Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenVerktyg och verkstadsmaskiner

Bästa sättet att rengöra oljiga verktyg och förvaring

29 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera verktyg och verkstadsmaskiner här

braha

#16 » 08:05:58, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använder vanlig 95okt bensin till all olje- o fettskit. Tar tillsammans med en hårdborstad pensel bort allt.
Blåser sen bort även den icke synliga/åtkomliga skiten med tryckluft.

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige



-andreas- (trådstartaren)

#17 » 17:06:52, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

nimrod_pro skrev:Ju mer jag läser undrar jag vad det var för bilverkstad som har sådana illaluktande verktyg :) jobbade de ofta med att riva i gamla växelådor och bakaxlar tro?

Vad skruvar du med om man ska försöka lägga rätt nivå på rengöringen då de kommer bli smutsiga igen, bara frågan hur lång tid det tar och till vilken grad.
Är kravet att det ska det vara helt doftfritt(även från rengöringsmedlet) efter rengöring?

Jag kör mina verktyg i ultraljudstvätten (40 liters) på ca 60 grader tillsammans med smådelstvättmedel som enligt instruktion ska lämna ett rostskydd efter torkning eller bara yes och vatten i maskinen. Dock gör jag inte det för luktens skull utan för att slippa bli allt för skitig om nävarna när man greppar t.ex. skruvmejslar som varit och simmat bland spillolja. Ända gångerna jag kör behållare i behållare är när prylarna är för små för korgen typ små
m3 skruv, munstycken etc. eller när jag vill använda rengöringsmedel som inte lämpar sig i volymer om 40liter, ex. isopropanol. Min försts tvätt från kjell&co på 6 liter lever fortfarande, visst lite repig och dan inuti men inga problem att rengöra.

Om jag varit du skulle jag tvätta i första bästa hink med varmt vatten och yes, blåst tort med tryckluft sen en dusch wd40 eller 5-56 och torka av. Förvaringarna, bara samma visa där skrubba av torka tort och olja in gejdrarna. Är ingen finmekanik vi pratar om utan verktyg och förvaringar som är gjorda för att användas :)

Elektronik såsom gamla bilradio mätare m.m. får man väl överväga om man vill lägga tiden på att göra iorning kontra värdet på prylarna, vad ger du dig själv i timpenning? Kanske bättre att bara sälja av?

Möjligen är det jag som är lite onödigt känslig :) Jag har ett gammalt hus som tyvärr luktar lite skumt i vissa rum. Svårt att lokalisera, vilket skapat endel huvudbry. Har nog gjort att jag är än mer noga att inte tillföra ytterligare lukter. Nu när möblerna stått ute några dagar så har faktiskt mycket av den ursprungliga lukten försvunnit. Ingen aning vad de gjort i verkstaden. Gissar på allt mellan himmel och jord med tanke på div delar och verktyg som fanns med.
Jag skruvar kanske i bil 1 gång per år i nuläget. Cyklar flera gånger per år. Främst bygger jag grejer i aluminium och skruvar med rostfritt men även en massa andra projekt kring huset/tomten. Är väl mest det sparsamma bilmekandet som smutsar ner grejerna annars är det mest hyfsat rena grejer. rengöringsmedel är ok att det luktar. 556 luktar väl hyfsat ok, men helst inte det heller. Skulle hellre olja in med något mer luktfritt, men vet inte riktigt vad? Skulle allra helst använda något som är helt OK för kroppen, typ vaselin :grin: Finns något liknande som är lättflytande? Linolja blir väl väl kletigt tyvärr… Hör ju själv att jag låter som en kontorsråtta, och det stämmer förstås då detta bara är ett fritidsintresse…

Tack för erfarenheter kring ultraljudstvätt! Har bara en 10l ultraljudstvätt själv. Men mindre verktyg går ju i i alla fall.

