Kalt3n skrev:Nu är tanken provtryckt och besiktad. Allt ser bra och då uppstår nästa fråga.
Hur funkar det med rem spänningen på kompressorer? Finns ingenting jag kan spänna upp den med, och med hand kraft känns det omöjligt att få till så att man har 10mm slak på bredaste stället.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Michael Meier skrev:Du har skena till motorn, baksidan på motorn behöver du inte spänna, snarare bromsa.
Sätt en gängstång med skarvmutter (lång mutter) mellan kompressor och motorns drivsidas fotskruv.
Eller en skruv i skenan som stop och banka in en kil eller koben som Mattias föreslår.
Eller portopower..
Eller pelardomkraft liggande..
Typ vad som helst, fästa en permanent mutter i skenan, kanske m12 och pressa med en helgängad skruv eller gängstång, gör spetsen på skruven eller gängstången lite konisk och ett körnslag i motortassen så slipper den hjula omkring.
Spännskruvar till en sådan liten motor brukar enbart vara en vinkel på lämpligt avstånd och skruv.
David, Luleå skrev:Kalt3n skrev:Nu är tanken provtryckt och besiktad. Allt ser bra och då uppstår nästa fråga.
Hur funkar det med rem spänningen på kompressorer? Finns ingenting jag kan spänna upp den med, och med hand kraft känns det omöjligt att få till så att man har 10mm slak på bredaste stället.
Skickat från min SM-G998B via Tapatalk
Ska den verkligen vara så spänd?
På en kortare rem ger ju 10mm på mitten en rätt ok spänning. Om man spänner en lång rem till samma mått så finns det risk att det blir alldeles för spänt så att lagringar kan ta skada.
Men jag vet inte hur det är på kompressorer. Har själv relativ nyligt skaffat en liknande din med rem. Den slirar inte och jag har inte justerat remmen. Är 10mm ett mått att sikta på även på kompressorer?
Nu går den mellan 8-6 bar och från det att den börjar fylla så tar det 3 minuter. Jag vet iof inte hur lång tid det brukar ta med sånna här kompressorer, det är den första stora och rem drivna jag äger.Mattias Petterson skrev:Hur lång tid är lång tid?
Det är en stor tank och liten motor.
Den varvar 583 enligt uträkningen tidigare i tråden, Motorn varvar 1445 och ska egentligen vara en som varvar 2800. Är lite inne på att kanske byta ut lilla remhjulet till ett på 180mm då skulle jag öka med ca 250-300 varvtorbjorn_forsman skrev:Vilket varvtal har kompressorn nu?
Nej jag vet inte om den är frisk, men jag vet inte heller vad som är normalt på en sån här kompressor. Sen iom att det är fel motor så är det ju inte heller lätt att veta hur den "mår"rospigg skrev:Vet du att kompressorn är frisk, så att den inte tar tid på sig att orka upp i tryck för att den är sliten?
Det går snabbt och bra att pumpa vid lägre tryck, men att få upp "det sista" går långsamt när det är slitet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst