Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Kentruck HL1000 - Nybörjartips - hur startar jag?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hydraulik i allmänhet här

sonsonen (trådstartaren)

#1 » 21:23:07, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde ett fynd på auktionen - trodde jag.
Jag köpte en höglyftande Kentruck HL1000 som lyfter ett ton 1.1 meter när den fungerar.
Min lyfter inte ens sig själv hur jag än pumpar, det bara rycker lite i lyftkolven och skramlar lätt om kedjan.

Jag kopplade efter viss möda loss hydrauliken som är väl samlad i en enhet, och då kunde jag pumpa upp kolven till full höjd (vågade inte pumpa för högt). Kolven sjunker därefter tillbaka under några minuter i stort sett oavsett hur jag ställer reglaget med svarta kulan för att hålla höjden. Alltså läcker det internt, antingen förbi kolven eller så reglaget på sidan.
Pumpen verkar fungera bra, men har ett annat mindre problem. Se bilden nedan.
Inga större läckage utvändigt annat än lite upptill vid packboxen.
Packningar (hela satsen, 6 packboxar, 3 o-ringar och en bred plastring) beställda och levererade. Bara att börja.


Bild
Kentruck HL1000


Bild
Den rostiga kolven, värst högst upp, bättre längre ner. Varning för att lämna kolvarna exponerade för väder o vind längre tid.
Går kolven att "polera" så att den inte sliter de nya packningarna eller är jag tvungen att byta den?


Bild
Den övre delen med kedjehjulet lossad, vilket gick enkelt.
Man ser den stora låsringen som jag antar jag måste lossa för att kunna byta packningarna.
Kolven är 35mm dia och tappen 25mm.


Bild
Sänkventilen (tack Meier!). Tänkte börja med den då den ser lättast ut med en bult i botten och armen högst upp (kulan bortskruvad).


Bild
Pumpen med tappen för pumphandtaget delvis ute. Kanske låsringen skadats och försvunnit på insidan så tappen har glidit ut.
Jag kan inte trycka den tillbaka utan våld, så den borde lossas och kontrolleras.
Kanske lika enkelt som det låter eller sprätter fjädrarna iväg och pumpkolvarna trillar ut tillsammans med oljan?
Pumpen är dubbelverkande o består av två kolvar som pumpar varsin gång då spaken vickas höger eller vänster.

Min användning är högst sporadisk och inga planer på att sälja den till industrin, endast "hobbybruk" för att slippa lyfta själv.

Frågor:
Hur tömmer jag ut hydrauloljan?
Deponering?
Var fyller jag på och med vilken kvalitet?
Hydraulolja 32, berättade packningskittets leverantör Strandh.
I vilken ordning bör jag gå till väga?
Tacksam för alla tips och råd.

Återkommer med mer bilder varefter.
Senast redigerad av sonsonen 22:06:59, 11-07-2022, redigerad totalt 1 gång.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50



Michael Meier

#2 » 21:33:06, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolven går att polera, börja med 120 smärgelduk så sväljer den rost och skräp, för att göra 120 "finare" dra av den på ett plattjärn och lägg lite olja emellan.

Högglans och speglande yta är ditt mål, men gör så gott du kan utan att ta bort för mye material, får du bort rosten, den knottriga ytan som sliter ur stycken från tätläppen, gå ganska fort över till att polera istället för att smärgla, så blir det inte så djupa repor i stålet, men som sagt, börja med något grövre annars sätts mellanrummet igen på ett drag och du får kassera smärgelduksbiten.

ibland går det att tvätta smärgelduk med någon billig sprayflaska med luktagott typ rostlösare, (välj tillverkare efter vilken lukt du vill ha på kvällen)

Hydraulcylindern kan inte "läcka internt" det enda den kan göra är att läcka externt.

Det är sänkventilen som läcker tillbaka, du får öppna den för att se vilket sätt den är konstruerad på, klart olika sätt att reparera det läckaget på, du får berätta hur den ser ut.

Olika sätt att tömma den på, ska du ändå mecka sänkventil, passa då på att släppa ut oljan den vägen.

