Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Min Scania LS 110 1971 mod.

139 inlägg • Sida 7 av 10
Diskutera veteran-Scanior här

Mats i Myrhult

#91 » 16:28:50, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har varit mycket trevligt att följa. Hoppas det blir bilder även på fortsättningen och i drift!
:buga: :thummar: :bira:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



jonnordvall

#92 » 17:49:19, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint :)
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

magirus

#93 » 20:57:01, 13-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjempegreit! :hurra: :thummar: :buga:
Sir fram emot fortsättingen när de nu händer! :shake_hands:
magirus
 

texas5020

#94 » 06:14:11, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: :buga: :shake_hands: :shake_hands: :shake_hands: !!!
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

PeterR

#95 » 07:38:50, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken resa! Fantastiskt jobb Du lagt ned.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

GK63

#96 » 10:37:45, 14-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilket fantastiskt jobb du gjort, med beröm godkänt. :thummar: :thummar: :buga:
Användarvisningsbild
GK63
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:43, 08-11-2013
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

doggydoggen

#97 » 01:27:43, 23-09-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkligen kul läsning och lastbilen blev ju fantastiskt fin, bra jobbat..:)

2 personer gillar det här inlägget.
doggydoggen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:12, 23-09-2009
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Traktorgrävare MF205 -65
Norcar 765 -2008
Norcar SW2600A Grävaggregat
Yanmar SV26 2.7ton -2014
Husqvarna Proflex 21 -2008
John Deere F735 -2001

Bilgal (trådstartaren)

#98 » 02:41:28, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heisann alle sammen.
Må først ønske alle et Riktig Godt Nytt År!!! :smile:
Må også si Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger. :smile: :smile:

Det blei ganske mykje jobbing med lastebilen i sommer -så har vært en del andre ting å ta igjen no siste tiden. Så det har ikkje vært jobbet så mye med Scaniaen som man har hatt lyst til, men litt småtteri har man no tatt.

Fikk meg tak i et Vabis-skilt og -det var i 3 biter, så måtte finne en måte å få det ihop til 1 helt skilt. Å sveise dette aliminiums-legeringen ser i alle fall jeg på som en umulighet. Så da var det glassfiber som det beste jeg kunne tenke på. Det fungerte heilt flott.

Bild

Bild

Bild

I Oktober var jeg å plukket noen deler fra en Scania 80 -skulle først å fremst ha en bit av tipprammen -men der var også litt andre deler som eg plukket med meg i samme slengen. Tippsylinder, hydraulikk-pumpa, hydraulikktank og dieseltank.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Her er den pumpen som sitter på bilen no -det er ikke den orginale -denne blei satt på for å få litt større kapasitet då det blei brukt kran på bilen.

Bild

Dette er den som kom fra den Scania 80.
Bild

Den som står på bilen no er en Parker og trolig stempelpumpe -den som kom fra 80'en er en Dowty -trolig en gear-pumpe.
Noen av dere som har en formening om hvilken pumpe som har størst kapasitet??? Synest ikkje det gikk veldig fort å tippe opp planet -så om det er verdt å bytte pumpe og kunne fått litt mer fart på tippen hadde det vært fint. Men har ikke så mye greie på hydraulikk-pumper.
Hvilken trur dere er den beste??

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Murre o2

#99 » 10:00:41, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

God fortsättning på dig! Lastbilen din blev verkligen fin :grin: Jag älskar att det är en nosbil, ser så många fram byggda lastbilar nu. När jag körde på den tiden så gillade jag att ha några meter motorhuv framför mig, sista året körde jag mest fram byggt och sitta med bara lite plåt mellan mig och utsidan kändes inte så bra när ishalka och snöstorm slog till, vi hade ju inte ens säkerhetsbälten i bilarna då, antar att din 110a inte heller har det.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bilgal (trådstartaren)

#100 » 12:06:59, 03-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enig med deg -man føler seg i alle fall tryggere med litt stål framfor seg. Om det verkelig er tryggere kan man no diskutere....
I alle fall når det kjem til nyare biler er nok dei mykje tryggere enn desse 50 år gamle traverene.
I min er det satt inn eit litt mer moderne sete -det har magebelte. Men så kan man då igjen diskutere om det er bedre med magebelte enn ingenting.... :vissla: Har no mine meninger om det... -man får i alle fall stanget hovudet godt i rattet og dashbord om man krasjer med eit magebelte rundt livet...

