Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Vitklöver, odling och skörd

410 inlägg • Sida 28 av 28
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Trigon (trådstartaren)

#406 » 13:26:45, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att få lite fart på torkningen nu när det är bättre väder ett par dagar fördelade vi fröet på båda torkvagnarna. Men det är bra dåligt flås i fläkten (som sitter monterad i tunnan där framme, har för mig motorn är på 3,5 kW) på den torkbotten som följde med när jag köpte den rosa vagnen.

Bild

Trots att det bara ligger 20-30 cm frö på botten som är ca 2,3x5,5 m så orkar inte lufthastighetsmätaren hela vägen upp.

Bild

Vi får nog försöka fundera på att ansluta en Kongskilde TRL75 till den här torkbotten om vi ska använda den här vagnen i framtiden i skarpt läge.

I den gröna kärran med 5,5 kW fläkt och 60-70 cm frö på botten som är ca 2,4x6,5 m slår mätaren utan problem i topp.

Bild

Just nu är det ca 15 kbm sammanlagt och vi har börjat fundera på att tröska om frövaran, återstår att se hur mycket det blir kvar i sånt fall. :svettas:

Hittills har i alla fall inte vädret gjort att jag ångrat att jag körde av en bit av vitklövern när det gick. Väderprognosen framåt ser fortfarande dyster ut.

Bild

En kollega i närheten som odlar 50 ha ekovitklöver i år, inte körde nåt förra veckan när jag körde, men nu börjar bli lite desperat, stränglade ca 10 ha igår i hopp om att morgondagens regn skulle försvinna. Jag tror det var att hoppa i galen tunna, men vi får se vad som händer. En annan kollega stränglade sina ca 25 ha förra veckan när jag var i farten men fick det sen inte att funka med sin tröska. Jag skulle eventuellt dit och hjälpa till när jag var färdig med mitt eget, men det blev ingen mer riktigt bra tröskdag sen. Sist jag pratade med honom sa att han nog gett upp den arealen mentalt nu. Den sista kollegan i närheten har inte gjort något åt sina ca 35 ha ännu.

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90



PeterR

#407 » 14:26:36, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fröodling är väl lite av ett lotteri. Oftast blir det lite vinst, ibland storvinsten och ibland nitlott….

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Trigon (trådstartaren)

#408 » 14:57:45, 26-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja i fall alla vitklöver passar nog rätt bra in på den beskrivningen. Det gäller att göra vad man kan för att påverka turen med vädret i rätt riktning, men lite tur måste man nog ha i slutänden ändå.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#409 » 01:50:47, 31-07-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollegan som stränglade 10 ha fick regn i det, men sen körde han med en vanlig strängluftare till ensilage och så tröskade de det i förrgår. De har en NH rotortröska och det verkade faktiskt fungera, även om det inte rann ur tanken av sig självt som han uttryckte det. :grin:
Det var samma sak förra året när de tröskade sina smala och kompakta strängar som stränglagts med en frontmonterad rotorslåtter. Jag var skeptisk, men det gick riktigt bra med rotortröskan och jag tror de fick ihop kring 500 kg rensad vara på förra årets skörd. Så det kanske är rotortröska man borde satsa på när befintlig skakartröska börjar bli för gammal? :klia:

Som jag skrev i Bondedagboken så är vårkornet efter det stora vitklöverfältet förra året tröskat. Sorten är Anneli, ett tidigt tvåradigt foderkorn. Det är en utsädesodling, så duger det bara till utsäde ger det betalt som maltkorn och dessutom ett tillägg på 15%, antagligen för att det avkastar mindre än de hetaste sorterna och det måste till en morot för att locka utsädesodlare.
För min del är det bara fördelar eftersom det ska sås höstraps efter och sannolikt blir mindre volym att hantera, alternativt lite hävstång om det blir en riktigt bra skörd, nu ser skörden ut att hamna nånstans på 5,5-6 ton/ha.
Bild
Bild

Förutom kvävet från vitklövern fick kornet även 500 kg 10-3-1 i form av pellets myllat under raden innan sådd. Jag gjorde även ett drag med 1000 kg pellets, och ett med 0, här har vi 0 kg till höger om flaggan och 500 kg till vänster.

Bild

Jag sådde även ett drag med ca 360 grobara kärnor istället för ca 450. Det lustiga är att när jag tröskade alla dessa drag så visar tröskans avkastningsmätare ingen nämnvärd skillnad mot vilket som helst av de andra dragen. :klia:

Det verkar som att Anneli fick det kväve som behövdes från vitklövern och att fosforinnehållet i pelletsen varken gjorde från eller tikl. 0-draget syntes som lite ljusgrönare en tid i början när kornet var litet, men sen gick det inte att urskilja längre.