Hydraulolja med viskositet 32, sedan heter den olika beroende på vem som säljer, Q8= Handel; Agrol= Hydraul SHS; Fuchs=Hydraway med flera..

Det här är nog en gummiblåsa i, som en form av hydropresstank i miniatyr, när du ändå håller på kan du väl öppna, plocka ut gummiblåsan och kontrollera den ifall den mot förmodan är hel.

Gissar bara, ifall du hittar något annat inuti, säg till :)

Bild
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#3 » 22:20:18, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Michael för mycket fin support!

I morgon blir det fler bilder av sänkventilen om nu kameran klarar sig från hydrauloljans sprut ;-)
Tror jag har smärgel av olika finhet här på stugan. Glanspolering låter som ett större jobb, knappast gjort i en handvändning. Kanske måste besöka butiken för lite maskinell hjälp.

Kan inte "kolven/cylindern" läcka? Trodde det fanns fler packningar internt som möjligtvis slitits ut av rostlagret.
Jag har mycket att lära märker jag.

Enligt Strandh så har jag alla packningar så jag hoppas det räcker även till sänkventilens innandöme, andra reservdelar finns inte(?)

Det finns ett täppt hål på sidan av cylindern intill sänkventilen, är det pluggat för gott av tillverkaren?
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Michael Meier

#4 » 22:38:16, 11-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du fyller i för mye olja, när du fyller på, sedan någon gång i framtiden/imorgon bitti :)

Om det finns för mye olja och du öppnar sänkventilen och en last på 500kg trycker ner kolven/ oljan returnerar in i "tank/behållare" då spricker något eftersom det är bara en tank, hydraulisk verkan kan skapa många hundra bar..

Den där grejjen på sidan är nog tänkt att den ska "poppa" ut innan det händer skadliga saker för lyften.

Kolven är enkelverkande, det här har flera steg =flera kolvar, två närmare bestämt. den ena tillsammans med den andra.. bildar en yta som oljan förflyttar uppåt när du pumpar, när båda stegen har nått max för det ena steget ökas trycket i oljan så den kan trycka det andra steget (om det är fem eller två steg är samma lika.

på dessa enkla hydraulcylindrar är det antagligen inte någon kolvtätning utan det är ytan på kolv/kolvstångsändan som får agera kolv, så antagligen når samma tryckolja ända upp mot cylinderhuvudet, finns ingen packning därnere..

Du får ta isär den i molekyler så kan du berätta hur det egentligen är, så slipper jag gissa och du kan berätta för nästa om tre månader som ska göra samma jobb.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

PeterR

#5 » 06:58:23, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

”Pluggen” är väl en sintrad sil för att låta luft passera ut och in?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#6 » 08:33:23, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag såg en helhetsbild på hydraulcylindern, vart det lite annat, kan man säga..

Förutsätter att du har rätt Peter !

Så i nytert tillstånd kan vi då revidera lite väsentliga saker, (se om det blir mera rätt nu.

Pluggen som sitter bredvid sänkventilen sitter högt, = form av tryckutjämnare.

Sänkventilen sitter i samma höjd och öppnar in till "tank" och har då en trycksatt ledning under sei och det går såklart inte att tömma hydraulcylindern på olja den vägen, den sitter för högt.

Gummiblåsa finns inte på denna :)

Finns ett par backventiler nere (vid foten) vid handpumpen och en sexkantplugg (förmodligen till avtappning)
Trycksidans backventil som sitter mot hydraulcylinderns kolv, om den släpper tillbaka olja efter ett pumpslag så påverkas pumpkolven och det känns i handtaget,

Sugsidans backventil, om den läcker går det inte att pumpa, ganska tydlig respons, båda måste läcka för att olja ska passera till tank.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#7 » 13:31:39, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Del 2.
Innan jag försöker besvara era inlägg.

Luta hydrauliken så nivån sjunker vid ventilens infästning.
Hydrauloljans övre nivå är alltså i höjd med sänkventilens cylinderanslutning då kolven är i nedersta läget.

