Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1909 inlägg • Sida 44 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

PeterR

#646 » 14:26:53, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte, men någon (kommer inte ihåg när eller vem) nämnde att returen kunde ställa till problem. Jag kan vara helt i det blå, men det skadar inte att fråga någon som verkligen vet?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



Iznogoud (trådstartaren)

#647 » 14:29:41, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du är i det Blå, är jag ännu längre ut i okunnighetsrymden :help:
Tacksam för all input i ämnet.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PeterR

#648 » 14:31:48, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3:
Hittade ett nummer till: L41707
(tillverkarna byter nummer ofta på vissa delar...)
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Iznogoud (trådstartaren)

#649 » 14:41:55, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

1a träffen, ebay, begagnat 56Pund...
*svävar vidare*
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PeterR

#650 » 14:50:23, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade delvis svaret på frågan:
PeterR @ [Traktorer] John Deere 1640, diverse fix och frågor
Turbodiesel skrev:......Returen från grävaggregat, timmervagnar och liknande ska i i filterburken, så troligen är det uttaget till höger om toppstångsfästet du ska använda. Det bästa är dessutom om det yttre reglaget går att modifiera för konstanttryckssystem.....

(Uttaget han refererar till går just till filterburken)

Har Du ringt TKs, Herrljunga etc?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Turbodiesel

#651 » 16:52:44, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

För problemfri funktion ska lastarens tryckanslutning tas ut bakom prioriteringsventilen, precis framför bakaxeln (prioriterar styrningen före lastare, trepunkt & yttre hydraulik)

Byt slangen (till en med standard kortare 90-böj) som går till yttre hydraulventiler & montera ett lämpligt t-kors (JIC-gänga) där du tar ut tryck till lastaren.

Plugga lastarventilen så att den blir anpassad för konstanttryck.

Montera helst en returanpassad returfilterkopp & led in lastarreturen där.

Växellådans interna pump försörjer i första hand växellåda, snabbväxel, kraftuttag & 4-wd. Det flöde som blir över fyller på bufferttanken framför kylaren. Den oljan finns tillgänglig för hydraulpumpen, designat för att räcka till för trepunktslyften och något enklare yttre hydraulik. När hydraulpumpen används sparsamt kommer överskottsflöde från transmissionen att gå vägen genom oljekylaren. Det är transmissionskylningen som drabbas i första hand om returflödet inte få gå till avsedd plats.

Leds returflödet in vid filterburken så kommer returflödet effektivt systemet till godo, det leds då in mellan transmissionspumpen & den främre hydraulpumpen & transmissionskylaren.

50-serien (kanske även sena 3640?) har ett särskilt fristående returfilter som ansluter till hydraulpumpens matarrör, en lösning som kan kopieras om det inte går att få tag i rätt filterburk. Men det blir snart dyrt & besvärligt med kopplingar och knep & knåp.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR

#652 » 19:32:13, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi ska vara glada att vi har Dig TD!
Bra förklarat.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Iznogoud (trådstartaren)

#653 » 21:57:46, 15-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:För problemfri funktion ska lastarens tryckanslutning tas ut bakom prioriteringsventilen, precis framför bakaxeln (prioriterar styrningen före lastare, trepunkt & yttre hydraulik)

Byt slangen (till en med standard kortare 90-böj) som går till yttre hydraulventiler & montera ett lämpligt t-kors (JIC-gänga) där du tar ut tryck till lastaren.

Plugga lastarventilen så att den blir anpassad för konstanttryck.

Montera helst en returanpassad returfilterkopp & led in lastarreturen där.

Växellådans interna pump försörjer i första hand växellåda, snabbväxel, kraftuttag & 4-wd. Det flöde som blir över fyller på bufferttanken framför kylaren. Den oljan finns tillgänglig för hydraulpumpen, designat för att räcka till för trepunktslyften och något enklare yttre hydraulik. När hydraulpumpen används sparsamt kommer överskottsflöde från transmissionen att gå vägen genom oljekylaren. Det är transmissionskylningen som drabbas i första hand om returflödet inte få gå till avsedd plats.

