Begriper inte varför jag skulle behöva en uppmaning att skriva om den, men nu kom det, å det är väl bara att sätta igång.
Inköpt redan 1981 för 5 tusen. Billigt redan då, även om skicket inte var det bästa.
Förre ägaren hade haft haveri o borrat till 670 kubik, samt monterat smidda högkompskolvar.
Till detta hade också kommit excentriska kulor på vipparmarna som ändrade utväxlingen o ger högre lyft med original kamaxel.
Vidare saknades batteri som ersattes av någon slags kondensator.
Detta gjorde att den var knepig att kicka igång, istället rullades den oftast igång.
Nåväl, inköp i april, o körd till början av juli, då en ventil gav upp.
Skaftet o halva styrningen skramlade i kåpan, o tallriken hade kolven hamrat in på tvären i sätet = slutkört.
Lämnade in motorn på reparation hösten - 81, o försök gjordes att få ihop den våren -82, men där stannade det.
2003 kom hojen igång igen o har rullat några mil varje sommar sedan dess.
Mindre reparationer o uppdateringar har väl gjorts, men inget större.
Nu skulle lite justeringar utföras för att dämpa lite missljud, trodde jag
Primärkedjan var riktigt skum, så kåpan togs bort o visade att hela axeln in i lådan glappade duktigt.
Rev bort kopplingen, o där tog det stopp.
En hubb på axeln som kräver specialavdragare (upptäckte jag)[size=85]
Efter diverse funderationer innefattande : låg kompression, lågt oljetryck samt väl mycket vibrationer i motorn blev beslutet att helrenovera.
Då inkomsterna o utgifterna sällan är i den harmonin att större kapital finns tillgängligt, får den vila ett år eller två.
Nu letar jag runt i närområdet efter kompetens o ledig tid att göra helrenovering.
Slipa veven, kolla stakarna noga, borra, nya kolvar, balansering, helst arborra ramlager för exakt linjering, kolla/renovera toppen samt gå igenom växellådan är något av det som står på önskelistan.
Tror det blir dyrt , huvva.
Återkommer med mer funderingar.