Sänkventilen:

Lossa den nedersta bulten med en 1" hylsa. Sitter hårt med en kopparpackning.
Håll en liten skål under och skruva bort bulten för hand.
Lite hyraulolja rinner nu ut och pumpar man så rinner lite till.
Först kommer en grövre fjäder ut, därefter en stålplatta och sist en rund dank (polerad stålkula).

Lossa därefter den övre muttern (17mm) till det långa röret så långt det går o lite till.
Röret kan ej tas loss enkelt, så lossa den översta vinkelanslutningen (ca 15mm) ett kvarts varv så släpper röret
då det är koniskt i änden. Motsatt teknik för att sätta dit röret igen.

Därefter kan man lossa hela sänkventilen från huvudcylindern med en rörtång.
Ventilen sitter med lock-tite för tätningens skull (ingen packning alltså).

Därefter kan den övre manöverarmen lossas genom att enkelt skruvas ut.

Ventilen fungerar alltså genom att stålkulan tätar mot ett säte längst in i höljet.
Stålkulan är fjäderbelastad med stålplattan emellan och bulten i botten ger fjädertrycket.
Från andra sidan finns den spakmanövrerade skruven som kan justeras och har en smalare centrumpinne som trycks mot stålkulan och pressar den nedåt mot fjädren så att passagen igenom öppnas för hydrauloljan.

Allt ser nog normalt ut bortsett från två detaljer.
Med ut följde små plastdetaljer/fragment, knappast lock-tite, snarare något i huvudcylindern förutom lite andra avlagringar och några droppar vatten(?).

Sätet för stålkulan ser misstänkt grovt/oberabetat ut, eller behöver jag starkare glasögon.
Borde inte ett säte vara format efter stålkulan för att täta bra, typ 45 grader och liten yta (jämför avgas- insugsventilen i en bensinmotor). Den ser nu ut att vara helt plan med lätt skrovlig kant mot passagehålet, dvs 90 grader.


Bild
Det som rann ut. Färgflagan är min egen förtjänst.

Bild
Lossa röret.

Bild
Det misstänkta kulsätet.

Bild
Delar efter demonteringen.

Bild
Plastskräp under ventilen.

Bild
Mindre detalj, ett metallspån som jag enkelt bröt loss för att slippa eventuella framtida problem.

He, he, den sintrade silen har någon insekt tillverkat åt mig nu under försommaren.
Jag pillrade försiktigt och märkte att det var sand med något mjukare inkapslat innanför, väl kamoflerat i en kort insexbult/plugg.
Alltså påfyllningshålet och övre nivån.

Då jag letade noggrannare hittade jag en motsvarande plugg längst ner för tömning.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#8 » 22:44:06, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

del 3.

Hydraulkolven:

Demontering. Börja med att tömma ut hydrauloljan, ca 1 liter.
Jag vände på hela paketet så att oljan rann dels ur hålet för sänkventilen och dels genom röret.
Det mesta kom ut den vägen, men jag öppnade därefter bottenhålet och fick ut en rejäl skvätt gegga till.

Därefter tog jag loss den stora låsringen upptill, vilket gick rätt lätt.
Tog rörtången och lirkade upp den övre delen med packboxen så att den lossade från cylindern, men satt fast med packboxen.
Därefter drog jag hela paketet med kolv och överdel upp ur cylindern med lite lirkande.
Sen var det enkelt att ta loss den undre låsringen och hela klumpen med undre packboxen och plastringen.

Putsa, polera och byta ut de delar i satsen jag köpt nya.

Återstår att polera kolven blank o fin före montage ;-)
Det får bli morgondagens värv.
Jag antar att jag putsar kolven i längsgående riktning, ej radiellt, då kolvens normala rörelse är längsgående och packboxen slipper att skrapa "kanter".


Bild
Toppdelen lossad men sitter fast i packboxen. Den drog jag alltså ut. Lackskada av rörtången.


Bild
Det övre påfyllningshålet till vänster, nu demaskerat. Höger hål för sänkventilen.


Bild
Det undre avtappningshålet längst ner, tidigare dolt av färg.


