Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Kvaddad remskiva Stiga Villa

21 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Blommas

#16 » 19:19:55, 02-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annars tror jag att du kommer undan billigare än tusenlappen med remskiva och tillhörande taperlockbussning. Vilken profil du har på remmen vet jag ej.
https://www.kullager.se/kilremskiva-spa106-2-spar
Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige



PeterR

#17 » 07:28:33, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick haveri på motsvarande remskiva på min Husqvarna Rider. Ny remskiva, komplett med lager, kostade 1071 kr på Maskinklippet.se. Artikelnummer 5354822-01.
Yd - 122, id (lager) - 20, b - 55

Bild

Bild
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

kanada (trådstartaren)

#18 » 07:56:27, 03-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack än en gång för råd och tips. Kommer hem till helgen och tar itu med att få loss remskivan, får se närmare på skadan och vilken typ av skiva. Vill inte att jag ska missförstås som snål men ställer mig frågan hur mycket mycket klipparen är värd att lägga pengar på. Det är där problemet ligger. Diffhuset är skadat och annat sjunger på sista versen. Klipparen är väl servad under åren jag ägt den men allt har förstås ett slut. Startade tråden med tanken på om nån hade erfarenheten och tips på att rikta en remskiva, eller att nån har en liggande. Hade hoppats på att ta ut en säsong eller två på klipparen men är kanske dags att satsa på en nyare klippare.
Jörgen
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

BM425

#19 » 19:10:47, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde med min Stiga Park från 1998, kollade sedan denna remskivan. Glappar en del o var varm, dags att byta lager i den.
Min är förövrigt inte sliten alls, syns ingen o känns inget slitage.

Verkar vara 6203 2RS 2 st att byta,40-17-12.

Den remskivan jag har från en Villa verkar vara samma, den har lite ytrost men annars inte sliten.
Hur gör ni för att den ska haverera?
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

kanada (trådstartaren)

#20 » 20:36:45, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tar inte ut något i förskott men det verkar så här långt som jag lyckades lösa alla problem, klippte i går och det fungerar än så länge. Som jag skrev i trådstarten så lossnade en av bultarna i diffhuset vilken i sin tur träffade remskivan i underkant efter att ha slitit bort bygeln som ska hindra remmen att hoppa av. Fick efter en del jobb loss bulten som håller skivan på plats, den var helt fastrostad i både chassie och låsmutter. Det undre spåret i remskivan var rejält hoptryckt eftersom diffhusbulten legat an mot undersidan av remskivan ner den var på väg ut ur diffhuset.

Efter mycket riktande fick jag spåret någorlunda ok när jag provade mig fram med remmen, får se framöver om det blev tillräckligt bra. Positivt är att lagren i remskivan är helt ok utan glapp. Bygeln som ska hindra remmen från att hoppa är spårlöst försvunnen trots mycket letande och det blev till att tillverka en ny. Nästa problem är diffhuset där gängorna är slut i diffhushalvan och drevet glappade. Bytte ut alla bultarna mot helt genomgående bultar med låsmutter i stället. Återstår att se om det fungerar, får hålla koll på det. De senaste två åren har jag bytt batteri, alla remmar och styrwire och vill kunna ta ut några säsonger till för att få igen en del för de slantarna det kostade. Misstänker att diffen sjunger på sista versen så det är snart dags att se sig om efter något nytt.

Tack än en gång för alla tips och råd
Jörgen

1 person gillar det här inlägget.
kanada
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:37, 01-09-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430

Blommas

#21 » 20:54:49, 09-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blommas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:46:02, 11-04-2011
Ort: Södra Sverige
Sverige


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se