Leds returflödet in vid filterburken så kommer returflödet effektivt systemet till godo, det leds då in mellan transmissionspumpen & den främre hydraulpumpen & transmissionskylaren.

50-serien (kanske även sena 3640?) har ett särskilt fristående returfilter som ansluter till hydraulpumpens matarrör, en lösning som kan kopieras om det inte går att få tag i rätt filterburk. Men det blir snart dyrt & besvärligt med kopplingar och knep & knåp.
Denna slang du menar?

Bild

Så bästa lösningen är att som Peter föreslagit, köpa en ny/beg, filterburk med plugg och ersätta den befintliga?

Lastarventilen skall vara ombyggd av säljaren för konstanttryck.

:off_topic:

Han som byggt fästena sade i telefonsamtal tidigare i veckan att han skulle komma upp imorgon Lördag, och bygga om fästena så att de ska passa min traktor. Har ej hört mer så natten blir spännande i väntan på morgondagens besök, eller ej...

Yanne har hittat ny ägare också, hade trevligt besök av jofoo nu på eftermiddagen som ska bli ny husse åt Yanne.
Acklimatiseringen kommer nog gå bra för Yanne då nya hussen också körde Jeep :thumme:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#654 » 12:31:34, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nytt lock kostar 2215Kr + Moms L55982, inte ett ord sades om att det skulle vara ersatt av annat p/n.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PeterR

#655 » 13:08:50, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som hittat! L55982 är nog det senaste artikelnumret.
Frågorna Du får ställa Dig själv:
Vad skulle en hemsnickrad lösning kosta? Hur mycket tid skulle det ta? Skulle det bli lika bra?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Iznogoud (trådstartaren)

#656 » 14:49:17, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad en alternativ lösning kostar vet vi ju ( OIE ), om den blir bra, vet inte jag och om TD skriver att returen bäst tas in i filterkoppen så är det säkert det bästa utifrån erfarenhet.

Jag är ännu inte i läge att köpa delarna för hydraulmonteringen då fästena fortfarande inte passar traktorn, så då kan jag ägna mig åt dumma frågor och suga åt mig de kunnigas kunskap :eat:

Det kan ju sluta med att lastarmonteringen ligger långt fram i tiden om nya fästen måste göras, för jag har lite svårt att se hur de ska kunna trolla till så pass felaktiga fästen att passa min traktor på plats här hos mig :klia: (

Dock kan jag inte låta bli att fundera på vad skillnaden fysiskt blir av att ta returen i bakkroppens, där pluggen nu sitter ( eller det vänstra hyd,uttaget på din traktor ). Oljan i bakkroppen passerar ju ändå filtret om jag fattar instruktionsboken rätt gällande beskrivningen för byte av trans, och hydraulolja. 2 avtappningar under traktorn men bara 1 påfylllningslock.

Instruktionsboken benämner pluggen på filterkåpan L55982 som anslutning för ( från? ) hydraulmotor, vilket i en aspbergisk tolkning från min sida borde ge ett högre oljeflöde/värmeutveckling än en lastare? :klia: ( kopplat till TD´s beskrivning av oljeflödet och oljekylaren )
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

håkan 13

#657 » 15:30:55, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är ju säkert bra att köra via filtret!! men det är väl bara när man kopplar lastaren eller nåt hyd. redskap som det kan bli skit...
så i övrigt är det väl bara ren olja som pumpas runt... eller tänker jag fel nu??
för om man typ aldrig ställer av lastaren... och sällan eller aldrig har nåt hyd. redskap så borde det ju inte komma in nån skit!?
håkan 13
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:49, 15-03-2008
Ort: Finspång
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 6718s, MF 8S-265, NH T7-270, Case-IH 7230, JD 5820 V-BM L50c, L60h Weidemann 1250 Claas Lexion 7600 tt, mm, och på fritiden... ;-) Moelven 691, IH 475, Lundberg 342, en Chevapickis, nån SAAB och Alfa Romeo... och ganska många Land Rovers... mm...

