Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexTrädgårdsmaskiner/GrönytemaskinerAndra märken[Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Klippo Pro 21 axel av - hur fixa detta?

55 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera allmäna teman rörande trädgårdsmaskiner här

Stefan1972

#16 » 11:59:24, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast är troligen att göra likadant igen.......fast svetsa lite bättre. Tror det är lönlöst att försöka få ut den avbrutna originalskruven med tanke på hur rostiga och fula de kan vara ibland.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet



PeterR

#17 » 14:11:10, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog provat med att gänga M12 och köpa nytt original knivfäste (om inte befintligt duger).
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

farn (trådstartaren)

#18 » 17:03:30, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:Enklast är troligen att göra likadant igen.......fast svetsa lite bättre. Tror det är lönlöst att försöka få ut den avbrutna originalskruven med tanke på hur rostiga och fula de kan vara ibland.


Jag var kanske otydlig. Originalskruven är varken avbruten eller kvar i någon del. Däremot verkar det bara ha varit 2-3 gängvarv i vevaxeln. Så vevaxeln har bara tappat det lilla som du ser sitter kvar på skruven i de tre bilderna i mitt förra inlägg. Jag vill ogärna svetsa för att då är det bara slirkopplingen som skyddar vevaxeln. Är kniven skruvad i vevaxeln så skruvar den ju bara ur sig om kniven + slirkoppling tar tvärstopp.

PeterR skrev:Jag skulle nog provat med att gänga M12 och köpa nytt original knivfäste (om inte befintligt duger).


Ja det är det jag skulle vilja prova, men är lite osäker på om godset räcker och om jag kan få det rakt.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#19 » 17:21:04, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men går det inte att slipa änden plan igen då och rensa gängorna då om det nu inte sitter nåt kvar i hålet? Sen återmontera med nya delar?

2 personer gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Colman

#20 » 19:24:35, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gör som Stefan menar ta rätt gängtapp och fixa gängorna plana till axeln.
Sitter två fiberbrickor mellan axel och knivhållare observera att det sitter en lite rördistans i knivhållaren som ska gå igenom kniven och fiberbrickorna.
Colman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:07:14, 11-01-2014
Ort: Sölvesborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135

davidof

#21 » 21:23:25, 26-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så vevaxeln fortfarande är rak?
davidof
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:41, 16-10-2015
Ort: Västernorrland
Sverige

Mixon1

#22 » 05:18:26, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det så bra att svetsa en axeltapp på det sätt ni föreslår? Visst kan det funka, Om man kan bedöma svetsbarhet och ev. ythärdningar av materialet under svetsning, men risk föreligger att samma sak händer igen med axelbrott.
Vart tar kniven vägen då? Tar skyddskåpan den el. kan den olyckligtvis decimera längden på den som kör gräsklipparen?

1 person gillar det här inlägget.
Mixon1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:44:35, 29-05-2014
Ort: Ulricehamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: BM 614, Buster 400.

Stefan1972

#23 » 09:22:13, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med tanke på hur mycket själva spindeln går över axeln är det nog ganska riskfritt. Vore ju skillnad om kniven satt direkt i axeländen. Då skulle man nog inte kunna hålla på med nå hpd lösningar.
Har själv lagat åtskilliga klippare genom åren och man ser de mest horribla lösningar ibland........

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

farn (trådstartaren)

#24 » 22:12:15, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

davidof skrev:Har du kollat så vevaxeln fortfarande är rak?


Nej det det har jag inte. Det vill jag göra, men jag vet inte hur jag ska göra det enkelt.

Mixon1 skrev:Är det så bra att svetsa en axeltapp på det sätt ni föreslår? Visst kan det funka, Om man kan bedöma svetsbarhet och ev. ythärdningar av materialet under svetsning, men risk föreligger att samma sak händer igen med axelbrott.
Vart tar kniven vägen då? Tar skyddskåpan den el. kan den olyckligtvis decimera längden på den som kör gräsklipparen?
Stefan1972 skrev:Med tanke på hur mycket själva spindeln går över axeln är det nog ganska riskfritt. Vore ju skillnad om kniven satt direkt i axeländen. Då skulle man nog inte kunna hålla på med nå hpd lösningar.
Har själv lagat åtskilliga klippare genom åren och man ser de mest horribla lösningar ibland........


