Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseMedlemspresentation

Iznogoud´s bil och livtråd

1910 inlägg • Sida 75 av 128
Är du ny här? Välkommen att presentera dig i detta forum. Berätta vem du är och hur du hittade hit ...

Iznogoud (trådstartaren)

#1111 » 07:15:33, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ni får skaffa VPN ni också pojkar, verkar helsnurrigt om ni inte ska kunna se SVT material i Sverige med svenskt IP :klia:

YT filmen jag lade in, som ni inte kan se, togs via duckduckgo och deras videosök, och kunde ses av mig utan problem.
Går jag via Norge, Sverige, Usa, Kanada eller Finland syns videon utan problem också, även direkt via YT.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot



Iznogoud (trådstartaren)

#1112 » 07:19:49, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

l-g bergstrand skrev:Behöver du eller någon annan delar till Jeep el andra chrysler modeller så har jag ett stort lager Så hör av er på 070-3597284 om ni behöver delar Finns i Leksand
:thumme:

Har själv ett rätt stort lager ZJ delar, + ett antal bilar ståendes.
Vad som möjligen eftersöks i skrivande stund, är axlar till en Diesel ZJ, de har annan utväxling än bensinarna, 4:10 mot 3:73

Skriv gärna vad du har i jeepväg, det kan vara bra att veta då många söker delar via mig av någon anledning :vissla:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1113 » 07:32:36, 10-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Är det panhardstaget som smällt rakt av???

*snipp*

Japp!
Och med det av fram, svänger karossen före hjulen då man vrider på ratten :ohnej:
Mycket spännande på slät, fin väg och rent av jättejobbigt i terräng :svettas:

Staget gick inte ens av där det kapats och förlängts ( för länge sedan ) utan ca, 15-20Cm från snittytan, och 10Cm från hylsan som lades utanpå som förstärkning.

Anade oråd redan från start då ratten stod ett halvt varv fel, men styrningen fungerade utmärkt ändå så jag sorterade in det felet under kategorin styrstag som imiterar en berusad Orm = krokigt men fungerande i skogen...
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Bengt Erik Eriksson

#1114 » 06:34:54, 12-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

VPN= virtual private network, för den som undrar. En funktion för att kunna jobba typ hemifrån men ändå ligga i jobbets nätverk. Jag får inte heller se klippet här på Gotland. Kan prova på jobbet som har sin VPN IP i Norge av någon anledning.

Jepp. på jobbdatorn ser jag klippet men inte i mobilen i Telias nät. Upphovsrätt är inte helt lätt..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Iznogoud (trådstartaren)

#1115 » 08:08:50, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, Vladolf Putler låter verkligen Moskva gå till botten med problemen i Ukraina genom att tillsätta ytterligare en militär specialoperation under vattnet denna gång :mrgreen:

Märkligt nog skapar dessa militära specialoperationer mängder av onaturliga hjärtattacker och arresteringar bland ryska politiker m,fl.
Stressigt på jobbet tro? :klia:

Någonstans i en rysk bunker...

Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1116 » 10:13:51, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I tider där elen börjar ses som lyxvara m.t.p priserna har jag grunnat på om det är dags att byta kyl/frysen från 1984, men de fungerar ju så är det verkligen nödvändigt...?

Har letat en energimätare ett tag nu, men de tycks vara slutsålda överallt i fysiska butiker. Kanske fler med samma tankar?
Hittade en på Clas Ohlson till slut för 150Kr som fick följa med hem.

Efter 3 dagars mätning visar den ett dygnssnitt på 1,8Kwh, broschyren för kyl/frys säger 1,6Kwh så det är väl helt ok siffror för en 38År gammal produkt.
Avfrostningen kunde väl vara bättre... :vissla: vilket säkert påverkar förbrukningen negativt.

