Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1909 inlägg • Sida 48 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#706 » 09:11:40, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Priusen är en -07 tror jag så den kollas, men tror inte de hittar någon felkod utan bara ser den ilsket röda lampan, precis som jag gör...

Ska vara spårmedel i gasen, så det bör gå att läcksöka med tur.
Vet dock från verkstadstiden att varken en sniffer eller UV ljus var direkt övertydliga med att visa X marks the spot...
Och då var det professionella grejor och inte DIY prylar från Kina.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



frippis

#707 » 10:24:11, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du har mätarna inkopplade hela tiden under vakumtestet så kan det ju vara i ventilerna till anslutningarna det läcker. Särskilt den som sitter på sidan av kompressorn brukar ju pysa till lite när man tar av skyddslocket.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Iznogoud (trådstartaren)

#708 » 11:18:56, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur vanligt är det att de ventilerna läcker under drift av ac´n?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Mikkel

#709 » 11:22:17, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant att läsa om läcksökningen på AC. Själv är jag ingen bilmeck så när ACn lade av förra sommaren på min Opel Astra 2005 så lämnades den in till en lokal bilverkstad. De hade en läcksökare av något slag (sniffare tror jag) och det blev 4 vändor innan det blev tätt. Blev byte slangar, rör, kopplingar mm, efter varje verkstadsbesök och påfyllning höll det i någon eller några dagar sen tillbaka till verkstaden. Den senaste åtgärden som gjorde det tätt var att byta kylaren/kondensorn? som sitter fram vid den vanliga kylaren. Sen dess har ACn fungerat. Det enda som inte är bytt nu är väl kompressorn antar jag. Fick kompensation för extra påfyllningar så jag är ändå nöjd med slutresultatet. Kanske var det läck lite här och där eller bara i sista enheten vem vet.

Nu har jag en egen teori om vad som kan ha förvärrat det hela, vi har som oftast en mycket dålig väg på ca 5 km innan man kommer ut till asfaltsvägen. Stora potthål och mycket tvättbräda. Fjädrar på hjulupphängnigen går av titt som tätt, även om man försöker köra slalom försiktigt så slår det igenom hårt ibland. Kan även stötig väg påverka ACn eller är det bara vanliga ålderskrämpor? Kanke kan den främre kylaren få stenskott?
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

frippis

#710 » 11:54:19, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Iznogoud skrev:Hur vanligt är det att de ventilerna läcker under drift av ac´n?


Inte jättevanligt men det förekommer. Börja med att dra åt dem ordentligt. Det är av typen som sitter på däck, så är systemet tomt så är de ju lätta att byta. Billiga sortiment finns på ebay och typ envirosafe och fylldinac. Men som sagt, börja med att dra åt. Det är samma verktyg som till bildäck. På en del ventilskydd för bildäck så är toppen tillochmed formad som ett verktyg :)
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Iznogoud (trådstartaren)

#711 » 12:44:02, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Intressant att läsa om läcksökningen på AC. Själv är jag ingen bilmeck så när ACn lade av förra sommaren på min Opel Astra 2005 så lämnades den in till en lokal bilverkstad. De hade en läcksökare av något slag (sniffare tror jag) och det blev 4 vändor innan det blev tätt. Blev byte slangar, rör, kopplingar mm, efter varje verkstadsbesök och påfyllning höll det i någon eller några dagar sen tillbaka till verkstaden. Den senaste åtgärden som gjorde det tätt var att byta kylaren/kondensorn? som sitter fram vid den vanliga kylaren. Sen dess har ACn fungerat. Det enda som inte är bytt nu är väl kompressorn antar jag. Fick kompensation för extra påfyllningar så jag är ändå nöjd med slutresultatet. Kanske var det läck lite här och där eller bara i sista enheten vem vet.

Nu har jag en egen teori om vad som kan ha förvärrat det hela, vi har som oftast en mycket dålig väg på ca 5 km innan man kommer ut till asfaltsvägen. Stora potthål och mycket tvättbräda. Fjädrar på hjulupphängnigen går av titt som tätt, även om man försöker köra slalom försiktigt så slår det igenom hårt ibland. Kan även stötig väg påverka ACn eller är det bara vanliga ålderskrämpor? Kanke kan den främre kylaren få stenskott?
Absolut vanligaste åtgärden för oss då jag arbetade på verkstad var att byta kondensorn, den sitter alltid utsatt för stenskott längst fram bakom grillen på bilar.
Nu var det oftast lite nyare bilar då äldre tenderar till att inte kostas på så mycket som en ac reparation kostar med felsökning(ar) och byte av delar + fyllning.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#712 » 12:46:27, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

frippis skrev:
Iznogoud skrev:Hur vanligt är det att de ventilerna läcker under drift av ac´n?


