Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Packa om cylinder - locket sitter som berg!

76 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera hydraulik i allmänhet här

StefanSteffansson (trådstartaren)

#61 » 16:16:58, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

JIPPI det gick! Efter ett försiktigt hamrat in en liten instrumetmejsel i kanten på spåret ploppade den fjädrande ringen ut :hurra:

Bild
Bild

Frågan är nu bara varför jag prompt skulle plocka bort denna del?! I manualen står det "Install the cushion seal (18)" men kitet jag köpt på EMS innehåller ingen ny metall-cushion-seal så då är det väl bara att sätta tillbaka mojängerna och stoppringen igen?!?!

Bild

:huh:

Jaja men nu är allt isär så nu är det till att börja plocka bort gimmi grejer och kränga på nytt fräscht :driver:

3 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125



akkamaan

#62 » 16:20:14, 04-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

#18 benämns "Cushion seal"...
"Cushion" relaterar till "kudde" eller "dämpning". Denna cusion fungerar troligen som fjädring eller dämpning. Om du sätter in hela enheten i ett skruvstäd eller en liten verkstadspress och pressar in den inre hylsan "spacer" #17 med en passande hylsa så kommer du nog åt låsringen.
Deta skulle vara intressant att se hur själva kolven ser ut på kolvstångsidan. En av dina bilder från verkstadshandboken visar på ändlägesdämpning på båda sidor av kolven. Men det verkar ju inte som du har den typen av kolv.

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

StefanSteffansson (trådstartaren)

#63 » 18:44:19, 05-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Bild

#18 benämns "Cushion seal"...
"Cushion" relaterar till "kudde" eller "dämpning". Denna cusion fungerar troligen som fjädring eller dämpning. Om du sätter in hela enheten i ett skruvstäd eller en liten verkstadspress och pressar in den inre hylsan "spacer" #17 med en passande hylsa så kommer du nog åt låsringen.
Deta skulle vara intressant att se hur själva kolven ser ut på kolvstångsidan. En av dina bilder från verkstadshandboken visar på ändlägesdämpning på båda sidor av kolven. Men det verkar ju inte som du har den typen av kolv.


Ja det hade nog gått att pressa ner precis som du säger. Nu kunde jag peta upp ringen med hjälp av två små skruvmejslar så det gick det med. Kolvstången har bara "dämpning" från ena sidan (mot bulten) och jag uppfattar det som att verkstadshanboken beskriver två olika konfigurationer/typer av cylindrar. Förmodligen för min modell av Takeuchi dvs. TB125 men även för lite större modeller TB135 etc. Detta förklara nog varför det ibland blir lite virrigt i tillvägagångssätten vid demontering och återmontering. Nåväl, nu är i varje fall allt isärplockat och nya packningar skall på innan jag sätter samman allt igen.

Fortsättning följer :driver:

4 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#64 » 14:14:50, 06-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja visst ja, det var det där med den lilla kulan som fattades och som skulle sitta innanför stoppskruven i bulten mot kolvstången. Jag pratade med EMS och visst skulle det sitta en liten kula där.

Bild

Förmodligen är cylindern isärplockad tidigare varpå den lilla metallkulan tappats bort. Efter lite letande i EMS verkstad hittade vi en konad stoppskruv (inringad på nedan bild) som ska funka lika bra som den tidigare platta stoppskruven+kula.

Planen är nu att dra fast muttern för kung och fosterland (ca 70kg vid en hävarm på 1 meter) och sedan borra en liten fördjupning in i kolvstången där stoppskruvens toppkon kan låsta fast.

Bild
Bild

Kolvstången ser ut så här...

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#65 » 09:24:24, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja så var det dags att byta alla packningar och få ihop cylindern. Lite pyssel blev det och rackarns vad varmt det blev nu i helgen. Solen sken som i under en högsommardag och svetten lackade! :hurra: Började med att lägga upp allt i rätt ordning.