Har ikke noe godt bilde av sete -men fant et her som viser litt hvordan det ser ut.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#101 » 18:28:55, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

I November fant jeg litt "tid til overs". -Måtte få ryddet litt i garasjen og -så da var det å få tatt tipprammen som lå midt i vegen på garasjegulvet.
Selve tipprammen tror jeg ikke er den orginale -det har vært byttet kasse på den en gang i tiden (trolig slutten på 90 tallet) og da går jeg utifra at tipprammen og blei bytta.
Den har sikkert levd eit hardt liv -masse sveiser var sprukket opp og prøvd å sveisa ihop igjen opptil flere ganger. Det lå tykke lag med sveis i nesten alle tverrbjelker. Fremme på førersiden har den fått seg en skikkelig trykk -og den far vridd og deformert.
Fant som sagt en vraket Scania 80 som eg plukket litt deler av -blant annet då halvannen meter av tipprammen. Så da kappet jeg bare bort det dårlige partiet og sveiset inn en ny del.
Ellers gikk eg over å rettet opp rammen og sveiset opp alle sveiser igjen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tykke lag med sveis :???:

Bild

Bild

Bild

Bild

Hydraulikkrøret mellom tippsylinderene lå opp på tipprammen før -nå saget jeg hull i rammevangene slik at jeg kan legge røret "sjult" inni rammen.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Mats i Myrhult

#102 » 18:37:28, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du Scanias påbyggarhandbok för ramar?
Gäller visserligen dagens bilar, men principerna är nog desamma.
Anger bland annat att det är viktigt att tippramens främre del når framom framfjädringens bakre fäste i ramen.

Om någon berättar hur man laddar upp en pdf kan jag göra det.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Bilgal (trådstartaren)

#103 » 18:45:54, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så tenkte jeg at jeg måtte prøve en siste gang å få fra hverandre boggiløften. Har prøvd mange ganger før, men uten resultat.
Så da får man brette opp ermene og gå fullt inn for det en siste gang.
Varmet med det største varmebrenneren jeg har -helt rødglødende og pumpet på med pressa mi det den klarte medan jeg fortsatte å holde varmen i stålet.
Pressen klarte 23-24 ton etter måleren og så kjørte jeg på med varme -plutseleg kom et jæ.... smell -og det løsnet :hurra: :hurra: :hurra: :buga: :buga: :buga:
Jeg tror jeg ødela pressa en del, men det får så være.... Hovudsaken er at jeg fikk fra hverandre boggiløften så jeg kan få prøve å laget litt nye foringer og bolter.

Bild

Bild

Bild

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#104 » 19:29:18, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Har du Scanias påbyggarhandbok för ramar?
Gäller visserligen dagens bilar, men principerna är nog desamma.
Anger bland annat att det är viktigt att tippramens främre del når framom framfjädringens bakre fäste i ramen.

Om någon berättar hur man laddar upp en pdf kan jag göra det.


Nei den handboken tror jeg ikke at jeg har. Jeg kan nok helt klart være med på den teorien der at man har tipprammen så langt frem. Men slik tenkte de nok ikke i gamle dager. Skal man fremmom fjerfeste til fremakslingen hå man under hytten -og det blir meget vanskelig slik som denne bilen er.
Den doble rammen går framfor aktre feste for forakslingen -så det er no for så vidt en forsterkning i det og. Derifra og fram er det enkel ramme.

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod

Bilgal (trådstartaren)

#105 » 21:38:19, 06-01-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ikke noe godt bilde der det viser innsiden av rammen -og jeg hugser ikke helt eksakt hvor den slutter. men det er like bak feste for støtdemper.
Fant et bilde der man ser omtrent område -der ser man naglene som holder den dobble rammen sammen bak støtdemperfeste -og forran støtdemperfeste så er det enkel ramme. Da går i alle fall den dobble rammen godt fremfor aktre fjærfeste for foraksel, -men tipprammen må no bare slutte der den gjør på denne bilen i alle fall... :smile:

Bild
Användarvisningsbild
Bilgal
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:43:37, 05-06-2019
Ort: Vanylven
Norge
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LS 110 1971 mod


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se