Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Esab A10-250 Kompakt, Hur byta trådledare, vilken trådledare?

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Lastbilsdräng (trådstartaren)

#1 » 16:44:41, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Maskinister.

Jag har blivit med svets, Esab A-250 kompakt, då jag sedan tidigare bara ägt pinnsvets är det ny och okänd mark för mig med en mig-svets.

Svetsen har stått oanvänd länge.
Tråden går dock riktigt trögt genom trådledaren, även när slangen ligger rak. Om jag släpper på matarhjulen kan jag dra den genom trådledaren för hand men inte mycket mer. Kontaktmunstycket har jag demonterat, det går lika trögt ändå.

Till att titta på ser slangpaketet ok ut så därför tänkte jag bara byta ut trådledaren mot en ny, och här infinner sig mitt problem.


Bifogar bilder.

1, Hur får jag loss slangpaketet från svetsen?

2, Passar vilken trådledare som helst i rätt längd eller är det olika modeller? Verkar finnas en uppsjö av trådledare.

3, Hur genomför jag själva bytet av trådledare?

3, På den röda dosan tråden går in i sitter tre insex-skruvar, två försänkta och en "vanlig", vad är dessa till?

4, Svetsen är gammal och matarhjul verkar ha utgått ur sortimentet, finns det något annat hjul man kan byta till eller modifiera när de är utslitna?
Känns galet att kassera en svets pga slitna matarhjul.





Bild
Bild
Lastbilsdräng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:18, 07-10-2023
Ort: Hörby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500



Claes Folkesson

#2 » 18:02:01, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ingen expert på svetsar men har en gammal A10.
Är trådrullen ny? Och ren?
Kolla med svetsfirma som reparerar svetsar, det finns adaptrar att köpa så man kan montera nya slangpaket med (euro?)koppling.
Slang paket till A10 tror jag inte går att köpa nya. (om det går får någon gärna tipsa om var).
(edit, läste igen att du ville ju inte byta slangpaket...)
Jag har för mig att slangpaketet bara är inskjutet i svetsen och man bara drog rakt ut.Kan dock ha fel men hade bort mitt för flera år sedan.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

Lastbilsdräng (trådstartaren)

#3 » 20:24:13, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådrullen satt där när jag köpte den, har säkert en del år på sig, jag tycker den ser ok ut.
Lastbilsdräng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:18, 07-10-2023
Ort: Hörby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

nimrod_pro

#4 » 21:34:37, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett betydligt nyare slangpaket på min A10 bytte för ett gäng år sedan, säkert någon standard. Det kommer ut rakt ut MEN du måste lossa insexskruven på matarverket då den låser det i läge, hade loss mitt för någon månad sen då det inte kom någon gas, visade sig vara en trasig oring som blockerade.
I en frisk ledare så krävs det inte mycket kraft för att dra ut tråden, att det går trögt även när paketet ligger rakt kan vara ett tecken på att paketet fått en knäck eller att det är fullt med skit.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

nimrod_pro

#5 » 21:36:42, 08-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En annan sak du kan kolla är diametern på tråden är den 0,8 eller är den kanske 1mm? Samma sak om slangpaket är gjort för 0,6 tråd.
Christoffer
nimrod_pro
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:03, 01-12-2011
Ort: Kalmar län
Maskintyp: Ej angivet

Lastbilsdräng (trådstartaren)

#6 » 19:21:10, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild


Stort tack för alla svar!

Demonterade trådledaren idag och mätte tråden som satt i, tråden är rejält styv, var på 1mm och går trögt nästan omedelbart den kommer in i trådledaren.
Vågar man gissa på för tjock tråd i förhållande till trådledaren?
Då min tanke är att kunna köra i lite tunnare material tänkte jag köpa en rulle 0,8 tråd istället.


Då kommer nästa frågor från novisen, axlen som trådrullen sitter på är 50mm, är detta ett standardmått på alla trådrullar?
När jag letar på nätet hittar jag siffror om spoltyp, 46-0, 67,0 , 67,1, vad betyder det?

Passar en 5kg trådrulle eller blir det fel "attackvinkel" från en mindre rulle mot den vita plasthylsan tråden ska in i? Det satt en stor rulle i.
Lastbilsdräng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:18, 07-10-2023
Ort: Hörby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

QV_

#7 » 20:06:43, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror du kan släppa tanken om att byta drivrullar. Det lär inte behövas

0,8 kör jag i min svets. Har en A10 också men där är jag inte färdig med lagningen efter kretskortsbranden.
Den branden klippte gasslangen också. Måste hitta en stump 6/4mm slang.
Den mindre bobinen på 5kg tråden ger inga bekymmer.
Har även 0,6 tråd men för mig är det för klent.

Den röda dosan har några uppgifter.

1 ta in svetstråden i slangpaketet
2 överföra svetsströmen till slangpaketet. (den grova bulten på ovansidan)
3 föra in svetsgasen i slangpaketet. (den tunna 6mm slangen på undersidan)

4 om knappen på handtaget går igenom eller utanför den röda har jag inte funderat på.