Bild

Vid närmare inspektion av oljefösaren (som sitter i locket) kan man se att någon tidigare ägare limmat fast denna :huh: Förmodligen för att den var gammal och torr och därmed spruckit sönder. Det korrekta hade naturligtvis varit att packa om cylindern och inte toppat med lite lim och färg men men... nu fick jag ju chansen att lära mig packa om en cylinder så inget ont som inte har något gott med sig :thumme:

Bild

Nästa grej jag noterade var att det fanns ett par små skador på kolvstångens krom. Förmodligen inget vidare och jag kan bara gissa att dessa sabbat de inre packningarna över tid. Då jag inte har någon ny cyliderstång liggandes under huvudkudden fick jag slipa lite fint på dessa "märken" för att ta ner graderna. Blev rätt bra men egentligen ingen hållbar lösning i längden :blinkis:

Bild

Ja åsså var det dags att kränga på packningar, packningssäkringar, glidpackningar (eller var det heter) och slutligen den där totalt omöjliga "slipper ring". Hård och ohanterbar så det förslår. Jädrans vad jag fick jobba med värme, knän, skruvmejslar, gud och hans moster för att slutligen få den på plats :skratta3: Precis som jag läst överallt annars så blev den pga allt krängande för stor och jag var tvungen att sätta en platsstrapp runt hela härligheten för att den skulle gå tillbaka lite i storlek. Det fina med själva cylindern är dock att den är konad inuti vilket gör det lättare när man sedan slår/tvingar in hela klumpen med den något förstora "slipper ringen".

Bild
Bild


Bild



Bild

Sedan var det den där stoppskruven och fd. lilla kulan som ska hindra bulten att gänga upp. Jag fick ju hjälp med en ny stoppskruv som var lite konad från EMS. Jag ringde far min som kom och assisterade för att få upp kolvstången så den hängde vertikalt nedåt från tappen igen, spänna fast allt och sedan dra fast bulten längst ner. Vi använde en 46mm krafthylsa och ett långt rör till detta och drog fast så hårt vi kunde. Loss med kolvstången igen och så fram med borren för att borra upp en försänkning i stången genom stoppskruvens hål. Gick smidigt och ett par extra hjälpande händer är ovärderligt :buga: Blåsa rent med tryckluft och bort med all metallflis. Fram med Loctite och så gängades stoppskruven ner i bulten och in i stångens uppborrade försänkning. Nu ska det väl sitta!

Bild
Bild
Bild

Ja sedan var det bara med varsamma guidande händer och lite bankande föra in klumpen och kolvstången in i cylindern. Upp med ögat, på med schimsen och in med tappen. :hurra:

Bild
Bild

Sist men inte minst åkte hydraulslangarna på åsså var det dags att provtrycka hela systemet. Igång med maskinen och värma upp motorn. Exercerade sedan bommen sakta utan att gå i några ändlägen. Man märkte hur gungigt allt var när det fanns lyft i cylindern men efter ett antal upp/ner så fylldes cylindern och allt lirade som det skulle. Upp med maskinen i rätt position för att slutligen fylla på lite extra hydraulolja och sedan trycksätta tanken. Easzy peazy! Hehe :mrgreen: Tusen tack alla ni som kommit med goda tips och råd under resans gång. Detta uppskattar jag verkligen. Nu ska jag ut å gräva!

Bild

Bild

15 personer gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

tortap

#66 » 10:26:51, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där lilla gropen i kromet kan du nog bortse från. Har du grova skador kan man göra några fulrep. Jag har sett med epoxi eller typ kemisk metall. https://youtu.be/h7S3-18BynE?si=2aGmcr1dtmx3iLRn

1 person gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C

Göran Ekman

#67 » 10:44:31, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vassa kanter på kromet käkar packningar.
Jag kan inte låta bli att förundras över att det finns så många olika varianter på låsningar i hydralcylindrar.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

StefanSteffansson (trådstartaren)

#68 » 10:45:09, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

tortap skrev:Den där lilla gropen i kromet kan du nog bortse från. Har du grova skador kan man göra några fulrep. Jag har sett med epoxi eller typ kemisk metall. https://youtu.be/h7S3-18BynE?si=2aGmcr1dtmx3iLRn


Å sjutton! Alright det är ju jättebra att veta att det finns sätt att rädda lite skavanker. Kikade på den där YouTube videon och det var ju hyggligt mycket större repor :djaevul: En ny kolvcylinder är nog inte helt billig å andra sidan var ju packningssatsen svindyr (enligt mig) :lmao:

Tack för tipset!