En ny kyl/frys ligger på pappret på lite under halva förbrukningen men kostar +10000Kr med gissningsvis inte samma livslängd.
1 års El för ny vs gammal kyl/frys är ca, 1550-600Kr om jag räknat rätt, så frågan är om det går att motivera ett byte innan kyl/frysen går sönder?

Lägg därtill att en ny enhet INTE har de mått den gamla har vilket stör mitt estetiska sinne då det kommer glipa stort mellan kyl/frys och överskåpet.
Så en ny med motsvarande litervolymer kräver dessutom delvis ombyggnad av köket :aaargh:
Eller en kompletterande frys i källaren som också den kostar pengar och drar El :myzsko:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Ludde eriksson

#1117 » 10:30:13, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den frågeställningen är alltför sällsynt, tyvärr.
Skulle inte vilja jobba på återvinningen, antingen blev man van (huvva)
eller slog jag ner nån dryg jäkel som slänger knappt använda grejer.

O en kombination av jobbet och gott om plats........ :myzsko:

3 personer gillar det här inlägget.
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

Iznogoud (trådstartaren)

#1118 » 12:04:24, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är samma i bilvärlden, fick frågan senast igår om vad jag tyckte om bilbyte, av en fullt fungerande, fräsch och billig i driftbil.
Folk är oerhört beroende av vad omvärlden tycker om dom, och vad för statusprylar de har.

Såg på TV häromdagen att en engelsk undersökning gav att snittpersonen tar 25000 selfies!?
Och de flesta kunde inte en slägga ut bilden direkt utan att retuschera den för att se bättre ut.

Antingen är jag konstig, eller resten av världen... 25000, jag är inte ens uppe i 1 oräknat påtvingade bilder för KK mm.


Annars har jag nyss kokat en termostat för första gången i livet för att se om den lever eller ej.

Bilen trycker ur sig små mängder kylvätska genom kylarlocket, vilket känns sitta åt bra.
Att fjädern i locket för öppnande av kanalen till expansionskärlet skulle bli hårdare med tiden känns... ovanligt minst sagt, varför jag misstänker att felet ligger någon annanstans.
Har inte bytt lock, utan felet har kommit plötsligt.

Blåst tryckluft genom evakueringsslangen till exp,kärlet så det blev rena jacuzzin däri.

Kylet flödar fint vid spolning med trädgårdsslangen, flödar ok även in i topplocken och ner genom v-pumpen som också verkar fungera då den spottar ur sig kylvätska vid handkraft roterande, termostaten rör på sig helt ok.

Motorn går inte het, och elkylfläkten fungerar ( allt för bra då den går hela tiden då termokontakten nog är trasig och sluter/jordar hela tiden, och fläkten går ). Bytte relä då jag trodde det var trasigt, men ingen skillnad.

:help:
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Burträskarn

#1119 » 17:07:49, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spricka i toppen?? Har egen erfarenhet där sprickan var mellan oljekanal och kylkanal. Den tryckte inte ut så mycket, men kylvätskan blev väldigt ovacker...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Iznogoud (trådstartaren)

#1120 » 18:51:38, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft väldigt mycket rost och annan skit i kylaren sista tiden, men kylaren är nyligen bytt till annan begagnad varför jag inte helt kan utesluta att skiten följde med på köpet s.a.s.

Motorn kokade då den gick på tomgång förra året då kylarfläktens säkring gått av okänd anledning, men har gått ok efter det utan uppenbara tecken på problem relaterade till kokningen.

Oljan är fräsch och minskar inte, inga bubblor i kylaren/exp,kärlet eller vitrök, enda kylvätskeminskningen har varit via sprickan i kylet som lagades tidigare i År ( lyckat f.ö trots kajsa varg lagningen, tät som ett grodarsel ) och nu via kylarlocket.

