Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Nytt stolleprov, CB250N turbo

22 inlägg • Sida 1 av 2
Snacka om MC här

busse (trådstartaren)

#1 » 21:48:18, 26-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite drygt 5 år efter jag fick funderingarna på att montera kompressor på mitt CB250N cafe bygge så har jag nu ett nytt projekt på gång. Egentligen började detta projekt för drygt två år sen då en kompis erbjöd mig att köpa två CB250N vilket jag gjorde för att jag tänkte att det kunde vara bra att ha att ta delar ifrån och så jag slog till.

Efter ett tag så började jag tänka på att det vore fränt med en "par hoj" till kompressor hojen så jag började googla lite och det gjorde inte saken bättre att Honda nån gång på mitten av 80-talet byggde en 250 cc fyrtakts V-twin med insprutning, dubbel turbo och dubbla intercoolers på 150 hp. Nåt sånt tänker jag mig inte men nu siktar jag på mer effekt än i kompressor hojen så nånstans runt 40-45 HP är målet. Detta resulterade i att jag på väg hem från semestern 2021 stannade i Kramfors och köpte en turbo och planen var då att försöka komma igång med turbo bygget vinter 21-22 men jag har lagt allt fokus på kompressor hojen för att få den klar innan nåt annat större projekt påbörjades.

Har sista tiden försökt få till 79:an för att klara en sista besiktning för att ha hojen i papper under testkörningsperioden, har varit en hel del små strul främst med statorn som jag fick byta från andra hojen då den inte startade med startmotorn och gick så där, sen visade det sig att ena gummipluggen under lågfartsmunstycket i ena förgasaren saknades. Nu går i alla fall hojen men hyfsat om än inte bra då jag tror den drar tjuvluft vid gummina till luftburken men jag frågade hur bra den behöver gå vid besiktningen av KLR:en igår och fick till svar att den ska gå att provköra.

På tisdag ska jag besikta den och förhoppningsvis går den igenom så jag kan börja bygga efter att värsta älgjakten lagt sig på nån månad, har alla fall rostfria rör, böjar, konor och plattjärn för att bygga turbogrenrör. Målet denna vinter är att få till grenrör, oljetryck till turbon, plenum och trycksätta förgasarna, skulle jag hinna med det får jag nog vara nöjd. Har funderat på insprutning men tror det får bli förgasare i alla fall till jag vet att jag får laddtryck att det är värt att satsa vidare.

Jag tror säkert att jag får räkna med minst 3 år på ett sånt här bygge har en plan på hur den ska se ut och det är stuket av Honda RS1000 men som tvåcylindrig turbo. Vi får väl se hur det blir om det också går vägen med detta bygge.

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960



busse (trådstartaren)

#2 » 06:08:20, 12-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är hojen besiktad och jag har i alla fall så smått startat med bygget, har börjat punkta ihop grenröret innan turbon. Blir ett 2-1 rör innan turbon för att försöka hålla nere längden innan turbon och turbon kommer mest troligt att sitta på höger sida med luftfiltret framåt och avgasutloppet från turbon bakåt.

Så här ser i alla fall början ut

Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#3 » 06:49:56, 14-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har tips på att dela ena avgasröret, upptäckte att man inte kan svetsa ihop det så här då rören vinklar ut från cylindrarna så då går det inte att lossa.

Helst hade jag velat hitta nån lite V-band koppling men frågan är om man kan hitta nån mindre än 1-1/2" En liten en kompis ska det sitta små V-band kopplingar i VW till bla EGR-ventilen. Annars kan man säkert göra två plana flänsar med packning i mellan eller så har jag en idé på att använda avgasmuttern och packningen från Sachs.

Tar gärna tips på idéer på enkelt och smäcker skarvning av avgasröret.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#4 » 21:53:49, 09-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu börjat göra en skarv till avgassystemet med en mutter från Sachs, har ena halvan klar ska fortsätta på nästa bit som ska få en gängad fläns.

Har även börjat fundera på omjetrycket till turbon, det lutar åt att det får bli en vinklad adapter ut från blocket där oljetryckskontakten ska sitta och från denna får det bli slangar med AN-kopplingar till turbon och oljetryckskontakten. Kommer att få borra ett hål I kåpan för att komma åt att skruva i en 1/8 BSPP-AN4 adapter i vinkeln. Helst hade jag velat montera en banjo koppling med det är konisk 1/8 BSPT gänga i blocket och jag hittat inga koniska banjobultar vilket säkert också skulle funka dåligt. Har även köpt raka BSPT-BSPP adaptrar men vet inte om det blir bättre för då kommer oljeslangen ut på sidan på kåpan istället för framåt.


Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#5 » 15:23:23, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket luftgevärsskytte med barnen har tagit mycket tid denna vinter men i helgen med jour och -30 så har jag fortsatt med avgassystemet så nu sitter i alla fall turbon nästan på plats, en svets är kvar att stt helsvetsa då jag lämnade den punktad för att ha möjlighet att justera om det skulle slå sig vid svetsningen av övriga skarvar.