:smile:
Senast redigerad av StefanSteffansson 10:51:00, 11-09-2023, redigerad totalt 1 gång.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#69 » 10:48:08, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Vassa kanter på kromet käkar packningar.
Jag kan inte låta bli att förundras över att det finns så många olika varianter på låsningar i hydralcylindrar.
Göran i Norråmyra


Hehe ja visst är det spännande :mrgreen: Man vet aldrig riktigt vad men kommer att hitta.

Jag gillar dock tanken på att låsa fast bulten och inte lämna den åt sitt öde. Har ju hört om de som råkat ut för urgängade bultar som smällt som pistolskott när de släppt och det känns ju klart onödigt. Lite märkligt kan jag tycka att inte fler har någon form av lås på sina bultar :idee:

Ha en fin dag Göran :bira:
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

PeterR

#70 » 12:06:02, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbat!
Till nästa gång: lägg packningen i varmt vatten innan montering så går det lite lättare. Många (inklusive jag) brukar också limma avskraparen, så det var nog inget hashmek där. En liten lagerkula duger nog under stoppskruven.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Alrik

#71 » 22:31:58, 11-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar vara lättare att börja med den stora packningen innan du sätter dit styrringarna. Då kan du rulla över gummit in på styrringens plats, sen vidare till dess rätta plats.

Lägga den i varmvatten som ovan redan sagt underlättar också.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

StefanSteffansson (trådstartaren)

#72 » 10:35:48, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Bra jobbat!
Till nästa gång: lägg packningen i varmt vatten innan montering så går det lite lättare. Många (inklusive jag) brukar också limma avskraparen, så det var nog inget hashmek där. En liten lagerkula duger nog under stoppskruven.


Peter!, Ja jag fixade faktiskt lite varmt vatten och lade i de packningar som var mest stumma. Gjorde nog lite skillnad men de är ändå för nedrans hårda :myzsko: Check på det där med limmade avskrapare. Så det är så att dessa brukar ge med sig med tiden? Ja min gamla var i alla fall snustorr och såg ut att ha krymt lite. Limmas de även direkt i fabrik? Angående stoppskruven så sa EMS samma sak. "Kolla om du har något gammalt kullager hemma som du kan ta en kula ifrån". De var dock snälla och drog med mig ut i deras verkstad där de letade fram en stoppskruv med kona längst ut som nu funkar som stopp in i kolvstången.

Tack för återkopplingen Peter!

1 person gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

StefanSteffansson (trådstartaren)

#73 » 10:39:06, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Brukar vara lättare att börja med den stora packningen innan du sätter dit styrringarna. Då kan du rulla över gummit in på styrringens plats, sen vidare till dess rätta plats.
Lägga den i varmvatten som ovan redan sagt underlättar också.


Ja det slutade faktiskt med att jag tog bort en av styrringarna (de där bredare som är öppna eller hur?) och krängde på den hårda packningen som då landade i första spåret. Det var sedan lätt att fortsätta att knuffa packningen vidare över till dess slutliga spår och slutligen sätta på den sista styrringen igen. Ibland får man liksom revidera sina planer när man kört fast :razz: Tack för tipsen Alrik!

Ha en fortsatt toppenfin dag!

1 person gillar det här inlägget.
StefanSteffansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:12:10, 05-05-2023
Ort: Åkersberga (Stockholm)
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB125

Turbodiesel

#74 » 11:17:00, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här handlar väl dessutom om en otäck teflon/metallkomposittätning, dyra & extremt lätta att skada.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

PeterR

#75 » 21:28:46, 13-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vissa tillverkare limmar avstrykaren från fabrik.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: akkamaan och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se