveckla sig. Efter några försök kom man ju oftast på vad svaret skulle bli, men absolut INTE på det "rätta" sättet, så då var man ju tvungen att kludda lite obegripligheter på ett annat papper för att visa läraren hur duktig man var...

Lite i samma stil löstes idag problemet med vad det egntligen är för mystiska råttpissade gamla maskindelar jag måste fixa till: jag tog helt sonika och satte upp snäckaxeln i svarven och började testa matningarna ur tabellerna d/p och modul.

Efter att ha varit snuskigt nära, med en avvikelse på bara några hundradelar per varv vid ett antal tillfällen började jag nästan ge upp. Jäkla skitsvarv tänkte jag och glodde surt på tabellerna. Då fick jag syn på en ganska illa åtgången del av tabellskylten, där det var bilder på drevsatserna i bakkanten av maskinen...det gick inte riktigt att se vad det var för drev som avsågs, men eftersom jag själv är ansvarig för organisation och städning i vårt maskinrum hade jag på känn att ett eller annat gammalt drev kunde ligga och spöka i svarvskåpet. Och där på ell hylla, helt oanvänt sen svarven byggdes vad jag kan avgöra, låg det; mellandrevet med 44 tänder, som magiskt förvandlade svarven till en juvel igen!

Kort senare kunde jag med en hundradelsklocka konstatera att snäckaxeln är av modultyp, och har signing enligt modul 2. Fick en avvikelse på kanske 3 hundradelar på mina 28 fulla varv, vilket jag anser är bra. Ytorna är ju ledsna på sina stället så nåler hoppar ju och far en del även på 14rpm...kanske där mina hundringar uppstod.

Nu ska jag leta upp lämpliga ämnen att skära ny snäcka och verktyg, samt snäckhjul av. Är lite inne på att göra hjulet i nån slags mässing/bronslegering för att få en lite mer lättbearbetad del, samt en lite mer "inkörningsvänlig" växel väl i maskinen. Tankar om det?

Trevlig Helg! /en nöjd fuskare


Detta inlägg har valts som lösning


5 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

esundqu1ist

#19 » 19:43:12, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är absolut ingen expert men efter vad jag har hittat så är 90% av snäckväxlarna av olika material i snäcka och skruv.
esundqu1ist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:01, 20-10-2019
Ort: Kisa Östergötland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos/gravely 814

G-son

#20 » 19:56:26, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att det var i Karlebo handbok jag nyligen läste att man helst vill ha olika material i snäcka och skruv.
There is no such thing as material failure - all failures are human in origin!
Användarvisningsbild
G-son
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:05:19, 21-09-2011
Ort: Vimmerby
Sverige

torbjorn_forsman

#21 » 22:37:26, 31-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju glidfriktion mellan snäcka och skruv, precis som i ett glidlager. Och i glidlager vill man alltid ha så stor skillnad som möjligt i hårdhet mellan axel och lagerbussning (t ex härdad axel och en mjuk brons- eller vitmetall-bussning), det minskar risken att det skär ihop.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

L.Svedberg (trådstartaren)

#22 » 22:21:59, 01-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag svarvade jag till en testbit av lite skrotmaterial, ca 300mm lång okänd stålkvalité, men kändes ungefär som 2541, som jag har tänt att använda både till axeln och till fräsverktyget sen. Det gick överlag bra, fick lite hintar om hur man kan göra, och hur man inte bör göra en sån här svarvövning. Körde med ett vanligt rombiskt "halvspetsigt" vändskär utan modifieringar. Skäret hade en lite för stor vinkel jämfört med den gamla snäckan, och en lite för liten nosradie för att få den rätta formen på "gängorna", men med lite trix med toppsliden blev den rätt snygg. Jag kommer att skära till den nya snäckan från ett stycke rundstång som först borras ur, brotchas och monteras på ett dorn. Dornets diameter skall motsvara det som blir kvar då den gamla trasiga axeln svarvats ren från snäckdelen. Fräsverktygets grundform svarvas sedan vid samma tillfälle, på samma dorn för att få dom så lika varandra som möjligt.

Försökte ladda upp en bild på testbiten, men datorn och telefonen behagar inte kommunicera efter en uppdatering...
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#23 » 16:11:58, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

God dag alla rundslipsdiggare!

Nu har tillverkningen av reservdelar till den gamle Tjecken påbörjats. Mätte upp och ritade av den gamla snäckaxeln. Kapade av ena änden, som består av en trekantig, ca 180mm lång polygon, vilken har glidpassning i matningsväxellådans utgående axel (som ett trekantigt splinesförband, kan man säga). Denna del av axeln bedömde jag som omöjlig för mig att själv tillverka, så den gamla får opereras in i den nya delen.

