Ja så var det dags att byta alla packningar och få ihop cylindern. Lite pyssel blev det och rackarns vad varmt det blev nu i helgen. Solen sken som i under en högsommardag och svetten lackade!
Började med att lägga upp allt i rätt ordning.
Vid närmare inspektion av oljefösaren (som sitter i locket) kan man se att någon tidigare ägare
limmat fast denna
Förmodligen för att den var gammal och torr och därmed spruckit sönder. Det korrekta hade naturligtvis varit att packa om cylindern och inte toppat med lite lim och färg men men... nu fick jag ju chansen att lära mig packa om en cylinder så inget ont som inte har något gott med sig
Nästa grej jag noterade var att det fanns ett par små skador på kolvstångens krom. Förmodligen inget vidare och jag kan bara gissa att dessa sabbat de inre packningarna över tid. Då jag inte har någon ny cyliderstång liggandes under huvudkudden fick jag slipa lite fint på dessa "märken" för att ta ner graderna. Blev rätt bra men egentligen ingen hållbar lösning i längden
Ja åsså var det dags att kränga på packningar, packningssäkringar, glidpackningar (eller var det heter) och slutligen den där totalt omöjliga "slipper ring". Hård och ohanterbar så det förslår. Jädrans vad jag fick jobba med
värme, knän, skruvmejslar, gud och hans moster för att slutligen få den på plats
Precis som jag läst överallt annars så blev den pga allt krängande för stor och jag var tvungen att sätta en platsstrapp runt hela härligheten för att den skulle gå tillbaka lite i storlek. Det fina med själva cylindern är dock att den är konad inuti vilket gör det lättare när man sedan slår/tvingar in hela klumpen med den något förstora "slipper ringen".
Sedan var det den där stoppskruven och fd. lilla kulan som ska hindra bulten att
gänga upp. Jag fick ju hjälp med en ny
stoppskruv som var lite konad från EMS. Jag ringde far min som kom och assisterade för att få upp kolvstången så den hängde vertikalt nedåt från tappen igen, spänna fast allt och sedan dra fast bulten längst ner. Vi använde en 46mm krafthylsa och ett långt rör till detta och drog fast så hårt vi kunde. Loss med kolvstången igen och så fram med borren för att borra upp en försänkning i stången genom stoppskruvens hål. Gick smidigt och ett par extra hjälpande händer är ovärderligt
Blåsa rent med tryckluft och bort med all metallflis. Fram med Loctite och så gängades stoppskruven ner i bulten och in i stångens uppborrade försänkning. Nu ska det väl sitta!
Ja sedan var det bara med varsamma guidande händer och lite bankande föra in klumpen och kolvstången in i cylindern. Upp med ögat, på med schimsen och in med tappen.
Sist men inte minst åkte hydraulslangarna på åsså var det dags att provtrycka hela systemet. Igång med maskinen och värma upp motorn. Exercerade sedan bommen sakta utan att gå i några ändlägen. Man märkte hur gungigt allt var när det fanns lyft i cylindern men efter ett antal upp/ner så fylldes cylindern och allt lirade som det skulle. Upp med maskinen i rätt position för att slutligen fylla på lite extra
hydraulolja och sedan trycksätta tanken. Easzy peazy! Hehe
Tusen tack alla ni som kommit med goda tips och råd under resans gång. Detta uppskattar jag verkligen. Nu ska jag ut å gräva!