Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

För- och nackdelar med olika utgödslingar

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera allt som hör till jordbruk här

johaniskogen

#16 » 14:56:31, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du än gör så försök o hitta en lösning utan tryckare, är de något som går sönder, så är de tryckare dom jävlas mest, vem vill ligga en meter under jord o svetsa/borra/byta hydralslangar medans skiten rinner in i stövelskaften o lukten av bränd skit från svetsning sitter kvar i flera veckor så man vill inte ens åka o handla i den lokala lanthandel..

4 personer gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor



PeterR

#17 » 19:36:40, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grottulf skrev:Japp, jag menar såklart hydraulisk med hydraulkolv, uttryckte mig nog lite otydligt där :ohnej:
Jag har hydrauliskt driven rep-utgödsling i spal-tlagårn nu, men om det blir repdrivet nu, så vill jag nog ha elektriskt.

Vad menar du förresten med utanpåliggande styrning?

Angående att justera spelet på pumpen, kan du rekommendera någon pump som är bra på att skära ensilage, och som är lätt att justera?
Jag har nu en Delaval-pump som är runt 20år, den justerar man spelet genom att flytta ner drivaxeln mot bottenplattan.
Men det har rostat fast i lagerbanor och remskivor för länge sen, så det är bara att plocka upp den o rensa om man slarvar med att tillsätta vatten, eller låter djuren dra in ensilage i boxarna... :aaargh:
Men den skar inte så bra ens från början ändå.


Då känner Du väl till reputgödsling, och vet att om man slarvar med underhållet kan det bli dyrbart? (Mycket tid att laga) men om man sköter den så knallar det bara på dag efter dag...

Utanpåliggande styrning: vissa utgödslingsskrapor kan tillåta att man fäster styrklackar i gången i stället för en ränna för meden/skrapan att löpa i.

Någon specifik modell kan/vill jag inte rekommendera (annars skulle Du hemsöka mig varje natt om nåt år :uupps: ). Titta på vad de olika tillverkarna erbjuder, det finns en hel uppsjö! Astimac, Flygt, DeLaval, Sveaverken osv. Kolla särskilt noga på hur väl utformade skären med mothåll är, samt att det är enkelt att justera.
Mitt förslag är nog att Du ger befintlig pump en ordentlig genomgång: ta bort rost så att den är lätt att justera, kontrollera slitage på lager, pumphjul och mothåll. Du kan ganska enkelt svetsa på skärklackar som Du slipar vassa. Gamla plogskär är perfekt för ändamålet! Att pumpen inte skar bra ens som ny förvånar mig inte då de sällan var optimalt justerade vid leverans. Lite grovsmide helt enkelt! Men, Du skulle bli förvånad hur bra de blir om de är vassa och justerade: det ska gå runt, men nästan ta i för varje varv.
MEN, segt ensilage kan kräva lite oftare justering, vilket skulle göra att delarna håller sig justerbara.

...tycker jag!

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#18 » 19:59:33, 22-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SK Racing skrev:Halm går det ju åt, men vid en djupströbädd så är det ett slätt golv som behövs, inga kulvertar, inga hydralsystem osv. Som jordbruket ser ut idag så vet ju ingen om o när pärmbäraren kommer med krav som leder till att djuren försvinner pga lönsamheten efter ombyggnad är borta, att då ha en maskinhall som efter utgödsling och tvätt går att bruka till annat är ju en rätt ok idé.

När en gödslar ut har jag sett att dom stora pojkarna köra med en stor lastmaskin och ett par Samsonspridare, inte så jobbigt kan jag tycka, jämfört med o krypa i en kulvert och skarva Odinutgödlingskedja, alt byta hydralkolv till tryckaren, har gjort båda och skit i nacken är ju sådär lagom spännande...

Sen så är ju allt beroende på ens förutsättningar, men idag är det viktiga att inte binda upp sig vid en lösning/drift, då myndigheternas krav ändras likt vinden hela tiden, men har du redan en brunn som utan problem tar emot volymerna som blir, ja då ska ju det vägas in i beräkningen, lika så om en har massor av halm som går att strö med osv.


Ja, det är klart, om man inte tror på sin verksamhet och inte kalkylerat, då kanske man inte alls ska planera för verksamheten i framtiden och bara lägga ner...?
Stora pojkar med stora dyra lastmaskiner och spridare med tillhörade traktorer, vad kostar det? Jämfört med lite förebyggande underhåll på ett tämligen simpelt uppbyggt utgödslingssystem? Ja det är klart, de gamla kättingutgödslingarna på 70-80 talet krävde mer underhåll och gick nog sönder lite för lätt, men det är väl inte det man ska jämföra med?

Samma gäller tryckare: håller man bara prylarna i skick, då funkar det bara. Nyckeln är att utföra förebyggande underhåll, inte vänta tills det går sönder helt. En parallell frågeställning skulle kunna vara: väntar Du till traktormotorn skär, eller byter Du olja regelbundet?

...tycker jag!

