Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningBilda företag

Hobbyverksamhet

38 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera bolagsformer och företagsstart här

Frogish (trådstartaren)

#16 » 17:00:18, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Toots - Sandgjutning!
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag börjar väl slänga upp lite bilder i min verkstads-tråd vad det lider.

Stefan1972 - Jag får ha överskott även i hobbyverksamhet, men jag måste deklarera och betala skatt för det. https://verksamt.se/starta-foretag/forb ... er-foretag

Ska ringa Skatteveret imorgon och checka vad deras bedömning av det hela är :laes_detta:

4 personer gillar det här inlägget.
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



krokodilen

#17 » 18:45:46, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok två frågor?

Hur länge har du hållit på med denna hobby?

Har du tagit betalt för producerade detaljer?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Frogish (trådstartaren)

#18 » 20:04:33, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till och från i typ tre år, aldrig sålt något
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#19 » 20:20:02, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du bevisa att du aldrig sålt nåt? Vart har dina produkter tagit vägen?

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

QV_

#20 » 20:41:28, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man skall få "problem" med skatteverket så måste de först hitta att man köpt in (massor) med materiel, i detta fall aluminium för gjutning.
Så vart produkterna tagit vägen är inte problem om man inte köpt in några 100 kg aluminium.

Jag har personligen inte fått några problem efter jag har ringt skatteverket.
Men när jag ville ha tillbaka 1/4 miljon i moms fick jag en 5 frågor att svara på. Innan det vart godkänt.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

2 personer gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Frogish (trådstartaren)

#21 » 21:00:27, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt jag gjort har suttit på mina tidigare cyklar eller så har jag kvar det
Frogish
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:25, 14-12-2021
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#22 » 23:13:57, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det är en fördel för Dig att ha en enskild firma. Bokföringen, som det verkar så måste Du ju ha det nu också, blir ju bara lite mer formell. Deklarationen blir lite mer omfattande, men inte så det stör tycker jag. Den stora fördelen är att alla verktyg och förbrukningsmaterial i verksamheten får Du 25% rabatt på…
Att Du sedan säljer Dina alster med god marginal så att både Du och staten får lite avkastning är bara sunt.
Ett bra bokföringsprogram, gärna med deklarationsmodul, så blir livet enklare. Jag har Visma Enskild firma som också har deklaration inbyggt. Kostar omkring 2000/år.
Även om en förutsättning för att starta ett företag är att man har som mål att göra vinst, är det inte olagligt att göra förlust som kan kvittas mot löneinkomst om Du är anställd. Någon hävdade tidigare felaktigt att det bara gäller i fem år.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stridis2

#23 » 23:17:02, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar, Krokodilen, att du har så dålig erfarenhet av SKV. Själv har jag bara positiva. De har försökt hjälpa till och tagit sig tid att förklara. Sedan har de ju en massa regler som de måste följa, men de gör vad de kan för att alla ska göra rätt, inte för att sätta dit någon. Jag skulle vilja påstå att SKV är i mina ögon en av de allra bäst fungerande myndigheter vi har här i landet, i alla fall vad jag känner till.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Bygert

#24 » 00:15:35, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skatten är ju lite tråkiga på det sättet att de är och drar i ens pengar, ibland vill de ha mycket pengar till och med. Bortsett från det, jag pratar med alla möjliga konstiga myndigheter och annat och jag håller med stridis, skatten är bland det som fungerar bäst. Det finns rötägg där också men det är undantag, de flesta vill hjälpa till så det blir rätt. Om jag skulle upptäcka att jag gjort nån generaltabbe så är det ingen tvekan om att jag helst i så fall om jag får välja skulle gjort det med skatten. Hör man av sig och vill rätta till eller om man vill ha råd om hur man gör rätt så brukar det aldrig vara några problem.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Stefan1972

#25 » 08:31:56, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag vet att man kan ha överskott även som "hobbyverksamhet" men skillnaden mellan ett sådant upplägg och att ha enskild firma blir ju blygsam. Snudd på ingenting. Det merjobbet som blir vid överskottet är ju i princip som att ha en enskild firma. Enda skillnaden blir ju att du inte har en registrerad verksamhet.
Enda fördelen som jag kan se det är ju om du har ett fast arbete idag och kallt räknar med att ev få akassa nångång. Då kan det vara lite krångligt om man har företag.