Vi kan avskriva svetsningen eller andra typer av steloperationer, blir inget sånt. Frun menade att hon körde på en rot, och så helt plötsligt så låg kniven framför klipparen. Trots knivfästet. Så jag är rädd för att det med svetsning och framtida rot-träff inte vore omöjligt att kniven plötsligt åker bakom klipparen där mina eller hennes ben är.

1 person gillar det här inlägget.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#25 » 22:26:00, 27-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En del Husqvarna gräsklippare från 70-talet hade en egentillverkad tvåtaktsmotor. Den hade tydligen mycket sprött material i vevaxeln, och dessutom hade den till skillnad från alla utländska gräsklipparmotorer inget gängat hål i axeländen utan istället en gängad tapp längst ut, kniv och medbringare satt fast med en mutter. Jag fick en gång i tiden tag i en sån gräsklippare, som fungerade ganska bra en tid tills knivtallriken lossnade och som tur var stack iväg framåt. Det visade sig att den gängade tappen tydligen hade gått av någon gång, och knivtallriken var mycket klåparmässigt fastsvetsad på axeländen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

farn (trådstartaren)

#26 » 10:10:17, 29-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:En del Husqvarna gräsklippare från 70-talet hade en egentillverkad tvåtaktsmotor. Den hade tydligen mycket sprött material i vevaxeln, och dessutom hade den till skillnad från alla utländska gräsklipparmotorer inget gängat hål i axeländen utan istället en gängad tapp längst ut, kniv och medbringare satt fast med en mutter. Jag fick en gång i tiden tag i en sån gräsklippare, som fungerade ganska bra en tid tills knivtallriken lossnade och som tur var stack iväg framåt. Det visade sig att den gängade tappen tydligen hade gått av någon gång, och knivtallriken var mycket klåparmässigt fastsvetsad på axeländen.


Se där, tänk att precis det hände oss också. Att laga sin gräsklippare genom att svetsa fast saker som borde kunna röra på sig är nog dumt.

Någon som kan tipsa om hur jag på ett enkelt sätt kollar att vevaxeln fortfarande är rak? Vore bra att kolla innan jag ger mig på detta med att gänga om osv.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#27 » 10:34:06, 29-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde väl synas ganska omgående om nån drar i snöret och en tittar på axeln? Är de krokiga så syns det direkt....
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

farn (trådstartaren)

#28 » 23:15:17, 29-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stefan1972 skrev:borde väl synas ganska omgående om nån drar i snöret och en tittar på axeln? Är de krokiga så syns det direkt....


Jaha, men det låter lovande - jag fick för mig att det var en mycket liten tolerans.
farn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:42:40, 14-09-2017
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Stefan1972

#29 » 09:08:17, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

farn skrev:
Stefan1972 skrev:borde väl synas ganska omgående om nån drar i snöret och en tittar på axeln? Är de krokiga så syns det direkt....


Jaha, men det låter lovande - jag fick för mig att det var en mycket liten tolerans.

Ja jo det är det ju men slår man de krokiga på det här viset så är de oftast så krokiga att det syns tydligt och då spelar det ju ingen roll hur krokiga de är.........Då lär den ju riktas oavsett. Syns det inget uppenbart så får man väl rigga upp nåt och syfta emot och mäta noggrannare. Eller indikatorklocka då om det är så lite.......
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#30 » 09:41:09, 30-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oftast är det ändå så mycket obalans i en något begagnad gräsklipparkniv, att lite tillskott pga några tiondelar kast hos axeln varken gör till eller från.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Trädgårdsmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se