Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarScania[Scania lastbilar] Veteransnack

Bakaxel förskjuten

34 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera veteran-Scanior här
InläggDetta inlägg har raderats av Peter08 den 00:25:06, 05-10-2023.



BGullb

#17 » 06:35:05, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stor skalle på centrumbulten utan sexkant som ska passa i axelläget.
Knacka rätt så att rätt c-bult passar och köp en bult som ska vara där, ta ingen ur hyllan bara.
Samtidigt som du knackar rätt bladen ser du om något är brustet.
Kolla samtidigt upp glappet i öronen för infästningen fram och bak. Jag minns inte om det ska vara o-ringar på detta paketet.

Fjäderpaketet ser lite "trött" ut då det inte är mer mellanrum mellan bladen med en brusten c-bult.
Kan förvisso vara så att de fyra kramporna håller ihop paketet men borde vara något mer mellanrum.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Peter08 (trådstartaren)

#18 » 14:10:07, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Stor skalle på centrumbulten utan sexkant som ska passa i axelläget.
Knacka rätt så att rätt c-bult passar och köp en bult som ska vara där, ta ingen ur hyllan bara.
Samtidigt som du knackar rätt bladen ser du om något är brustet.
Kolla samtidigt upp glappet i öronen för infästningen fram och bak. Jag minns inte om det ska vara o-ringar på detta paketet.

Fjäderpaketet ser lite "trött" ut då det inte är mer mellanrum mellan bladen med en brusten c-bult.
Kan förvisso vara så att de fyra kramporna håller ihop paketet men borde vara något mer mellanrum.


O-ring satt en på fästet fram och en på fästet bak, men skall det kanske vara två på varje fäste? De behöver bytas i vart fall. Kände inget glapp i öronen.

Det där med c-bult inte från hyllan... speciellt stål i c-bult eller vad är anledningen att det skall vara en viss typ? (måste förstås vara rätt mått på bult från hyllan, det är underförstått)

Försöker hitta nått ställe att få tag på rätt c-bult. Verkar som Rånäs och Oljemarks som många rekommenderar i Stockholmsområdet har slagit igen.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

Iznogoud

#19 » 17:47:10, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.bilofjader.se/

Kanske finns/fanns fler Rånäs, men de här tänker jag på, och de har öppet ännu.
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

BGullb

#20 » 18:58:04, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter08 skrev:
BGullb skrev:Stor skalle på centrumbulten utan sexkant som ska passa i axelläget.
Knacka rätt så att rätt c-bult passar och köp en bult som ska vara där, ta ingen ur hyllan bara.
Samtidigt som du knackar rätt bladen ser du om något är brustet.
Kolla samtidigt upp glappet i öronen för infästningen fram och bak. Jag minns inte om det ska vara o-ringar på detta paketet.

Fjäderpaketet ser lite "trött" ut då det inte är mer mellanrum mellan bladen med en brusten c-bult.
Kan förvisso vara så att de fyra kramporna håller ihop paketet men borde vara något mer mellanrum.


O-ring satt en på fästet fram och en på fästet bak, men skall det kanske vara två på varje fäste? De behöver bytas i vart fall. Kände inget glapp i öronen.

Det där med c-bult inte från hyllan... speciellt stål i c-bult eller vad är anledningen att det skall vara en viss typ? (måste förstås vara rätt mått på bult från hyllan, det är underförstått)

Försöker hitta nått ställe att få tag på rätt c-bult. Verkar som Rånäs och Oljemarks som många rekommenderar i Stockholmsområdet har slagit igen.


Svart bult troligen 10.9 eller 12.8 samtidigt får du en med rätt skalle.
Kollat med SCANIA?
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

Peter08 (trådstartaren)

#21 » 20:30:38, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

BGullb skrev:Kollat med SCANIA?