Slangpaketet kan mycket väl må bra av en ny trådledare.
Den skall ha en ytterdiameter som passar i bägge ändar.
OM du har lite missflyt kanske även innerdiameter är känsligt, men det ser du när du tar bort slangen.
Innan du byter så blås rent i slangen. Det kan hjälpa tillräckligt.
När man blåser kabel i dukter så skall man helst ligga mellan 50-80% fyllnadsgrad. Förmodar att det är samma på ett slangpaket.
Så för att köra en 0,8mm tråd som är 0,5mm2 så är max innerdiameter 1mm2 vilket är lite drygt 1,1mm
Men jag har inte hållit på med slangpaket så detta är mera lite spontana funderingar.
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Lastbilsdräng (trådstartaren)

#8 » 20:12:33, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stort tack, ska fixa en 5kg rulle i morgon och blåsa tryckluft genom trådledaren.

Fantastiskt forum det här :thummar:
:bira:
Lastbilsdräng
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:43:18, 07-10-2023
Ort: Hörby
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania R500

Claes Folkesson

#9 » 20:22:43, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min A10 gick tungt och matade ojämt men det berodde på att trådrullen (5kg)
gick för tungt på fästet.
Claes Folkesson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:13:39, 08-01-2008
Ort: örebro län
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L90E
Hymas 900t
Case IH 956
Bm 810
Mf 165-175
Gehl 1620

PeterR

#10 » 21:07:08, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trådledaren är samma oavsett diameter på tråd. Man byter munstycke vid byte av tråddiameter. Jag brukar gå upp en storlek på munstycke, dvs 1.0mm munstycke till 0,8mm tråd.
Någon tipsade om byte till ISO fäste, vilket jag också rekommenderar. Då är Du fri att välja lite bättre (eller billigare) slangpaket. A10 må vara omodernt, men fortfarande förbaskat bra matarverk!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

rospigg

#11 » 22:59:46, 09-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt en gardinspiral som trådledare.
Originalet var en oisolerad trådspiral, så jag tog bort plasthöljet innan montering.
Svetsen fungerade utmärkt efter åtgärden.
(Jag påstår inte att det fungerar i ditt fall, så se det som ett tips i all välmening)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Fosson

#12 » 11:58:02, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följer tråden med intresse då jag börjar få samma problem på min A10-160.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

Tom N

#13 » 18:19:37, 10-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Trådledaren är samma oavsett diameter på tråd. Man byter munstycke vid byte av tråddiameter. Jag brukar gå upp en storlek på munstycke, dvs 1.0mm munstycke till 0,8mm tråd.
Någon tipsade om byte till ISO fäste, vilket jag också rekommenderar. Då är Du fri att välja lite bättre (eller billigare) slangpaket. A10 må vara omodernt, men fortfarande förbaskat bra matarverk!


Ska man vara noga så brukar väl trådledarna vara specade för tex 0,6-0,8 eller 1-1,2. Sen är det väl inga praktiska problem att köra 0,8 i ett som är gjort för ex 1-1,2. Fast en grövre tråd i en ”för liten” trådledare kan nog bli problematiskt kanske.

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

PeterR

#14 » 21:42:49, 18-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Trådledaren är samma oavsett diameter på tråd. Man byter munstycke vid byte av tråddiameter. Jag brukar gå upp en storlek på munstycke, dvs 1.0mm munstycke till 0,8mm tråd.
Någon tipsade om byte till ISO fäste, vilket jag också rekommenderar. Då är Du fri att välja lite bättre (eller billigare) slangpaket. A10 må vara omodernt, men fortfarande förbaskat bra matarverk!

Jag rättar mig själv: det heter ju Euro-fäste, inte ISO
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Michael Meier

#15 » 08:19:10, 19-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att försöka dra en svetstråd genom matarverksrullarna gör man en gång bara, efter det försöket frigör man den ena rullen innan man drar tråd.

Starten på trådledaren ( gardinspiral/vajerhölje) (röda dosan) kan vara gjord med en slang som då kan ha åkt in i trådledaren och krympt utrymmet såpass att tråden går tungt.

I vilket fall som helst lär du öppna slangpaketet och dra tillbaka trådledaren, alltid dra mot trådriktningen, eventuell fläns på trådledaren sitter alltid som start i kraftriktningen.

Ska du spara pengar, mecka med befintligt slangpaket, ska du ha det enkelt att byta slangpaket, byt till eurofäste och välj lämpligt slangpaket och börja svetsa.

Finns grovt sett tre stycken slangpaket du kan använda..

Ett smäckert fint ledat lätt paket för tunnplåtssvetsning.
Ett grövre för vanliga svetsjobb.
Om du kör länge grovt smälter det mesta och du får blåsor på händerna, då finns det vattenkylda slangpaket som funkar fint även med en svets som inte är utrustad med intern kylning.

Ta ut trådledaren och prata med en människa på en firma som säljer förnödenheter till svetsning, är personen bakom disken tillräckligt intresserad hjälper den dei att finna rätt trådledare, kapa inte för kort, prova många gånger innan du kapar det sista,, för problemfri trådmatning väljer du en stålspiral (gardinspiral) oftast plastad utvändigt, svetstråden äter upp alla trådledare förr eller tidigare dock så håller stålspiral längre än en plastslang.

Det är inget hokuspokus med trådledare, desto högre kvalite desto smidigare går trådledaren igenom, den kinkfria matningen får du direkt resultat av i smältan.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se