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

SK Racing

#19 » 16:45:20, 24-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, en får utvärdera vad den egna driften klarar, har en inte förutsättningar till att bygga djupströbädd och eller hyra in ev körning så ska en ju givetvis låta bli.

Jag körde mycket på 90 talet som anställd maskinförare och skulle en kört med dito grejer idag så skulle en antingen gå i kk eller idiotklassas, samma jobb som vi utförde då på tre man, gör en idag på en bråkdel av tiden och kostnaden blir för utfört jobb mindre, då en vid inhyrning betalar för effektiv körtid, och ev framkörningstid, men här är det ju ens förutsättningar som avgör allt, menar inte o komma med pekpinnen, utan bara ge min syn på saken.

Jo underhåll vart ju inget vi sparade på direkt, men sönder gick det, dock så uppfattade jag hydral utgödslingarna som driftsäkra, dock så fick en ju byta kolvar, slangar och skapor efter några år då det slets upp.
Känsliga människor kör med miljömotor, riktiga män kör påskruvad BM.
Ärligheten sårar och kränker dig, vad gör då lögnen?
Tekniker fyller på mjölkpulver i kaffeautomaten, Mekaniker river ner och monterar ihop en motor.
Betalar du i jordnötter,får du apor.
Användarvisningsbild
SK Racing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:26, 28-11-2012
Ort: Karlskrona
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Har kört:
Volvo BM: 35/36, 320, 400, 350, 500, 650, 700, 800, 814.
Valmet/Valtra: 604, 805, 755, 6550, T162, A75.
IH: 956-XL
Tröska: Volvo BM 830.
Lastmaskin Volvo BM: 218, 621, 640, 641, 4200. JCB 216 B.
Traktorgrävare: JCB 3D II.
+ Provkört mycket annat smått o gott från minigrävare till lastbil :)

Grottulf (trådstartaren)

#20 » 19:35:13, 09-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag börjat fundera på en gödselbassäng vid gaveln istället för tryckare...
En granne med mjölkkor har en sådan.
I vanliga fall pumpar han över till en stor brunn från den, men när det fryser så kör han bort det med traktorn och skopan.
Den har alltså ett sluttande golv så man kan köra ner i den med traktorn utifrån, och är bred så den täcker båda skrapgångarna.

Det känns väldigt bra att ha det alternativet när det fryser.
Jag vet dock inte hur det funkar till dikor, men jag har ju tänkt tillsätta tillräckligt med vatten för att få det pumpbart i vilket fall...

En nackdel är dock att jag då inte kan komma in med en fullstor traktor på skrapgången (andra ändan av skrapgången är blockerad av en verkstad)
Men jag bygger då så jag kan komma in med minilastaren och kan gödsla ut med den när det fryser.
Ena skrapgången kommer ändå bli för smal för traktorn...

Någon som har några synpunkter på det?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

InläggDetta inlägg har raderats av Grottulf den 19:36:13, 09-01-2016.
Anledning: dublett

Torpöbo

#22 » 20:02:47, 10-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet en köttbonde som gjöt med golvvärmeslang i skrapgång när han byggde. När gödseln fryser fast kör han med golvvärmen.

Farsan kör med självfall till pumpbrunn dvs. inga rörliga delar i kulvertar. Förutom i ungdjursladugården och självfallet så rostar rören sönder, kolvar går sönder och det jävlas.

Dock så har köttdjur annan konsistens på skiten så jag vet inte om det funkar med självfall.
Torpöbo
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:47, 15-04-2009
Ort: Ydre och Linköping
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Äger: Tamrock Commando Classic - 1991
Pilot på:
Grävmaskin, komatsu 228
dumper, Volvo A25C

Grottulf (trådstartaren)

#23 » 18:00:28, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Planerna har ändrats lite, så det blir ett nybygge istället:
Plåt- eller trähall för kall lösdriftslagård

Nu skulle man ju kunna gjuta skrapgångarna med fall in mot mitten, men jag är lite kluven till om det är värt det med dikor...?
Det blir ju inte så blött från dem.
Jag kommer kanske ha drivningen till gödselskrapan försänkt i mitten, och jag misstänker att lutningen ökar risken att det fryser fast där..
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

PeterR

#24 » 19:01:33, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår att Du kollar med säljare till de olika fabrikaten av utgödslingar. Kan vara läge att bestämma vilken utgödsling Du vill ha innan gjutning så att Du inte begränsar Dig. Det vore trist om den modell Du sedan vill ha inte passar?
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Grottulf (trådstartaren)

#25 » 19:41:24, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Självklart kommer det att bestämmas innan gjutning.
Men då det ena beslutet påverkar det andra, så vore det intressant med synpunkter om lutning från andra med dikor.
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

PeterR

#26 » 19:47:13, 04-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott. Personligen tror jag att en viss lutning är att föredra. Även om det är mindre blött än hos mjölkkor, är det trots allt inte helt torrt. Ju torrare underlag för djuren, ju friskare klövar har de. Friska djur är ju ett av Dina främsta mål? Tror inte att frysrisken ökar nämnvärt.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se