Ja, jag sätter ett mycket högt pris på min tid när det gäller tråkiga saker. Tvätta bilradio hör nog tyvärr dit. Mätare grovrengör jag nog bara. Sedan lägger jag nog dem i tät plastpåse. De ska troligtvis ändå mest användas till bil då jag har många andra till elektronikpul som är skönt att slippa skita ner. Sälja som det är är förstås också en variant.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Mattias Petterson

#18 » 17:26:45, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koka verktygen i en stor gryta med maskindiskmedel, olja in de med matolja efteråt
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

2 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

-andreas- (trådstartaren)

#19 » 17:55:15, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

braha skrev:Använder vanlig 95okt bensin till all olje- o fettskit. Tar tillsammans med en hårdborstad pensel bort allt.
Blåser sen bort även den icke synliga/åtkomliga skiten med tryckluft.

Jag tror faktiskt att bensin är en vinnare för kategori nummer ett. Då jag vill låta grejerna rengöra sig själva genom att bara ligga till sig, så går nog i första badet vattenbaserade lösningar bort. Detta för att de inte ska rosta. Billigast är nog då vanlig bensin då jag behöver några liter. Frågan är om man vågar ha skruvmejslar med plastskaft i bensin? Sedan kör jag några liter verktyg åt gången i denna lösning i något tillstängt kärl. Har stora plåtburkar som det varit kryddor i. Tror botten är tät, men får kolla. Locket är det dock inte, men räcker kanske. Kan ju även tejpa. Ställer detta i uthuset med verktyg i och kollar till det/rör runt lite någon gång om dagen. När det mesta är löst avslutar jag med att skrubba med borste. Sedan blir det nog disk med vatten och handdiskmedel. Och så avslutningsvis den nyttiga luktfria oljan som nog bara existerar i min fantasi? :grin:
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

torbjorn_forsman

#20 » 18:01:10, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

De flesta sorters plast som används i verktygsskaft, tål bensin bra. En del genomskinliga hårdplaster som användes i lågprisverktyg på 60-70-80-talet, löser sig däremot i bensin. Likaså t ex skaften till engångs brytbladsknivar, en del genomskinliga lådor till sortimentskåp, lock till sortimentaskar mm.
En del gummiaktiga ytbehandlingar på modernare verktygsskaft kan också vara tveksamt bensintåliga.

Räkna inte med att ingrodd smuts som består både av oljiga/feta saker och fasta partiklar löser sig själv av att tvättvätskan står stilla. Du MÅSTE antingen borsta för hand, utsätta dem för vattenstrålar som i en diskmaskin, eller köra i ultraljudstvätt,
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

-andreas- (trådstartaren)

#21 » 18:03:44, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Koka verktygen i en stor gryta med maskindiskmedel, olja in de med matolja efteråt

Det var förstås ingen dum idé att koka verktygen! Det kanske gör susen direkt, utan tidigare bad i bensin? Får fundera lite. Alternativt efter bensinbad.
Typ raps eller solrosolja? Det är klart att det mesta ska ju torkas av så det lilla som blir kvar kanske inte blir så kladdigt ens när det börjar härskna? Har du eller någon provat någon matolja på verktyg? Vet att rapsolja som rinner från kvistmotorsågen brukar bli väldigt kladdig. Men det är ju inget tunt lager.
-andreas-
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:42:33, 11-07-2017

Ivar Risslén

#22 » 18:09:39, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker att bensin luktar hemskt och lukten sitter länge om man inte tvättar bort den.
Jag skulle börja med förslaget som Mattias Pettersson har att lägga verktygen i kokande vatten med maskindiskmedel.
Jag läste på nått ställe att man kunde få bort rost från skiftnycklar genom att lägga dom i kokande vatten. Jag hade ett gäng rostiga och skitiga skiftnycklar som jag provade med. Resultatet blev över förväntan, de flesta så ut nästan ut som nya efter koket det enda som fanns kvar på någon var lite tjära. Jag hade bara rent vatten i kastrullen. Om man är rädd att verktygen ska rosta så kan man smörja in de med matolja eller ska något fett som är livsmedelsgodkänt som är luktfritt.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

PeterA

#23 » 18:22:46, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår att det är jag som är miljöskadad, men finns det något som luktar godare än gammal bilverkstad? (Förlåt)

3 personer gillar det här inlägget.
PeterA
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:49:09, 27-11-2010
Ort: Köping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Boxer 350
MF50B

PeterR

#24 » 18:51:14, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att Du skall undvika att smörja verktygen med matolja/vegetabilisk olja. Den härsknar med tiden och luktar inte gott alls då. Skall Du ha något luktfritt borde Du satsa på paraffinolja eller något liknande.
Börja tvätta med Din högtryckstvätt matad med varmvatten. Det borde ta bort det värsta.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Volvot24

#25 » 19:18:46, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Minns när jag för typ 30 år sedan varje sommar bytte slitdelar på släpet till en timmerbil.
Lager, bromsdelar, luftslangar mm.