Nu ska jag fundera på oljetrycket, hade varit fint med rör isället för slang men hag går se om man kan hitta nåt lämpligt rör och lämpligs kopplingar.


Bild
Bild
Bild

4 personer gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

magloman

#6 » 15:31:51, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt! Med två cylindrar skulle du haft puls split ingång på turbon. Men då hade du behövt båda avgasrören gå ända till turbon. Blir mer rör.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

PeterR

#7 » 17:38:22, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
Lite sen på bollen, men någon variant på mejerikoppling hade nog funkat där. Tri-clamp hade nog varit perfekt som alternativ.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

busse (trådstartaren)

#8 » 21:27:48, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det gäller rören så vete fasen vad som är bäst, dubbla rör fram till turbon skulle ge väldigt långa rör om man ska ha rören från de två cylindrarna lika långa. Hade nog funkat fint med två rör till turbon om man kunnat montera turbon framför motorn men det hade blivit för trångt för turbon men framfjädringen ihopfjädrad.

Mejerikopplingar har jag kollat efter men inte hittat nån i lämplig storlek då det är hyfsat klena rör på denna hoj, även liknande V-bandskopplingar till EGR-ventiler och unionkopplingar till rör men har inte hittat nåt i lämplig storlek eller till lämpligt pris så då fick det bli denna lösning.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

atlashjul

#9 » 21:33:20, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbla rör :klia: eller dubbla turbo :mrgreen:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

PeterR

#10 » 21:34:14, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara 32mm rör? Standarddimension i mejerivärlden…

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#11 » 21:38:16, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Blockstens trollet

#12 » 22:24:47, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ferrit har rostfria avgas rör bitar.
Mvh Block Stens trollet Svante Vante på pörsmarkshälla
Maran är på dåligt humör i berg hällan tyvärr. :help: Även ett troll kan flyga vante :mrgreen:
Team EVKI=Eviga Varningens Kollektiva Idioter.
Team BDH=Bara Det Håller.
Maxwells ekvationer.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Blockstens trollet
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:33:54, 14-04-2016
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Före detta utbildning är pernsonär.
huada Daiamond Wire Saw Machine DWS-55AX och Åkerman H16c (Reg 842612 4)

busse (trådstartaren)

#13 » 22:46:49, 11-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dubbel turbo med dubbla intercoolers hade ju varit nåt :wink: Det hade tydligen honda på sin 250 cc V-twin raceprototyp på 150 HP som varvade runt 20000 rpm.

Kommer inte ihåg varför jag ratade mejerikopplingen, kan det varit packningen mellan de två delarna eller priset?

Avgassystemet är gjort av vanliga 30 mm rostfria rör vilket ger 26 mm innerdiameter som på original krökarna, original är det dubbelmantlade rör så dom ser ut grövre än vad dom egentligen är. Valde dessa rör då priset på delarna är rätt, lätt att få tag på och 2 mm gods funkar innan turbon då viktökning är måttlig mot 1.5 mm godstjocklek.

Ut från turbon tänker jag mig nåt 1-3/4" till 2" rör i rostfritt helst med klenare gods än 2 mm. Får se vad jag hittar för lämpligt, på kompressor Hondan köpte jag vanliga rostfria 38 mm rör med 1.5 mm gods från Ahlsell som jag slipade och polerade upp, var otroligt mycket billigare än köpa polerade rostfria avgasrör.

1 person gillar det här inlägget.
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

busse (trådstartaren)

#14 » 06:53:20, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har tips på hydraulrör och kopplingar till oljetrycket till turbon? 1/8 BSPP eller 1/8 BSPT i ena änden som ska in i motorblocket (har en adapter mellan BSPT till BSPP Om det behövs) och banjo för M10 i andra änden sen behöver jag även nån form av T till oljtetrycksgivaren men den jan nog monteras på en till banjo ut från turbon.

Skärringskopplingar eller löd, svetskopplingar är intressant. Hade velat hitta vad som finns då man kan fundera på lite olika lösningar på oljetrycket. Tyvärr verkar det som att det mesta hydraulkopplingarna börjar på 1/4"
busse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:14:05, 01-03-2016
Ort: Norrbotten
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case CX70
New Holland TN60DA

Det totala vansinnet, kompressormatad Honda 250
Triumph Thruxton 900
Kawasaki KLR 650C
Cadillac Serie 62, 1960

PeterR

#15 » 07:46:20, 13-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror att Du kan söka hos leverantörer av centralsmörjning. Där verkar 1/8” BSP vara standard.

https://www.rynos.se/sv/artiklar/rostfr ... bPEALw_wcB

https://www.hydroscand.se/se_se/produkt ... lsmorjning

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till MC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se