Har ju redan provskurit snäck"gängan" en gång, så nu är det bara att ta tag i saken och sätta igång med den riktiga delen. En bit 2541 60mm rundämne får bli utgångsmaterial här.

Har nu svarvat till hela grundformen minus snäckdelen. Svarvat ett 95mm djupt 30mm hål i ena änden, där polygonaxeln från den gamla axeln har presspassning. Denna skall värmas i den nya delen efter att den härdats.

Vill svarva snäckan vid samma tillfälle som verktyget, "hobben" svarvas, så nästa moment nu blir att ta fram grundformen för denna.

Fick lägga lite tid på att verifiera svarvens uppriktning, då vi är många kockar på denna svarv, och man vet aldrig hur sned och kraschad den är vid ett givet tillfälle. Visade sig som tur var att spindeldockan var fortsatt spikrak trots att det är snart ett år sedan jag riktade den sist; på ca 300mm ligger en svarvad teststång inom 0,005mm, inte illa! Dubbdockan var däremot hej kom o hjälp mig sned, men det är ju snabbt åtgärdat.

Till snäckhjulet tänkte jag försöka hitta lämpligt utgångsmaterial i nån kasserad gammal snäckväxel. Detta då jag inte har lust att betala nån grossist för en större bit av det ganska speciella tennbrons/alubronsmaterial som tycks vara mest lämpligt.

Fortsättning följer

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

8 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

esundqu1ist

#24 » 17:38:15, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag göt min bit själv av gamla rördelar. Bild

2 personer gillar det här inlägget.
esundqu1ist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:01, 20-10-2019
Ort: Kisa Östergötland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos/gravely 814

PeterR

#25 » 18:53:09, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt L.Svedberg!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

L.Svedberg (trådstartaren)

#26 » 19:29:31, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Originaldelen var helt genomhärdad, inte bara ythärdad, och det tog säkert 15 minuter med 250mm rondellen att kapa av den. Svarvade rent änden från gamla snäckgängor och lade mig på ett mått ca 0,5mm över målet. Tänkte svarva klart änden till 30mm plus kanske 0,03mm när det blir dags att gifta ihop nytt och gammalt efter härdningen. Eller så lägger jag mig på plus 0,005 eller så och limmar delarna med cylindrisk fastsättning. Har inte bestämt mig riktigt...men en rejäl uppvärmning av hondelen till kanske 120-130 grader och ett lagom övermått på handelen kanske ger större chanser att få en riktigt rak detalj. Hmmm.


esundqvist: det var en fin mässingskaka du bakat, men metallsammansättningen blir ju väldigt osäker...jag vill helst inte göra om detta i brådrasket, så därför vill jag hitta "rätt" legering att göra hjulet av!

2 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

esundqu1ist

#27 » 20:07:01, 11-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den blir lidande men det duger till mej. Såg priset på mässings ämne stängde datorn och byggde en smältugn. Och drevet är i mitt fall ganska enkelt att byta.

3 personer gillar det här inlägget.
esundqu1ist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:09:01, 20-10-2019
Ort: Kisa Östergötland
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Belos/gravely 814

L.Svedberg (trådstartaren)

#28 » 16:53:27, 12-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarvade till det som skall bli själva fräshobben. 2541 noga fixerad på en bit härdad slipad 30mm axel.

Slipade till en HM-platta till rätt form för snäckgängans profil. Hade tur och hittade en variant helt utan spånbrytare, dvs helt slät platta. Testade sedan denna på "testbiten", och det blev klar skillnad i ytfinish. Nästa steg får bli att skära till snäckan och verktyget. Kul!
Bild

7 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

L.Svedberg (trådstartaren)

#29 » 13:47:46, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svarvade till det blivande verktyget samt själva snäckan på mataraxeln. Lagom skärdjup var 0,05mm, det ger 20 passeringar/mm. Jag skulle in 4,225mm, och med ett par slutpasseringar utan inmatning alls hamnade jag ppå ca 90 passeringar/detalj. Inte så snabbt, och det gäller att hålla tungan rätt i mun hela tiden. Monterade upp en indikatorklocka med 10mm läsområde bakom den vinklade toppsliden för att veta hur djupt jag matade. Vinkeln 12grader, extremt brant snäckgänga mao. Gissar att konstruktören eftersträvat så små radiella krafter som möjligt i matningsdrivningen.

öästa steg blir att slitsa upp det blivande verkyget, samt skära till släpp efter alla skäreggarna på det. Sen härdning. KUL!

/Lasse
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

9 personer gillar det här inlägget.
L.Svedberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:03:08, 09-10-2011
Ort: Skövde
Maskintyp: Baklastare
Maskin: MF135, BM640, Storebro Combimill, Abene VHF2b, TOS 1UD, Modig MD5000

Hansborg

#30 » 17:38:58, 13-02-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för gängstål?
Inponerande jobb du gör! :thummar: :thummar: :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se