Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt

Fixa frusen högtryckstvätt?

86 inlägg • Sida 6 av 6
Här träffar du likasinnade ... allmäna diskussioner om teknik

DennisCA (trådstartaren)

#76 » 15:39:54, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillverkat den sista delen som behövdes till högtryckstvätten:

Bild

Bild

Och den funkar! Den känns riktigt kraftig, man får verkligen hålla emot rekylen. Påminner om farsans gamla 3-fas kärcher från 90 talet.

Bild

Det är fortfarande saker som bör fixas på den. Som att byta alla ståldelar mot nånting som inte rostar. Alla hårda rör kanske byts mot hydraulslangar istället.

12 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner



Bengt Erik Eriksson

#77 » 15:41:25, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

GrattiS! Bra jobbat! :buga:

Jo den gamla Kärcher HD1000S vi hade hemma är saknad. Det mesta man provar är blekt i jämförelse..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

DennisCA (trådstartaren)

#78 » 17:18:24, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderade om man skulle kopplat en billig varvmattenberedare till tvätten så kunde man tvätta med varmvatten, tvätten ska tåla 80 grader står det och har man 50 grader tror jag det vore en stor skillnad redan.

Jag började fundera hur kommersiella tvättar funkar och uppenbarligen går dom på diesel? Jag trodde de hade elektrisk flödesvärme men uppenbarligen är det för mycket ens för 3-fas?
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#79 » 20:26:42, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt jobbat!
Hetvatten är grymt mycket mer effektivt! Det vanligaste är väl att man har en inbyggd dieselpanna, men de flesta kallvattentvättar klarar av att matas med upp till 60 gradigt vatten. Om Din klarar 80 grader så är väl enklast att skaffa en varmvattenberedare med rejäl effekt?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

DennisCA (trådstartaren)

#80 » 20:53:47, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det har att göra med de nya tätningarna, de maxxar vid 50 grader för vatten enligt specifikationerna. I så fall borde jag hitta tätningar som klarar högre temp. En idé jag hade var en separat varmvattenberedare som jag tog 50 gradigt vatten ur, men började fundera om det fanns flödesvärmare för tvättar som också kunde funka.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

torbjorn_forsman

#81 » 21:56:48, 03-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fabrikstillverkade hetvattentvättar har varmvattenberedaren på högtryckssidan, så pumpen behöver bara pumpa kallvatten.
Förutom eventuella problem med plast- och gummimaterial vid höga temperaturer så blir det ju också större risk för kavitation och andra problem för pumpen om den ska pumpa hetvatten där ångtrycket blir högre.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

DennisCA (trådstartaren)

#82 » 08:43:36, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men vad innebär det i praktiken om man höjer tempen till 50 grader jämfört med 4-6 grader som vattnet kanske är? Jag vet inte men då det står 80C på tvätten så tänker jag mig delarna och gummit som finns där borde vara OK med högre temperaturer.

Kavitation och vad det kan leda till samt vid vilken temp det blir en reel risk har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

PeterR

#83 » 12:14:12, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror Din tvätt klarar att matas med åtminstone 60 gradigt vatten.
Kavitation tror jag inte blir något problem vid de temperaturer som nu är aktuella.
Prova så ser Du ju….

På en riktig hetvattentvätt sitter pannan, som TF skriver, efter pumpenheten.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Stridis2

#84 » 12:15:14, 04-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade tyvärr ett tag bara en slang som tål 60 grader (hetvattenslangen sprängdes). Brukade köra med ca 55 grader och redan där märktes en stor skillnad hur lätt man fick bort olja och fett.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

DennisCA (trådstartaren)

#85 » 07:08:19, 20-06-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr gick det lite åt skogen sist jag tvättade bilen. Den började uppföra sig konstigt, den hade ljud, tappade tryck vid användning och började märkbart pulsera. Pulserade och hade mera ljud då man släpte avtryckaren.

Jag har inte tagit upp den och kollat, men är ganska säker en av backventilerna har givit upp, dom var ju inte helt friska från början. Har förmodligen inte blivit bättre av att jag körde med för litet munstycke så det blev mera tryck under användning.

Nu blir det nog att gå vidare med det jag tänkte och köpa nya backventiler och tillverka nån sorts holk för att få dom att passa. Jag diskuterade med loctites kundtjänst flera veckor sen om vad man borde nyttja om man ville få en sådan holk i rostfritt att sitta mot mässing samt vara vattentät och dom rekommenderade Loctite 638 till detta.

Mycket på gång just nu dock, rostfixar en bil, köper förmodligen en bil til nästa måndag, ska på begravning, ska på semester till åland å sverige i juli, gräver, isolerar och gjuter betong i förrådet...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner

DennisCA (trådstartaren)

#86 » 14:58:49, 04-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter den sista motgången och andra projekt att ta sig av så gav jag upp denna ett tag men nu har jag börjat se på det igen för skulle va roligt att ha igång den tills sommaren.

Jag fortsätter på det som var tanken, att svarva en holk / adapter för moderna backventiler. Jag har gjort en prototyp i plast, tänker jag tillverkar de på riktigt i rostfritt sen.

Bild

Nyare backventilen monterad i adaptern.

Bild

I cylindern, backventilen hålls på plats av kopplingen till ledningen som skruvas fast ovanpå, jag har mätt ut så det ska matcha där. Detta är för högtryckssidan, det blir andra dimensioner på lågtryckssidan.

Bild

Oklart på hur de mindre backventilerna kommer påverka funktionen, om det blir för litet flöde i maskinen med dessa eller ej.

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
DennisCA
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:22:05, 16-09-2014
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Verkstadsmaskiner


Återgå till Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se