Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Klippo Pro 21 axel av - hur fixa detta?

55 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Stefan1972

#46 » 12:48:00, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

farn skrev:
Stefan1972 skrev:Fast jag skulle nog återigen göra om samma operation som var gjord tidigare men svetsa lite bättre..........Det lär nog hålla. Tar man en lite bättre skruv som går ner i axeln lite och sen bränner fast den ordentligt så lär man nog kunna återmontera knivfästet utan problem. Knivens belastning går till knifvästet och vidare ut i axeln ändå så det kommer inte att lossna av sig själv. Att det lossnade nu berodde nog mest på en väldigt tafflig svets.


Hm. Jag är ju helt ombord lag Per-Åke här, att inte göra något som riskerar vristerna. Samtidigt är jag nyfiken. Stefan, om jag svetsar fast en skruv i axeln och drar fast kniven på den skruven, hur tänker du dig händelseutvecklingen när kniven möter en sten eller omedgörlig rot?

Kan annars hälsa att HSS-stål inte biter på den skruven/borret som sitter i vevaxeln. Var ju tvungen att prova. Inte heller verkar min ännu äldre B&S gräsklipparmotor funka att montera som ersättare, den har en vevaxel som inte har samma längd.


om kniven är korrekt monterad i knivspindeln så ska den ju ge med sig där och rotera i fiberbrickorna. Att det lossnade som det gjorde nu beror nog mest på den väldigt taffliga svetsen. Men en reparation på samma sätt som tidigare med en lite bättre skruv fastsvetsad på ett bra sätt så ser jag ingen anledning till att spindeln ska lossna. De största krafterna går ju ändå i knivfästet som ju är påskjutet en bra bit på vevaxeln. Det är ju inga brytande krafter på skruven sen så att säga. Det vore ju skillnad om påsticket bara skulle vara 10mm eller inget alls. Då vore det dumdristigt.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



Murre o2

#47 » 16:26:12, 04-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju alltid försöka svetsa fast en skruv i den avbrutna skruven i hålet i axeln. Är det en skruv brukar värmen få den att släppa, om det är en avbruten gängtapp är det svårare men värt att testa om man har utrustning...
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

farn (trådstartaren)

#48 » 23:06:59, 27-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering! Beställde ny vevaxel. Dröjer tills den kommer, så jag har demonterat motorn. Givetvis gick allt bra - utom en skruv, en av två till ljuddämparen, som gick av och som jag får försöka få ut.

Men - jag är nyfiken på varför den gamla vevaxeln är repig? Se bilderna. Ni som kan vevaxlar, vad ligger bakom detta?

Bild
Bild
Bild
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

magloman

#49 » 23:36:17, 27-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

dom har bara slipat av det värsta gjutskägget. det där är ytor utan funktion.
Den sista är gjort vid balanseringen. man tar bort lite vikt så den roterar utan obalans
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Murre o2

#50 » 07:39:54, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju enkla motorer tillverkade i mängder på enklaste och billigaste sättet, så det är inte konstigt att ytor man normalt i ser inte fått någon större omsorg.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

farn (trådstartaren)

#51 » 10:10:10, 28-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter rimligt. Vevaxeln i videon jag kollade på saknade slipmärken och jag är väldigt misstänksam just nu mot denna motor...nåja, pratat med postnord som tjyvhållit på vevaxeln i tio dagar, hoppas få till detta nästa vecka.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

farn (trådstartaren)

#52 » 11:51:41, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, nytt problem: knivfästet passar inte...

Har bytt vevaxel. Gick smidigt tyckte jag, kul att kika närmare på motorn. Bra så långt.

Men - vevaxeln Honda anger på sin webbsida som passar till denna motors serienummer har d=22.2 mm, och som jag satt in, medan knivfästet tydligen är för axlar med d=25 mm. Den gamla trasiga vevaxeln är tydligen 25 mm, det kollade jag inte innan jag beställde - litade väl på Honda. Största problemet är dock att knivfästet har en klack inuti som ska gå i vevaxelns spår, och klacken är ca 6 mm bred medan spåret är 4.8 mm brett. Så det går inte att få på knivfästet alls.
När jag kollar närmare ser jag att det verkar som att det är vevaxel nr 4 som egentligen ska vara till denna maskin, inte 2. Se bild nedan. (Ser dock inte hur brett spåret är som knivfästets klack ska löpa i.)

Är det vanligt att det kan bli så här eller har jag gjort något ovanligt korkat? Vad gör jag nu tycker ni?

Motorns serienummer: GAAE-3043332 A4G9

bild från https://peparts.honda.com/engines/engines/gcv/GCV160/GCV160LE-A2A9/ZM00E0700J/references
Bild
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#53 » 13:11:19, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alt 1: försök hitta passande knivfäste
Alt 2: beställ rätt axel
Alt 3: tillverka en passande bussning
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

SwedEh

#54 » 18:49:21, 03-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Knivfäste i dim 7/8" (22,2 mm) och kilar i dim 3/16" ( 4,8 mm 4,778 om man ska va petig) är båda standardmått. Tror att de två måtten t.o.m "hör ihop". Mät knivfästet du har sen kan du t.ex söka på knivfäste med det måttet så dyker det upp en hel massa.
Hur ser vevaxeln ut, är det kilspår hela vägen upp eller...? så du kan ha en separat remskiva som inte sitter ihop med knivfästet så blir det kanske enklare.. grejerna borde finnas hos de flesta som håller på med gräsklippare, samt bland fyndvarorna på återvinningen :)
Användarvisningsbild
SwedEh
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:31, 16-06-2010
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Wheel Horse
Jonsered ict13
Ferguson "Grålle"
Fordson Super Major
En bunt motorsågar och gräsklippare (några fungerar)
Dogford (Numera lik)

Draghundar
Fyrhjuling, en röd med "oljedrift"

farn (trådstartaren)

#55 » 12:12:34, 01-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återkoppling på denna tråd:

Jag skaffade rätt vevaxel och nytt knivfäste. Gjorde bytet, och gräsklipparen gick fint för höstens sista klippningar.
Byta vevaxel på en sådan Hondamotor var förvånansvärt enkelt. Informationsbladen från Honda som finns på webben för dessa motorer är bra.
Känns ändå som rätt beslut att för en tusenlapp fortsätta använda klipparen istället för att slänga den. Även om det finns massor begagnade så är det just ett sånt köp som lett mig hit.

Tack för era svar.

7 personer gillar det här inlägget.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se