Det får nog bli en ny tråd om detta... 2005 bestämde jag mig för att ta ett hkp-cert och gjorde detta, pga av div mycket så blev mitt cert ogiltigt 2011. Nu har jag beslutat mig för att återuppta mitt hkp-cert. Eftersom jag jobbar (fortfarande) på en flygskola så var det ganska enkelt att skriva in sig, först trodde dom jag skojade men insåg snart att jag verkligen vill detta. Vi har Robinson 22 och 44 på jobbet (bla.), det är 44:an som är intressant då jag har tillgång till en hemmavid. Jag börjar på måndag med en teknisk teorikurs om 6 timmar (!!) och sen ett tekniskt prov där man har flightmanualen (hkp:s instruktionsbok) öppen för att ta reda på alla svar, tror jag annars får det väl bli från minnet... Nu lagar jag ju R-44 till vardags ibland (har teknikercert på modellen) så jag känner till funktionerna ganska väl men nåt nytt bör man väl lära sig på 6 timmar. En Robinson 44 är en fyrsitsig personhelikopter med en 6 cylindrig Lycomingmotor.
Den heter O-540- någonting och är en boxermotor på 540 kubiktum och är mellan 235 till 300 hp beroende på modell/utförande. Motorn i denna hkp är "deratad", dvs. man använder bara ca 75% av tillgänglig effekt som max, mer om detta senare. Den har tvåbladig huvudrotor och tvåbladig stjärtrotor med servo på styrsystemet (ej stjärtrotorn då det inte behövs) Den som jag skall skola på har förgasare men den som jag senare skall flyga har insprutning mod. flinta.
Jag tänker ta lite kort på dels hkp, detaljer och dels på själva flygeriet under min utbildning.
Förutom 6 timmars teori så är det 5 timmar träningsflygning och en timma uppflygning som minikrav.