Lite drygt 5 år efter jag fick funderingarna på att montera kompressor på mitt CB250N cafe bygge så har jag nu ett nytt projekt på gång. Egentligen började detta projekt för drygt två år sen då en kompis erbjöd mig att köpa två CB250N vilket jag gjorde för att jag tänkte att det kunde vara bra att ha att ta delar ifrån och så jag slog till.
Efter ett tag så började jag tänka på att det vore fränt med en "par hoj" till kompressor hojen så jag började googla lite och det gjorde inte saken bättre att Honda nån gång på mitten av 80-talet byggde en 250 cc fyrtakts V-twin med insprutning, dubbel turbo och dubbla intercoolers på 150 hp. Nåt sånt tänker jag mig inte men nu siktar jag på mer effekt än i kompressor hojen så nånstans runt 40-45 HP är målet. Detta resulterade i att jag på väg hem från semestern 2021 stannade i Kramfors och köpte en turbo och planen var då att försöka komma igång med turbo bygget vinter 21-22 men jag har lagt allt fokus på kompressor hojen för att få den klar innan nåt annat större projekt påbörjades.
Har sista tiden försökt få till 79:an för att klara en sista besiktning för att ha hojen i papper under testkörningsperioden, har varit en hel del små strul främst med statorn som jag fick byta från andra hojen då den inte startade med startmotorn och gick så där, sen visade det sig att ena gummipluggen under lågfartsmunstycket i ena förgasaren saknades. Nu går i alla fall hojen men hyfsat om än inte bra då jag tror den drar tjuvluft vid gummina till luftburken men jag frågade hur bra den behöver gå vid besiktningen av KLR:en igår och fick till svar att den ska gå att provköra.
På tisdag ska jag besikta den och förhoppningsvis går den igenom så jag kan börja bygga efter att värsta älgjakten lagt sig på nån månad, har alla fall rostfria rör, böjar, konor och plattjärn för att bygga turbogrenrör. Målet denna vinter är att få till grenrör, oljetryck till turbon, plenum och trycksätta förgasarna, skulle jag hinna med det får jag nog vara nöjd. Har funderat på insprutning men tror det får bli förgasare i alla fall till jag vet att jag får laddtryck att det är värt att satsa vidare.
Jag tror säkert att jag får räkna med minst 3 år på ett sånt här bygge har en plan på hur den ska se ut och det är stuket av Honda RS1000 men som tvåcylindrig turbo. Vi får väl se hur det blir om det också går vägen med detta bygge.