Bild
Kolven utdragen. Den rostiga överdelen till vänster. Resten av kolven i skapligt skick.


Bild
Den skyldige. Delvis upplöst av något. Frågan är av vad. Borde hydrauloljan bytas med jämna intervaller, eller var originaldelen av olämpligt material? Den nya har annan färg som syns.


Bild
Gamla originaldelar till vänster. I påsen de packboxar som hör till pumpen samt den lilla o-ringen till sänkventilen.


Bild
Mer gegga i en annan plastskål. En del av den bruna geggan är nog rost o skit som följt med kolven förbi den övre packboxen.
Tvivlar starkt på att den här lyften varit inne på service.


Bild
Kolvens bottendel, övre sidan upp med o-ring som tätning.


Bild
Kolvens bottendel, undre sidan upp. Högtryckssidan.


Bild
Toppdelen med ny o-ring och packbox.

2 personer gillar det här inlägget.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#9 » 22:51:26, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gör jag ren cylindern?
Den är svår att komma åt så jag borde skölja den med lite färsk hydraulolja kanske och därefter blåsa rent med tryckluft?
Det är även svårt att inspektera den och ännu svårare att ta bilder annat än med en endoskopkamera.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#10 » 23:30:26, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr i tiden fanns det lumptrissor att sätta på pelarslipen. Man la på någon pasta på materialet som var det egentliga slipmedlet och så tryckte man detaljen mot lumptrissan och det blev blankt o fint. Något sådant har jag inte sett, men så använder jag inte heller den populäraste sökmotorn som "alla" använder utom jag, för jag är...
Jag vill minnas att jag gjorde en sked i metallslöjden som fick lumptrissebehandling, antagligen en present så småningom.

Det vore nog något för min kolvstång.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Michael Meier

#11 » 23:31:43, 12-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trivs med trearmade honingsverktyget för det jobbet, förlänga med m10 gängstång som stabiliseras med runda skivor av något tillgängligt plastmaterial, eller plyfa med lämplig hålsåg får man både centrumhål och ytterdiameter samtidigt.
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#12 » 12:53:00, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite updatering.

Putsning av kolven pågår. Resultatet ser lovande ut. Jag hittade förutom smärgelduk en avbruten bit fin slipskiva som fungerar bra utan att repa nämnvärt. Fick tipset att använda stålull med lite olja så det blir nästa steg.

Vi närmare eftertanke är nog kolven inte det värsta så länge packningen i botten är tät och hel.
Packboxen i överkant har nog två funktioner, hålla vatten o skit utanför och stödja kolven i överkanten tillsammans med överdelen så den går rakt upp. Någon hydraulolja finns vanligtvis inte så högt.

Värre är cylindern som jag inte kommer åt helt lätt och är svår att inspektera. Jag gissar att även den är rostig upptill liksom kolven och bättre längre ner där hydrauloljan skyddar, eller om den rent av är helt tom(?). Trycket av hydrauloljan är ju i botten av cylindern och reservoaren mellan cylindern och ytterhöljet. Dvs. hydrauloljan rinner bara ovanför kolv/cylinder om jag välter pallyften eller packboxen i botten läcker. Dessutom töms den oljan då kolven pumpas upp i högsta läget då den rinner över cylinderns överkant ner i reservoaren utanför.

Det gör ju att största volymen mellan kolv och cylinder är fyllt av luft och kan rosta vid vanlig kondens/temperaturvariationer, så rosten är antagligen svår att undvika annat än vid förvaring i tempererad miljö, dvs. inomhus i värme vintertid.
Hur kan man då förbättra rostskyddet annat än med rostfria detaljer?
Fetta in överdelen runt packboxen så att kondensen förhoppningsvis minskar, men lufttätt kan man knappast åstadkomma?
Luften sugs ju in då temperaturen sjunker. Fuktavskiljare i förrådet.

Är cylindern rostig upptill så skrapas den nedre packboxen hårt mot rosten och jag får samma problem igen. Att helt undvika höga lyft är nog inte görligt, eller så får jag motsionera lyften till maxläget "dagligen" så att inte rostlagret får möjlighet att gro. Inte heller görligt.