Inte jättevanligt men det förekommer. Börja med att dra åt dem ordentligt. Det är av typen som sitter på däck, så är systemet tomt så är de ju lätta att byta. Billiga sortiment finns på ebay och typ envirosafe och fylldinac. Men som sagt, börja med att dra åt. Det är samma verktyg som till bildäck. På en del ventilskydd för bildäck så är toppen tillochmed formad som ett verktyg :)

Ok, ska testa det om systemet läckt ur.
Dock är ju ES grejor doftsatt med tallbarrsdoft som luktar starkt direkt ur burken, så man tycker det borde lukta tallbarr i motorutrymmet/kupén om ett läckage finns :klia:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

frippis

#713 » 16:08:15, 08-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken finns att läckaget är på högtryckssidan. Typ i kondensorn och bara läcker under drift då trycket är högre och då går ju fläkten som blåser bort mycket doft.

1 person gillar det här inlägget.
frippis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:18:24, 16-03-2015
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF135

Iznogoud (trådstartaren)

#714 » 14:43:58, 09-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte ett läck,sökkit idag ( UV lampa och glasögon ) enda färg som syns är vid lågtryckssidans ventil ( påfyllning för fulgas ) och mitt på "pinnen" i högtrycksventilen. Kondensorn sitter inte direkt lättåtkomlig utan belystes genom grillen så gott det gick, utan tecken på läckage ( tydlig Gul färg ).
Kondensor blev beställd igår bara för att... ( Tyskland )
Torkfiltret kommer nog beställas från USA då jag får 2 för samma pris där som 1 här trots frakt, tull och momspåslag.

Blev tvungen tacka nej till ett jobbinhopp idag också då det var som spadgubbe vilket jag inte tror mina värkande leder skulle ha uppskattat.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#715 » 08:06:35, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=h7g9u_PQ_BI[/youtube]
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PeterR

#716 » 09:19:43, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Iznogoud (trådstartaren)

#717 » 10:46:18, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just så var det tänkt ja, men datorer.... :hotar2:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#718 » 18:23:43, 12-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det ett försök till att packa om ett bromsok på en Toyota Avensis men slutade med ett besök i det västra grannlandskapet då oket beckat ihop fullständigt kring axeln till den inbyggda handbromsen. Aluminiumet kring axeln hade t.o.m börjat ändra form.
Fick tag på ett nyligen utbytt ok på skroten som fungerade perfekt, till lägre kostnad än ett nytt lågprisok från Litauen.

Fick även en fråga om att byta kamrem på en V60 med B5254T2, behövs något specialverktyg till dessa eller är det som en B21 med ett extra kamdrev?
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#719 » 17:19:54, 14-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det offroad för hela slanten, 7 ekipage dök upp varav 2 skar sönder varsitt framdäck mot någon elak sten, jag krängde av ett framdäck då jag fastnat i ett lerspår som slutade i en hård kant/trädrot och vinschade mig framåt i ett försök att överlista hindret. Men icke då.
Skickade kompisen att hämta reservhjulet som låg på biltrailern, som ringde en stund senare och meddelade att han fastnat, och en stund senare också krängt ett framdäck. Turligt nog fick jag på mitt däck igen efter att hjulet lossats från bilen och lagts på marken så att däcket slöt tätt mot fälgen tillräckligt för att 12V kompressorn skulle kunna bygga upp tryck i däcket och pressa ut det mot fälgkanterna.

Kompisens hjul räckte det att lyfta från marken med hjälp av en HiLift under tröskeln.

Spännande dag, var länge sedan någon körde sönder ett däck, och nu 2 på samma dag. Likaså med däckkrängning, knappt hänt under alla År, men nu...

Att jag krängde däck beror troligen på att jag nyligen bytt till 10" breda fälgar vilket inte ger lika mycket stöd sideledes för däcken som en smalare fälg, men det ser ju snyggt ut :mrgreen:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#720 » 11:57:50, 15-08-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte för att någon är intresserad av bilder här på forumet, men jag slänger väl in några för utfyllnad ändå :vissla:


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se