Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenKompressorer

Flytta luftfiltren - vilken typ av slang?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera kompressorer och tryckluft här

Andreas_77 (trådstartaren)

#1 » 23:01:29, 01-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blästrar ganska mycket och som alla vet så går kompressorn ganska varm under ett arbetspass.
Luftfiltren på min ALAB-kompressor sitter monterade direkt ovanpå cylindrarna. Känns väl inte
helt optimalt att ta in luften där den är som hetast. :svettas:

Funderar på att flytta filtren till väggen bredvid kompressorn istället men vet inte vilken slang som är lämplig.
Går det med hydraulslang eller klarar dom inte av värmen?
Jag kan inget om hydraulik men jag gissar att hydrauloljan blir ganska varm när pumpen
arbetar under hög belastning i skogsmaskiner och grävare? :klia:

Har inte tillgång till nån IR-termometer så jag har ingen exakt temperatur. Men lägger man handen
på luftfiltren, gjorda av metall, så är dom heta. Alltså för varma för att röra vid någon längre stund.

Någon som har några tips? Förutom att jag borde ha en större kompressor.
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor



PeterR

#2 » 07:43:36, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde inte luftfiltren bli kylda av all luft som passerar?
En bra tumregel för temperaturavkänning: kan man hålla kvar handen så är det ca 55 grader, 60 så kan man känna men inte hålla kvar, vid 65-70 kan man få skador. Grova värden som är olika för olika känsliga personer, men det skiljer förvånansvärt lite. Får Du fatt i en termometer så kommer Du se att Du sannolikt har omkring 60 grader+ (?).
Är det inte varmare än så så borde det funka utmärkt med hydraulslang. Var dock noga med att ha tillräcklig diameter för att undvika andnöd för kompressorn, vilket genast leder till en fråga: när bytte/rengjorde Du filtren senast?
/Peter R

Edit: stavfel
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Thelemorf

#3 » 09:27:49, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl troligtvis någon form av fläkt som kyler kompressorns cylindrar, dvs luften står inte still. Tror inte du kommer att få någon speciellt stor vinst med att flytta luftfiltren.
Om du räknar på flöde och hastighet in i kompressorn så tror jag inte att inkommande luft värms speciellt många tiondels grader.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas_77 (trådstartaren)

#4 » 14:54:25, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Remhjulet på kompressorblocket är också själva kylfläkten.
När kompressorn slår ifrån stannar alltså fläkten och kylningen minskar dramatiskt.
Kylflänsarna på cylindrarna är anpassade för fläktkylning och ligger därför horisontellt.
Utan luftflödet från fläkten så blir avkylningen väldigt långsam och värmen i kompressorhuset
går uppåt. Luftfiltren är helt av metall och sitter gängade direkt i topparna.

Visst blir det ett luftflöde genom filtren så fort kompressorn startar men hade det varit tillräckligt
högt för att kyla så hade väl filtren inte blivit så heta under drift?

Någon extrem temperatursänkning med flyttade luftfilter blir det nog inte.
Men det är alltid intressant att modifiera saker som entusiastisk "förstör-det-självare". :mrgreen:

Hade verkstan varit fylld med fräsmaskiner och annat skoj hade jag byggt topplock med vattenkylning
till kompressorn bara för att testa. :eat:

Luftfiltren är rena. Har dubbla uppsättningar så det alltid finns ett par rena filter för att snabbt
kunna skifta. Då kan man göra ren dom smutsiga filtren senare...
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

Bodins

#5 » 19:26:00, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har byggt några kompressor rum och dom har skapligt stora in och ut luft kanaler typ 1x1m. till luftfiltren hadde jag tagit tyg slang med stålspiral
Bodins
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:49:25, 23-07-2014
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: verkstadsmaskiner

Stridis2

#6 » 20:29:59, 02-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta vad du har för kompressor eller bläster så känns det spontant som om den inte bör slå av under så luftkrävande arbete som blästring. Istället ska den avlufta och snurra tomme så inget tryck bildas i cylindrarna. När mer luft behövs börjar den ladda igen, men motorn stannar aldrig.
Steg två i ombyggnationerna hade för min del blivit att ta luften utifrån. Kall luft innehåller mindre fukt än varm, så framför allt på vintern så blir det bättre. Den är också tätare så man får bättre kompression även om detta kanske är marginellt. Kanske ett spjäll så man tar inneluft om det är mycket fuktigt ute?
Materialval för flytten är svårt när man inte har sett kompressorkonstruktionen, men vågar man gissa på vanlig rörgänga på blocket? I så fall den dimensionen på järnrör en liten bit innan man förstorar upp till aluminiumslang, sådan som man har till motorvärmare. Därefter spirorör ut genom väggen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Stefan Palmkvist

#7 » 05:30:01, 07-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har monterat ett 740 luftfilter på min 500l kompressor och det minskade ljudvolymen mkt,
men med ett sånt luftfilterhus kan man ju enkelt använda det inbyggda spjället för att välja var luften ska komma ifrån. Bara en tanke
Stefan Palmkvist
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 05:23:39, 07-10-2009
Ort: Kvidinge En kulturbuggd med anor
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Harley Sportster, Wv Caddy tdi

Andreas_77 (trådstartaren)

#8 » 23:19:44, 21-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla tips! :thumme:
Funderar på att skippa originalfiltren och bygga nån typ av luftburk ansluten till kompressorn via
korta bitar gummislang för att inte leda upp värmen i luftburken.
Sedan en veckad slang (typ den som används till köksfläktar) till ett större luftfilter som placeras i fönstret
som lämpligt nog är placerat bredvid kompressorn.
Då är det enkelt att bara öppna fönstret och få in kall luft när vädret gör det lämpligt.

När jag byggde utsuget till blästerskåpet köpte jag största luftfiltren jag kunde hitta.
Tror dom var till Citroen Jumper/Peugot Boxer eller vad dom nu heter. :klia:
Cylinderformade med mycket filteryta var det i alla fall.
Låter det som en vettig lösning?
Andreas_77
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:35:38, 01-11-2010
Ort: Dalarna
Maskintyp: Traktor

SK Racing

#9 » 20:59:55, 08-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ang värmen satt en 220V fläkt från en brunnen pinnasvets utanför kåpan på kompressorn där std fläkhjulet sitter, inte på själva kompressorn då kåpan inte pallar den vikten, utan den sitter i ett eget fäste på väggen, jag kör den fläkten när jag tar ut mycket luft och kompressorn blir ordentligt varm, så nu när kompressorn nu stannar så transporterar den andra fläkten bort värmen till viss del i allafall, den står inte still runt kompressorn i vart fall och en inbillar sig ju att det är bättre.

Värme dödar ju som bekant allt i förtid.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)


Återgå till Kompressorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se