Ok, skall ge dem en chans till då... (de brukar inte svara mig :-/)
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

PeterR

#22 » 22:20:11, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror Du kan få hjälp med delar och tips av Anders på Trosa Fordonsservice nollsjunoll788 50 11

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Peter08 (trådstartaren)

#23 » 23:17:06, 05-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade följande bild på nätet som ser ut att vara min konstruktion ganska exakt... förutom plattan nr 17 och bussningen nr 18. De finns inte på min bil, dessutom har jag en platta mellan övre och undre fjäderpaket som inte finns här. Bussningen nr 18 tycker jag är intressant, den skulle kunna förklara storleken på hålet i bakaxeln. Som sagt är diametern 33mm och jag har inte sett en enda c-bult på nätet med den storleken på skallen...
Bild
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

atlashjul

#24 » 00:14:21, 06-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 17 är en kaster-kil,, Hylsa kan de nog va för att "hålet" ska va utbytbart , förhållande slitage direkt i axelhålet.. Mest troligt har de bommat denna på din. Bytt såna bult för allt för många år sen så , minns ju inte hur det var, direkt svar hade blivit endast hål i axeln.. men stämmer säkert med hylsan å bilden,,

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

ls76

#25 » 12:29:14, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter08 skrev:
BGullb skrev:Kollat med SCANIA?

Ok, skall ge dem en chans till då... (de brukar inte svara mig :-/)

Ringer du så får du ett svar
Hälsn.
Bosse

1 person gillar det här inlägget.
ls76
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:59, 23-12-2014
Ort: Påskallavik (Oskarshamn
Maskintyp: Lastbil

Peter08 (trådstartaren)

#26 » 22:38:11, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Artikelnr 120019 på c-bulten. Scania Kungens Kurva hade sista i Sverige enligt Scania själva. Produkten utgått och ej ersatt. Måtten på bulten är; diameter 11,9mm, skalle diameter 17,9mm, skalle höjd 12,0mm och total längd utan skalle 180mm. Fick tag på nya oringar till infästningarna också.

Tyvärr så är det inte bara peta dit den här c-bulten nu och slänga på fjäderpaketet. Som jag varit inne på behövs det nog hylsa i axelhålet också. Problemet utan hylsa kan ses på bilden nedan, bulten har glidit bakåt och gröpt ur den mindre delen av hålet. Tror inte detta hade hänt om en hylsa eller bättre stöd för bulthuvudet funnits i axeln. Scania hade ingen hylsa iaf och blir nog omöjligt att hitta, så måste till att bygga nått... kan det gå att svetsa för att fylla ut?

Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

torbjorn_forsman

#27 » 23:00:20, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man tillgång till en svarv borde det inte vara så svårt att tillverka en hylsa. Går det att se utan att riva alltför mycket om det finns en hylsa på andra sidan?

Bulten ser rätt fingängad ut, är det vanlig M12 x 1,75 eller en finare stigning?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Peter08 (trådstartaren)

#28 » 23:44:43, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Har man tillgång till en svarv borde det inte vara så svårt att tillverka en hylsa. Går det att se utan att riva alltför mycket om det finns en hylsa på andra sidan?

Bulten ser rätt fingängad ut, är det vanlig M12 x 1,75 eller en finare stigning?


Behöver lossa klamporna o sänka axeln för att se hur andra sidan ser ut. Provade de M12 muttrar jag hade hemma och de passade inte c-bultens stigning. Behöver få tag på fingängad mutter också. Är väl antagligen M12x1,50
Peter08
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:28:57, 07-09-2010
Ort: Tyresö
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LB86 S42 180 - 1980
HIAB 965AW

atlashjul

#29 » 00:26:13, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Va ju rätt kasst om de inte skickade med en mutter när du köpte bult, Även den bör ju ha bättre kvalitet än 8,8.. Du kan ju göra rent och svetsa, men är ju lite det hur du ska bearbeta hålet, Har du en massiv kopparbit , med rätt dia som skallen kanske det går att svetsa runt denna och ha ett hål med minimalt med slipning efteråt.. Vet dock inte om det kan funka utan problem.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

torbjorn_forsman

#30 » 06:56:29, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar vara gott om fingängad M12 i hjulupphängningarna på Mitsubishi personbilar, ett lämpligt sådant vrak kan ju om inte annat vara något att plocka mutter från.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till [Scania lastbilar] Veteransnack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se