Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarAllmänt om lastbilar

Hur det verkligen var att vara Åkardräng på femti sextiotalet.

1161 inlägg • Sida 75 av 78
Här kan ni diskutera utbildning, regler och transporter samt allmäna frågor rörande lastbilar som sträcker sig över flera märken
Även allmäna veteranfrågor här

Murre o2 (trådstartaren)

#1111 » 15:48:11, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillbaka i tiden en massa år. Borealis lednings grupp skulle som omväxling hålla ett möte i Stenungsund och hade hyrt in sig i kulturhuset Fregatten för mötet. Ett antal pris skulle utdelas i samband med mötet och jag upptäckte att jag var med på nomineringslistan, nominerad av IC Stenungsund till ett pris som årets, jag minns inte vad. Så jag frigjorde mig från jobb den dagen för att gå på mötet. Jag hoppades ju på att vinna det aktuella priset men när jag satte mig i salen insåg jag ju att jag varit dum. Hade jag varit en av vinnarna så skulle jag ju blivit kontaktad innan så att jag säkert var där beredd med tacktal och allt för att ta emot priset.

Så givetvis vann jag inget pris, men intressant ändå att var med på mötet :smile: Tur dock att jag inget sagt om mina förhoppningar till min grupp, G hade säker njutit av att pika mig för mina fåfänga förhoppningar. Av någon orsak, kanske avundsjuka så gillade han om jag gjorde bort mig. Han sade förtjust en gång att han snokat upp hur mycket jag tjänade, det var ju hemligt, som bas visste jag ju vad han tjänade och varit med och satt hans lön... Så han tyckte väl att han ville veta min lön också... Jag hade inte hjärta att tala om att det var gamla siffror från innan jag blev arbetsledare, tyckte det bara var bra om han trodde jag tjänade mindre, då skulle han inte klaga så mycket över sin lön :grin:

Lite svårare hade jag att smälta hans uppenbara glädje, han satt och skrattade framför datorn, när IC chefen skickat ett mail till hela gruppen och varit arg som ett bi över skicket på den svarta pilotlinjen, han skulle visa linje föregående kväll för en grupp höjdare och det såg ut som en bomb exploderat där. Väldigt pinsamt för honom och han efterlyste den skyldige. Vilket var undertecknad, jag hade haft problem med ett svart halvledar recept dagen innan och när sottillsättningen inte vill fungera blir det väldigt svart överallt om man säger så, inte alla försöks recept som var lätta att få att fungera utan problem. Så jag stod där och visste att jag borde ta lite övertid och städa upp men var ganska trött på det hela just då så jag bestämde mig för att gå och duscha, klä om och åka hem för att tänka över problemet och städa upp innan nya försök nästa morgon. Inge som normalt passerade sotlinjen som inte hade jobb att göra där så ingen skulle se eländet ändå. Fast då kom ju chefen hed sin delegation för att stolt visa upp vår svarta pilot linje efter alla gått hem. Så jag fick kalla in till honom och förklara läget, vi var ju faktist på god fot med varandra och han köpte min förklaring med ett leende så sedan var det glömt. Till viss besvikelse hos G som nog hoppats på att jag skulle få smäll på fingrarna.

9 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320



Sparrow

#1112 » 15:58:51, 12-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För vissa människor är skadeglädjen den enda sanna glädjen.

4 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Murre o2 (trådstartaren)

#1113 » 14:03:38, 15-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sparrow skrev:För vissa människor är skadeglädjen den enda sanna glädjen.

Hör till saken att G var tämligen missnöjd med både sin lön och arbetsgivaren i största allmänhet så han satt mest av iden till pensionen, en ond cirkel, trivs du inte på jobbet gör du inte ditt bästa och hamnar i bakvatten både i lön och anseende... Jag åtnjöt mit otium när han gick i pension men några som var med när han avtackades sade att hans tacktal efter avtackningen inte var så snällt mot företags ledningen. Både de och jag tyckte det var onödigt mot ett företag som ändå varit hans födokrok i mer än 25 år... Jag fällde ju några tårar när jag motvilligt lämnade mitt jobb för att den tiden var kommen.