Bände till plåtkanterna litegranna med polygripen för bättre "grepp" om stosen på kylet, och det tycks ha avhjälpt läckaget.
Kylarlocket har 2 gummitätningar, 1 tätning mot kylarstosen, och 1 fjäderbelastad mot en invändig kant i stosen som kan släppa ut ev, övertryck och överflödig kylvätska till exp,kärlet.

Det är den yttre som har läckt nu för mig, men tycks hålla tätt efter lite klämjustering med polygripen.
Termostaten fungerade som den skulle och är återmonterad igen.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

PeterR

#1121 » 20:38:04, 15-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten varning. När man kokar en termostat för kontroll, kan den se helt ok ut men fortfarande vara dålig. Jag kokade den gamla och en ny när jag hade kylarstrul på 430. Den gamla öppnade, men långsammare och inte lika mycket som den nya. Bra att ha i åtanke när man gör detta.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Iznogoud (trådstartaren)

#1122 » 09:47:25, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast jag tyckte att den öppnade ganska snabbt med start kring 50°för att vara fullt öppen vid 90-100°, och samma sak baklänges.
Den bör vara relativt ny, eller i vart fall ha få driftstimmar jmf med en som sitter i en vardagsbil. Men även nytt kan vara trasigt/dåligt tyvärr.

Testade även flödet genom termostaten med motorn på förhöjt varvtal, och då tempen började stiga så började det flöda vatten ur övre kylarslangen ( lossad ), ökande flöde med ökad temp. Så termostaten bör fungera ok tycker jag, och inte vara den propp jag först misstänkte.

Ska byta termokontakten till elfläkten idag om Blå butiken har öppet och har en sådan i lager, och varmköra ytterligare för att se om bearbetningen av kylarlocket löste problemet, eller om burträskarn´s gissning ska undersökas ytterligare.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1123 » 18:01:35, 16-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört genom vanligt vatten några gånger + en sväng med kylarrens så nu ser det avtappade kylvattnet "rent" ut, och fritt från grusliknande material.
Inga läckage syns och det bubblar som det ska i exp,kärlet i takt med att kylvätskan expanderar och trycks från kylaren till exp,kärlet. Ingen avgaslukt eller "luftbubblor" vare sig i kyl eller exp,kärl.

Pillade lite med främre kardanaxeln när bilen ändå stod på smörjbryggan.
Folk var kortare förr och bilarna högre, en vanlig bil hade det inte gått att stå upprätt under men en höjd leksak passar nästan perfekt på bryggan.

Bild

Bild

Ett bakljus har smält av avgaserna såg jag idag, först trodde jag karossen fått en smäll och skrynklat ihop sig då det glipade ordentligt mellan bakljus och kaross. Som tur var var det en ersättningsbar lykta som antagit en annorlunda form.

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Iznogoud (trådstartaren)

#1124 » 15:05:18, 17-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första Sädesärlan på tomten idag, tidigare i veckan dök en tretåig hackspett upp vid fågelbordet också.

Lite vårrensning i rabatterna och genomgång av fågelholkar gjordes i vårsolen idag.

Igår vid utflykten till Blå butiken sågs 2 bilar jag aldrig sett, eller hört talats om tidigare.
En Toyota Sequoia med 5.7L motor enligt dekalen bak, STOR är en bra beskrivning på den suven.
Dök upp en udda bil som jag trodde var dekalad av ägaren själv i reklamsyfte, men det var tydligen en riktig bil.
Lynk&co, aldrig hört talats om, tydligen ett kinesiskt adoptivsyskon till Volvo enligt nätet.

Bild

Bild
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

marve

#1125 » 00:00:51, 18-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns en hel del Lynk & Co bilar i Sverige
Lynk & Co Sales Sweden AB äger 1600 fordon
Moderbolag: Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd

Hos Lynk & Co kann man välja om man vill köpa eller hyra. Någon sorts medlemskap så firman/bilmärket äger kanske vissa av dessa 1600 bilarna.
https://www.lynkco.com/sv-se
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007


Återgå till Medlemspresentation

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se