Han som ägde företaget beklagade sig över att jag drog ut det ena verktyget efter det andra på verkstadesgolvet.

- Men sa han, det är inte så illa som hos Hovard. Där bränn verktyga som tyristecker.

Tvättade verktygen i stor typ grill av oljefat med en blandning av diesel o bensin.

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Volvot24

#26 » 19:23:24, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Tror att Du skall undvika att smörja verktygen med matolja/vegetabilisk olja. Den härsknar med tiden och luktar inte gott alls då.


Ungefär som du jobbat hårt en vecka utan att byta kalsonger. Dock ingen pisslukt...
Men nåt annat skarpt.
.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak

Bengt Erik Eriksson

#27 » 21:30:56, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade nog valt att spana efter en gratis diskmaskin på blocket eller marketplace och kört grejorna i. Undvikit matolja och om något behöver rostskyddas ta någon hydraulolja. Får man bara bort fukten så är det få verktyg som rostar spontant. Det är för mycket legeringar i dem. Och spärrskaft fungerar bäst utan smörjmedel. Eller väldigt lite.

För skåp och hyllor föreslår jag målartvätt eller mögeltvätt från biltema. Fungerar kalasbra på organiska fetter iaf.

Ang verkstadsdoft så frapperas jag av att cigarettlukt som annars är bland det vidrigaste jag vet, men tillsammans med oljedoft så så går det knappt få nog. Men det är nog inte hälsosammare för det.. :myzsko:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

tortap

#28 » 22:20:43, 13-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:
Jag läste på nått ställe att man kunde få bort rost från skiftnycklar genom att lägga dom i kokande vatten. Jag hade ett gäng rostiga och skitiga skiftnycklar som jag provade med. Resultatet blev över förväntan, de flesta så ut nästan ut som nya efter koket det enda som fanns kvar på någon var lite tjära. Jag hade bara rent vatten i kastrullen. Om man är rädd att verktygen ska rosta så kan man smörja in de med matolja eller ska något fett som är livsmedelsgodkänt som är luktfritt.


Man kan konvertera röd rost till en svart järnoxid genom att koka i en syrefattig miljö vilket kan vara en enkel metod att skapa en porös yta som en rostakyddande olja kan fästa i. Bästa olja är nog Owatrol. Kan hittas på välsorterad marinaffär eller beställa från ebay. Helst ska man använda destillerat vatten så batterivatten eller regnvatten vore bättre än okänt kranvatten.

En enkel metod av svartoxidering går ut på att bilda rost med väteperoxid och salt för att sedan koka i omgångar med putsning med fin stålull emellan. När man är nöjd med en jämn svärta torkar man delen och oljar in.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

dc_lindberg

#29 » 10:07:28, 14-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yes!
och
Yes Power!

Då blir det rent, och mycket av lukten försvinner.
Det som sedan måste rostskyddsbehandlas: Omega 636 (riktigt krypande krypolja) ger en ytterst svag doft (jag tycker den snarast är "parfym"; så gott doftar den oljan).

Självagrundrengöringen har andra svarat på ovan.
- tvättskåp/kar/balja/ultraljud
- lacknafta
=> tar det mesta.
Därefter diska med Yes Power! och avsluta med Yes!
Blås torrt med tryckluft.
636 på det som måste rostskyddas.
Knivar/vassa föremål går lika bra att använda linolja och terpentin som rostskydd till (kanske är det ock snäppet bättre för den sortens verktyg; mina liar, och bang knivar förvaras väl linoljade).
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Verktyg och verkstadsmaskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se