Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Bluff eller båg? Punktsvetsa med sticksvets

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

DennisCA (trådstartaren)

#1 » 13:28:49, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en sånhär grej som påstår man kan med hjälp av denna använda en sticksvets som punktsvets. Vad tror ni, är det bara en massa mög? Orsaken jag ens frågar är att det är Eastwood, ett företag jag kopplar med seriösa produkter, iallafll då det gäller finish och lackeringsarbeten.

http://www.ebay.com/itm/eastwood-spot-w ... 0869329972
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



DennisCA (trådstartaren)

#2 » 13:34:21, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nå 5 minuters googlande visar att den inte funkar så bra. Som man kunde ha gissat.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Stefan1972

#3 » 14:19:02, 03-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

borde ju rimligen fungera men kräver nog en hel del övning. Vanligtvis har man ju ett mothåll bakifrån som samtidigt jordar och då är det ju lättare att bränna båda på kort tid. Här handlar det ju om att smälta första plåten så pass att den även bränner fast på den underliggande. Kräver nog en del övande som sagt..
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

DennisCA (trådstartaren)

#4 » 12:49:07, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske har ett projekt i framtiden där det blir att svetsa ihop väldigt tunn galvad plåt, typ 0,7 eller 0,8mm. Den metoden du nämner kanske kunde funka, men vilken sorts sticka och ström rekommenderas?

Lödning kunde också funka antar jag. Min farsa har en Migsvets också förstås, Wallius LKM-220.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Skru'are

#5 » 19:59:26, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att svetsa i varmförzinkat är problematiskt i allmänhet.
Att punktsvetsa det går, så där... Beror på vilka krav som ställs.
Att punktsvetsa med MAG (med bygel, hög ström och matning och tidreglering) med vfz-material blir mest skit.
Det finns andra sätt att sätta samman tunnplåt av vfz-stål.

Att "punkta" tunnplåt av ren stålplåt med MAG går efter lite inkörning/inställning.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

DennisCA (trådstartaren)

#6 » 21:55:08, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag behöver bara få delarna att hålla ihop, sen kan de tätas med fogmaterial. Kanske popnitar är svaret ändå.

Rostfritt vore också möjligt, men kanske för dyrt jämfört med galvaniserat. Jag vet om riskerna att svetsa med sådant så jag har gasmask och fläkt. Men det blir förmodligen ej aktuellt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

Skru'are

#7 » 22:52:56, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tänkte jag inte på arbetsmiljöproblem utan tekniska problem.
Det finns flera alternativ för tunnplåt; kan t ex falsas. Då jag inte vet vad du skall göra, så kan jag inte vara mer precis.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

HenrikGbg

#8 » 23:10:27, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går utmärkt att använda TIG-svetsen till att punkta med.
HenrikGbg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:50:33, 14-03-2011
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Reparatör

ghaven

#9 » 00:12:42, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. En måte å punktsveise tynnplater på er å bruke et spesielt borr som tar ut et hull i bare den ene platen. Og deretter stille inn mig eller mag sveisen på punktsveising og sveise i hullet. Blir ganske bra med litt trening. Blir ofte brukt som repmetode når karosserideler skal byttes på biler. Finnes også et liknende spesialborr for å ta bort eksisterende punktsveis når gammel karosseriplate skal bort. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

PeterR

#10 » 00:23:29, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Punktsvetsa tunn galvplåt går alldeles utmärkt med rätt verktyg och rätt inställningar. Det är en sån här Du skall ha:
http://www.blocket.se/stockholm/Stor_pu ... .htm?ca=11

Bild

Är ju inte såååå långt till Haninge från Österbotten...?

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

DennisCA (trådstartaren)

#11 » 06:38:40, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Nu tänkte jag inte på arbetsmiljöproblem utan tekniska problem.
Det finns flera alternativ för tunnplåt; kan t ex falsas. Då jag inte vet vad du skall göra, så kan jag inte vara mer precis.


Jag har tänkt jag ska bygga en cyklon enligt dessa instruktioner. Punktsvetsning såg ut att vara en enkel metod, sen tätar man med annat material.
http://billpentz.com/woodworking/cyclon ... yclone.cfm

Han så löder ihop sina cykloner säger han. Igår läste jag mera om hur man kan TIG svetsa med en pinnsvets och det låter verkligen intressant att det går, och uppenbarligen får man kvalitét också på det viset. Att TIG svetsa känns som en väldigt användbar kunskap att ha. Om jag kunde få den kunskapen under bältet kanske jag inte ens behöver punkta och täta med massa utan kan få en tät fog direkt.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#12 » 18:23:18, 05-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gasflaskor kostar ganska mkt ser jag... usch och fy, kan man köpa begagande flaskor istället och fylla dom? Hittade en som säljer 33kg flaskor för 50e styck.
http://www.findit.fi/sve/search/944892.htm

Och är det nån som vet om denna är kompatibel med en gammal Kempak svets?
http://webshop.industriacenter.fi/produ ... skoneisiin
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

ghaven

#13 » 02:46:35, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Så bildet av forslag til utstyr for å punktsveise plater. Og det er etter min mening det beste for punktsveising. Men det er standardapparat hos en blikkenslager og ikke noe som kan flyttes rundt. Er både tung og krever en del strøm pluss vannkjøling .Blir brukt til å lage rørdeler bend og kanaler pluss alt som kan punktes på et blikkenslagerverksted. Når det gjelder nevnte apparat var det litt merkelig å se, da min bestefar og onkel og fetter med flere i min familie just har drevet blikkenslager firma. Kan vel si at just det derre grønne beistet av en punktsvei har jeg vokst opp med ,og min første galv sjuke fikk jeg med den. Har nok satt noen tusen punkter med akkurat maken maskin. Og den fungerer ypperlig. Men tror ikke den er egnet hvis det bare skal lages en syklon. Og tror ikke tig er det rette heller på så tynne plater. Tig og galv er ikke noen bra kombinasjon. Ikke noe problem å lådde med stor lodde bolt og utbrent saltsyre pluss tinn. Men personlig ville jeg brukt co2 med punkt funksjon eller punktet korte heft i huller med 06 tråd. Enklest er lådding eller popnagler, det bruker blikkenslageren og det blir både sterkt og tett rett på galven. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

Skru'are

#14 » 03:01:27, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sådan liten cyklon falsar man lättast ihop. Mindre jobb och bättre resultat.
(stora pryttlar flänsar man)
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

ghaven

#15 » 03:45:59, 07-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei .Trengs vel litt maskineri for å lage falsene , eller har du no bra forslag til hvordan en kan false ei plate side hjemme i garasjen. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se