Rätta mig om jag har fel.

Under tiden tog jag mig an att ta loss pumpspaken.
Mycket besvärligt jobb. Pumpspakens axel var hårt fastrostad i spaken och ville inte ge med sig trots omild behandling under flera timmar.
Axeln var ju delvis ute som syns av bilderna, så jag fyllde upp tomrummet på insidan med muttrar och brickor, pressade in en grov metallplatta och försökte med tvingar hålla den i spänn medan jag slog på spaken så nära axeln jag kunde. Inget resultat. Inte heller med en kraftig avdragare, så slutligen gav jag upp och sågade av 16mm axeln på båda sidor. Det fanns en smal springa lagom för bågsågsbladet och axlarna till rullarna kunde jag förskjuta så att sågen gick igenom. Därefter kunde jag slå loss den avsågade axeln genom att slå den växelvis på båda sidorna med 5-56 och en kraftig dorn/slägga.

Mycket riktigt så hoppade spak och pumpkolvarna upp av fjädertrycket då axeln gick av men ingen olja (vilken jag tidigare tömt).
Det finns en inre pumpkolv med packbox som håller tätt och trycks in av den yttre synliga pumpkolven (som nu lossade).

Så nu behöver jag skaffa ett trearmat honingsverktyg för 45mm rör med förlängare enligt Michaels tips och en 16mm axel för att kunna gå vidare.


Bild
Löst skit i cylinderns botten med en skvätt hydraulolja. Möjligtvis en kul-backventil i botten omöjlig att inspektera.


Bild
Tvingarna redo.


Bild
Tvingarna och släggan räcker inte. Muttrar och bricka i axelns tomrum. 1 mm glipan densamma hur jag än bankar.


Bild
Avdragaren plågas hårt. 1 mm glipan synlig (min indikator)


Bild
Jag ger upp.


Bild
Pumpspaken lossad.


Bild
Den hårt fastrostade avsågade pumparmsaxeln. Slutligen urbankad.


Bild
De yttre pumpkolvarna nertryckta i de inre kolvarna.


Bild
Jag hittade en lös sil i avtappninghålet av okänd funktion. Skräpet tycks samlas på fel sida om silen.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

sonsonen (trådstartaren)

#13 » 13:47:06, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag undrar hur pumpspakens axel hålls i längsled (annat än av rost).
I den lättillgängliga sidan finns en låsring i ett spår, men andra vägen, där det är svårt att komma åt, hittar jag ingenting.

Nu måste jag byta 16 mm axeln, så då tänkte jag borra två hål för saxpinne med bricka, vilket är lättare för mig än att svarva spår.
Det räcker kanske rentav med en saxpinne på insidan om jag gör axeln aningen längre där, den tar ju i mot höljet på insidan ändå.
Ett hål mindre att borra.
Det finns ju även låsbrickor att trä direkt på axelns ände utan bearbetning, så kallade starlock, men den är svår att ta bort om jag vill skruva igen.
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50

Michael Meier

#14 » 13:52:52, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Artnr. 19-2275 exempelvis, 200:- hos BT, kom ihåg att du lär förlänga den, och stödja drivaxel/honingsverktyget, finns tre grovlekar med sten att välja på, grövsta är minst sämst förutsätter jag

Det finns sågblad som inte är så extremt skränkta som handsågblad, betydligt mindre material som ska bort och betydligt mindre skador på omgivande metallbitar, bara som tips till nästa gång, tigersåg som driver det oskränkta sågbladet eftersom bågen ofta är i vägen.

Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

sonsonen (trådstartaren)

#15 » 14:15:26, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjaaa, BT-varianten tar min 2" och jag har 45mm så jag tittade på den lite dyrare:
https://www.boierbilverktyg.se/honingsv ... r-23-50mm/

Jag som tyckte att jag sågat så fint ;-)
sonsonen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:17:38, 07-12-2020
Ort: Esbo
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Pionjär bergborr BRH-50


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se