Men en negativ inställning är inte bra för hälsan, G fick ju bara njuta av sin frihet och motorcykel nått år innan en stroke nästan kostade honom livet och lämnade honom handikappad. Jag känner trots allt sorg över att en kollega drabbades så hårt men ensamstående äldre män ären riskgrupp i sig och stress över att inte trivas på jobbet tror jag förkortat livet betydligt. Jag hade ju förmånen att älska mitt jobb för det mesta, var ju ett år när skiftjobbet plötsligt gjorde att jag körde i väggen fast uttrycket inte fans då så jag är glad att jag tog löneminskingen jag fick första två åren och bytte till nya arbetsplatsen och slapp nattskift och fick ett mer omväxlande och utmanande jobb. Lustigt nog jobbar min grabb numera också nattskift, hoppas han har vett/råd att sluta med det i tid.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1114 » 16:23:11, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite jobbigt nu för att frugan är krasslig :sad: Så jag ringde min gamla kompis Lasse som också har en krasslig fru och vet hur det är för ett snack men han var dessvärre riktigt risig. Urinvägs inflammation enligt läkaren som varit där tre gånger, han har fått medicin och var lite bättre nu men kan inte gå längre än 5 min från WC så sönerna får handla åt dem. Bli gammal är inte roligt, alternativet än värre. Men undra om de som som sitter och sparar in på äldreomsorgen i kommunen här tänker på att de själva en gång kan bli gamla och behöva hjälp, läste en insändare i lokaltidningen från en gammal tant som jag kände. Hon beskrev hur illa det är med att få hjälp sedan det blivit nya arbetes schema för hemtjänsten. Sorglig att läsa. Jag har ju tur än och har inga krämpor, krafterna i behåll men tiden går ju.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1115 » 09:20:42, 27-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lasse är ju nästan den ende från lastbilstiden jag har kontakt med, de flesta från den tiden är ju döda.Lite därför jag började den här serien för att berätta innan alla som var med är borta. Finns ju faktist min ungdoms vän Kurt också, han är ett år yngre än mig, han körde lastbil, en Scania 55 en sommar för att finansiera sina studier. Men han finansierade sina studier för att bli ingenjör mest genom att köra Taxi. Jag får ta och prata om hans lastbils erfarenheter vid tillfälle. På sextiotalet var det många som körde lastbil extra utöver ett annat jobb, var ju ont om chaufförer, vanlig att poliser gjorde det :uupps: Så jag var alltid lite på min vakt när det dök upp någon ny chaufför som jag inte kände på jobben, min respekt för polisen var djupt rotad i motsats till respekten för hastighets gränserna. Var ju fri fart på landsvägarna på den tiden innan högertrafiken men inte för lastbilar, men Starken hade ju inte färdskrivare :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1116 » 16:39:36, 13-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle leta svamp idag, tog bilen som omväxling till första vägbommen från andra hållet och började gå. Sträckan känns längre när man inte sitter på ett motorfordon, särskilt när det är uppför hela vägen. Fick mig att tänka på när jag var 18 och frugan 17, vi skulle hämta min bil på Volvo verkstaden där den var inne för plåt och lack jobb efter att em moped kört in i vänster dörr. Bilen skulle vara klar sista arbetsdagen innan semestern så vi tog bussen ned för att hämta den.

Men den var förstås inte klar och nu stängde de för semester så ingen bil på hela semestern :sad: Och nu stod vi där i Kungälv och ingen buss hem på flera timmar så vi började gå, bra 5 km... Men uppåt första 4. Traskade fram skogsvägen jag nu gick på för att slippa trängas med trafiken, inga gångbanor då. När vi hunnit lita längre än jag nu var hittade vi otroligt nog en tandem cykel i buskarna :uupps: Så vi färdades resten av vägen på den, ett minne vi aldrig glömmer :grin:

Men nu vek jag av uppför en lång brant backe in mot där det förr fans några gamla torp, borta sedan länge. Stretade mig uppför backen och började leta svamp men magert utfall. När jag var där passade jag på att kolla om kurve-Brors dolly stod kvar som den gjort i 60 år och där stod den än likadan som sist, regält bygge!
Bild


Gissar att den är byggd på en DKW bakvagn. Kurve-Bror kallades så för han bodde i ett hus i en kurva, han är borta sedan länge och hans hus hyser nu en motorklubb, inte fel med tanke på Brors intressen :smile: Tyvärr slutade det inte så bra för honom, han fick en brusten vajer som träffade honom i huvudet, han överlevde men blev aldrig vad han varit efter det :sad:

Men när jag åkte därifrån mötte jag en ung familj med svampkorg, lycka till tänkte jag och tittade på min magra skörd.

4 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#1117 » 06:01:00, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så har det gått ett år till, fyller 78 i dag. 80 närmar sig med stormsteg... Men det är ju bara siffror på pappret :smile:

1 person gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

torbjorn_forsman

#1118 » 06:32:46, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

PeterR

#1119 » 07:18:01, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Sparrow

#1120 » 07:47:13, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis o tack för dina berättelser. :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

R_Bergsten

#1121 » 08:29:11, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis
R_Bergsten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:25:02, 24-02-2016

Murre o2 (trådstartaren)

#1122 » 10:26:02, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla! När jag backade in bilen i garaget i går tänkte jag på hur lätt det är att vrida på ratten när bilen står still och hur det underlättar med servostyrning, tror inte det finns en ny bil idag utan. Var annat förr, värst på lastbilar. Försvårade jobbet oerhört när det var trångt och man fick slita onödigt hårt. Slampens järnbil var nog det värsta i den vägen jag stött på, en Starke med kran o tipp samt förstärkta framskärmar och ställning i nosen för att stötta långa stolpar eller balkar mm. Kranen och förstärkningarna lade ju mer vikt på framhjulen och därmed blev styrningen märkbart tyngre jämfört med en vanlig starke som var trög nog att ratta. Men värst om man lastat stolpar för elverket som hängde ut flera meter framåt och tyngde ned ännu mer. Hände ju att jag fick ta den bilen ibland när Slampen var ledig, jag gillade kranjobbet och klättra in och ut genom takluckan när det var lastat stolpar var ju inget problem för en ung grabb som jag. Men komma i rätt läge för att resa stolparna med en ratt som var som fast guten i betong i låg fart var jobbigt! Slampen älskade ändå sin bil, jag förstod honom lite, väldigt användbart med både kran och tipp men servostyrning hade gett en helt annan bil.

Inte för att det inte kunde vara jobbigt ibland med servo styrning, skulle backa in släpet och lasta på en järnfirma en gång, 24 meters fordons kombination men det var supertrångt på gården så ärmarna kändes som gummiband när jag rattat en stund.

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Bygert

#1123 » 10:57:42, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag började köra traktor och bil var servostyrning nästan okänt och ibland fick man ju slita ordentligt med ratten. Mycket av nutida finesser kan det ju diskuteras hur vettigt det egentligen är, ju mer det finns ju mer som kan gå sönder, men servostyrning är ju verkligen nåt som underlättat tillvaron betydligt.

Grattis också Murre till uppnådd respektabel ålder och tack för att du fortsätter att berätta.

1 person gillar det här inlägget.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

rospigg

#1124 » 22:12:50, 15-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varmaste grattis Murre, Maskinistens egna 78 - varvare!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Murre o2 (trådstartaren)

#1125 » 11:44:40, 16-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man jobbade ju med vad man hade på den tiden, men man kände sig handikappad när man jämförde med vad andra med splitt nya lastbilar hade att jobba med. Servostyrning, tryck luft bromsar, diffspärrar och fjädrande förar säten som var bättre än var ex Starken kunde ståta med samt starkare motorer. Men jag fick göra det bästa jag kunde med vad jag hade till buds. Och det gick ju ganska bra...

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Allmänt om lastbilar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se