Detta är stansat i plåt på sidan av motorn:
Air Compressor
Type: NT-7 Factory nr: 37187
Max pressure: 8kg/cm2 r/m 1450
Keep control of the level of the lubrication oil
Lubricating oil SAE10
Atlas Diesel Stockholm, Sweden
Manufactured by Eccoverken, Skara
Behöver all hjälp jag kan få med att reda ut denna motorn.
Den stora cylindern sitter på "insugssidan" tillsammans med ett luftfilter som är utanför bilden. Luften sugs in i cylindern genom tallriksliknande ventiler som öppnas med hjälp av "gafflar" och små fjädrar som sitter mellan tallrikarna. Gafflarna är på något sätt kontrollerade med ett oljetryck som går in i topplocket och har konstant tryck, dock går samma ledning in i den lilla cylindern och används till förbränning som jag förstått det. Luften trycksätts alltså i den stora cylindern och trycks vidare genom ventiler på "avgassidan" i den första cylindern. Luften går sedan genom den för stirlingmotorns typiska radiatorpassage och vidare in i den lilla cylindern där det förmodligen sker förbränning på avlagringarna att döma. Därimellan finns inget uttag om man faktiskt skulle ta ut trycksatt luft om hela konfigurationen faktiskt skulle vara en kompressor. Jag kunde inte komma fram till vad det är för sorts motor under tiden jag plockade isär den, varje del tog en ny fråga med sig.
Jag hoppas någon här har sett ett liknande vidunder och kan förklara hur den fungerar.
Tack på förhand!