1 person gillar det här inlägget.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#26 » 10:39:25, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Beklagar, Krokodilen, att du har så dålig erfarenhet av SKV. Själv har jag bara positiva. De har försökt hjälpa till och tagit sig tid att förklara. Sedan har de ju en massa regler som de måste följa, men de gör vad de kan för att alla ska göra rätt, inte för att sätta dit någon. Jag skulle vilja påstå att SKV är i mina ögon en av de allra bäst fungerande myndigheter vi har här i landet, i alla fall vad jag känner till.


Nej jag har inga dåliga erfarenheter av SKV personligen. Två av mina kunder har fått sin verksamhet totalgranskad efter att man ringt in för rådgivning. Sköntaxering och återbetalningsskyldighet på moms för 3 år bakåt.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

krokodilen

#27 » 10:53:59, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frogish skrev:Allt jag gjort har suttit på mina tidigare cyklar eller så har jag kvar det


Ok hursomhelst snygga prylar du tillverkar! :thummar:

Mitt råd är att registrera en verksamhet, det är inte jättemycket pappersarbete om man har tex 50-100 verifikationer. Sköter man det löpande varje månad tex så tar deklarationen max 20 minuter med NE-bilaga.

Om man har registrerad firma och pyntar in nån krona i skatt varje månad (OM man nu gjort nån vinst föregående år vill säga) så får man vara i fred och kan sälja och utföra tjänster åt den mest avundsjuka och missunnsamme i byn utan att få problem.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Drag

#28 » 10:57:50, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen så hade jag ringt skatteverket och pratat med dom. De behöver ju inte veta vem man är.
Har gjort det själv då jag driver bolag och de och bolagsverket har alltid varit hjälpsamma utan att fråga vilket bolag det gäller.

En annan sak att fundera på är den juridiska aspekten. Om du säljer saker som privatperson eller under enskild firma och någonting sedan händer, olycka eller liknande så är man som privatperson juridiskt ansvarig. Nu kanske den risken är liten men jag hade inte riskerat mina privata tillgångar över en hobbyverksamhet.
Ett aktiebolag är en egen juridisk person och om du råkar dras in i någon form av klammeri så kan det i värsta fall sättas i konkurs utan att det ger privata problem och utmätningar.
Drag
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:29, 23-12-2023
Ort: Härryda
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu PC55MR-3

krokodilen

#29 » 11:03:07, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker nog SKV är ganska likt andra myndigheter, dvs frågar man 10 olik handläggare får man minst 3 olika svar beroende på att man kan tolka reglerna lite olika.

En av mina barndomskompisar har knegat länge på SKV och har berättat en del om interna rutiner.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bygert

#30 » 11:06:50, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir man skönstaxerad så tyder nog det på att det är nåt man glömt att berätta eller att man har oreda i pappren. Och det är klart, har man inte ordning eller åtminstone ambition att få ordning på allt så ska man inte sticka upp huvudet alls.

Aktiebolag känns som att gå till överdrift för det som detta gäller. Men en vanlig enskild firma kan ha sina poänger. Man kan lyfta moms på investeringar (om man momsregistrerar sig). Man kan lämna kvitto vilket många kunder uppfattar som seriöst. Det är också det här med ansvar och då pratar jag inte ekonomi. Fattar jag saken rätt handlar det om prytlar till mc. Om nu nåt går sönder och leder till en olycka vill man inte hamna i att man får betala allt rakt av. Man behöver en ansvarsförsäkring och det har man visserligen i hemförsäkringen men knappast att den täcker sån här tillverkning. Med nåt slags företag är det enkelt att försäkra sig.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160


Återgå till Bilda företag

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se