2 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Trigon (trådstartaren)

#410 » 16:09:55, 28-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vårkornet efter vitklövern är nu levererat och det blev strax över 5,5 ton i snitt på de dryga 31 hektaren. Antagligen en av de mest lyckade vårgrödorna i området med tanke på att jag hört talas om skördar på konventionella vårgrödor (mestadels havre eftersom det odlas mycket här) i spannet 3-5 ton. Att jag fick ett pris på 3,6-3,8 kr/kg plus sorttillägg på 15% och utsädestillägg ovanpå det gör ju inte saken sämre. :grin:
Grobarheten landade på 95-99% och vattenhalterna på 13,3-13,9%, annan art tror jag var 1 eller 2 i ett av lastbilslassen i övrigt 0, ibland ska man ha lite tur också. :bira:

Fältet gödslades då med 500 kg 10-3-1 som myllades innan sådd och som nämnts kunde inte tröskans avkastningsmätare se nån skillnad i skörd på det drag som gödslades med 0, 500 eller 1000 kg 10-3-1. Däremot blev den genomsnittliga proteinhalten i kornet skyhög med ca 14,5% vilket tyder på att kväve inte var nån bristvara med en gödsling på ca 50 kg N. Tyvärr tog jag inte separata proteinhaltsprov på de olika gödslingsnivåerna. Hög proteinhalt gör ju tyvärr varken från eller till på en utsädesodling, "elda för kråkorna" kanske sammanfattar det hela rätt så väl. :svettas: I år kommer jag antagligen göra tvärtom efter vitklövern och bara gödsla ett par drag med pellets för att ha nåt att jämföra resten med.

Vitklöveravräkningen har såklart kommit också och det mest positiva var väl avräkningspriset som landade på 64 kr/kg. Skördenivåerna i Sverige verkar ha varit mediokra under -23 och jag har inte hört talas om nån (ens konventionell) som landade så mycket över 300 kg i snitt. Mitt som blev tröskat först klarade precis grobarheten med 80%, men nivån blev inte mycket att hurra över med ca 230 kg i snitt. Det som lämnades blev aldrig ordentligt tröskat och inte heller mina kollegor i området som försökte tröska under augusti fick ihop nåt frö att tala om. Jag hade ju hoppats kunna jämföra lite för tidig skörd, med alldeles för sen skörd och försöka lista ut vad som har störst chans att bli minst dåligt, men den enda slutsats jag egentligen kan dra nu är att det är bättre att tröska lite för tidigt än inte alls. :snow:

Totalt sjunker snittet om jag räknar med hela -23 års vitklöverareal till lite under 500 kg/ha under de 3 år och ca 90 ha som jag odlat ekovitklöver. Det är iofs ändå en väldigt bra nivå, men för kort tid för att inte väderturen ska ha haft för stor påverkan så man kan dra några vettiga slutsatser, så det återstår att de hur snittskörden utvecklar sig de kommande åren.

Efter skörden fick vitklövern växa och en flock får flyttades dit igen för att fortsätta gnaga på allt annat än vitklövern. Nån gång under hösten putsade jag också vitklövern för att hålla igång bladtillväxten.

Bild

Överlag fungerade det rätt så bra, men det känns inte lika givet att ha fåren där på hösten som på våren, dels tar det ju sin lilla tid att titta till dem varje dag, trimma under staketet med mera, och sen blev inte växttäcket riktigt hundraprocentigt överallt, vilket gjorde att det var några mindre fläckar som var för frusna för att få ner plogen i när jag plöjde ner vitklövern den 1-2 januari. På det stora hela är det dock försumbart och förhoppningsvis finns fina förutsättningar för riktigt fina vårgrödor på detta fält nu. Tanken är att så Anneli vårkorn igen på större delen, men även ett par hektar Sibelius och Roxette vårvete och nåt hektar lin för att försöka att utvärdera vilken vårgröda som kan ge absolut störst ekonomiskt utbyte efter vitklövern med de förutsättningar jag har, antingen med en lagom pelletsgödsling, men helst utan nån tillförd gödsel alls förutom det kväve som vitklövern genererat.

Vårsådden är dock ännu minst ett par veckor bort som det verkar. Funderingar finns även på att så in en fånggröda typ änggsvingel nu under säsongen som sen får växa under hösten och kanske kunna ge både fånggröde- och vårbearbetningsstöd om jag plöjer strax efter nyår och dessutom suga upp eventuellt kvarvarande kväve under hösten. Dock försakar jag ju möjligheten att stubbearbeta under hösten då, men det går att dra tillbaka ansökan om både fånggrödestöd och vårbearbetning ända tills slutet på oktober om ogräsuppslagen efter skörd skulle bli mer än bara lite.

Detta års blivande vitklöverfrövall (ca 37 ha) tog sig väldigt fint när det väl började regna mot slutet på förra sommaren och blev väldigt frodig under hösten, jag hann nog med att både putsa stubben nån gång strax efter tröskningen och sen ytterligare en gång senare för att minska mängden grönmassa och risken för snömögel eller nåt liknande bekymmer. Dock blev det aldrig nåt lämpligt tillfälle att radhacka den och det hoppas jag kunna göra nu till våren så fort det torkar upp

Bild

Efterfrågan verkar vara fortsatt god på ekovitklöverfrö och tanken är att så in 55 ha fördelat på 3 skiften nu i vår.

8 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se