Turbodiesel

#658 » 23:23:24, 16-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det handlar inte så mycket om att filtrera returoljan. Huvudsyftet med anslutningen till filterkoppen är att leda tillbaka oljan där systemet har nytta av den.

Returanslutning till filterkoppen fungerar ALLTID, alternativa lösningar KAN fungera på rätt JD-modell (med större transpump än hydraulpump). Har du koppen så kan du T:a in en till retur som du monterar baktill, då är du förberedd för timmervagn eller något annat redskap med egen hydraulventil.

Returflöde ska dessutom aldrig ledas in över oljenivån, så
att bara köra in det i valfri plugg blir långt ifrån optimalt.

Kuckel med returolja är långt ifrån JD specifikt, många traktorer (speciellt från 70-80-talet då alla körde sitt eget race) har speciella regler.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Iznogoud (trådstartaren)

#659 » 19:23:14, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte engagerat mig mer i filterretur mm då lördagen utgjordes av ändring och montering av fästjärnen till lastaren.

Och de ger mig huvudvärk om hur göra med vidare montering.
Jag är ingen svetsare, men ser ändå på långt håll att svetsarna är ...tja, annorlunda.
Jag fick t.o.m hejda tillverkaren/montören då längsgående järnen skulle fästas in i tornen då denne tänkte migsvetsa i färg "den brinner ju upp" :ohnej:

2 av varandra oberoende och utbildade/arbetande svetsare har i princip helt dömt ut svetsfogarna.

Denna vecka har jag fullt upp med avslutande grävning innan maskinen säljs, men sedan måste jag försöka få ordning på hur lastarsäljaren garanterar hållbarheten i sålda fästjärn om 2 svetsare dömt ut svetsfogarna redan på "långt" håll"

För vad händer om en fog brister och lastaren rasar i backen och tar huv, ljuddämpare och ventilkåpa med sig genom det tvärgående staget som sitter över huven. Vem tar den smällen ekonomiskt, de eller jag? :myzsko:

Nåväl, har tillbringat 2 dagar med att fixa till en yta med en massa stubbar och under ytan dolda stenar, samt grävt fram en betonggjuten jordkällare för utbyte av jord mm då den befintliga var översållad med ogräs, brännässlor och annat som man inte vill ha i en trädgård ägd av en trädgårdsutbildad person.



Bild

Grävde fram en rejäl Kopparödla som räddades till skogsbrynet istället för i jordmassorna.
Aldrig sett en så lång Kopparödla tidigare, mätte inte men närmare 40Cm var den säkert.

Bild

Hittade en lillebror till den stora kopparödlan också i mer normal storlek, dock hade lillebror en annorlunda "svansspets" varför jag gissar på att den tappat svansen nu eller tidigare.

Bild

En störd råtta eller Sork dök upp i jordmassorna också.

Bild

Som tillägg till annan minigrävartråd, här har jag vänt med grävaren flertalet gånger med hjälp av skopan, gräsmattan endast tilltryckt av banden men inte uppriven.

Bild

Hittade lite sten också under gräsytan :ohnej:
All sten på bilden låg dold under ytan, tur det inte är min tomt... :djaevul:

Bild

Största som kom upp efter lite "övertalning"
Skulle gissa på klart norra sidan av tonnet.

Bild

Fanns gott om stora sniglar/snäckor kring jordkällaren, också de största jag sett i dessa trakter.
Vinbergssnäcka?

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#660 » 19:46:00, 20-07-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snubblade över stridis grävartråd, och kom att tänka på denna maskin.
Inte aktuellt nu, men rent nyfikenhetiskt ( :mrgreen: ) hur är denna på en ägarskala?

https://www.mascus.se/entreprenadmaskin ... 9jhph.html

Bild
Originalets URL: https://st.mascus.com/imagetilewm/product/3e140c6c/komatsu-pc95-med-knackbom,b40b43ca.jpg
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se