Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14980 inlägg • Sida 444 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

kjf

#6646 » 20:35:45, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Enl någon tjänsteman på jordbruksverket så är de uppgifter som vi är tvungna att skicka in nu under försommaren hemliga. Undrar hur det är igentligen , för när det gäller åkrar finns det ju uppgifter med två decimaler när det gäller arealen.
Just för ögonblicket skulle det varit skönt att göra som Scaniabonden en MF35a och några hektar potatis att kupa.
Göran i Björnarbo


Skulle räcka med en grålle och ett halvt tunnland,men eftersom viltbevarandepolitiken omöjliggör allt vad självhushållning heter,så får det bli köpepotatis och makaroner istället :ohnej:
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590



e_pettersson

#6647 » 21:19:14, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kjf jag säger ett ord: Warfarin
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#6648 » 22:09:33, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

Dagen började med 5 timmar smidesjobb sedan vart det 4 timmar i skotaren och köra fram virke som barkborren ätit på, sånt lär ju vara ute och exporterat till stans värmeverk (som vi gör med all ohyra) till midsommar. Sen 5 timmar på sprutan. Nu är det provtagning på förra årets produktion :cool: i detta hus skiter vi blankt vart ifrån spannmålsprodukter kommer ifrån då kanske 50-75% av det som vi odlar åker raka vägen till något utland långt bort. Det som intresserar är att det kommer från någon intensiv odling. En bulle från Polen gick det i också så en skvätt smutsig diesel till frakt finns på samvetet det också.
Nu kan det bara bli sämre :grin:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

3 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

gaffa

#6649 » 22:18:31, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu måste du klimatkompensera alla dina omoraliska handlingar genast!!! Jag föreslår att du åker till Max och köper en burgare så klimatkompenserar du genom att Max bekostar planteringen av ett tusendels träd i Afrika.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

4 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

magirus

#6650 » 22:26:31, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Enl någon tjänsteman på jordbruksverket så är de uppgifter som vi är tvungna att skicka in nu under försommaren hemliga. Göran i Björnarbo


DET låter underligt :klia: Har arbetat med myndighetshandlingar sen 2001 och OM det rör sig handlingar som omfattas av sekretess så MÅSTE tjänstemannen tala om vilka skäl som ligger till grund för sekretessen OCH vilket lagrum som dom stöder sekretessbeläggningen på, samt upplysa om vart du/man vänder sig för att överklaga. Detta svar kan man begära skriftligt, och en besvärshänvisning (dit man ska vända sej för att överklaga) SKA ges skriftligt. Rättigheten att ta del av allmän handling är grundlagsskyddad.

Här kan man grotta ner sej i denna fråga om man vill :shake_hands:
https://www.regeringen.se/sa-styrs-sver ... principen/

När man begär ut handlingar från myndighet FÅR inte tjänstemannen fråga VEM du är eller VAD du ska ha informationen till, ej heller VARFÖR du frågar efter informationen.

Så, på dom igen! :thummar:

1 person gillar det här inlägget.
magirus
 

gaffa

#6651 » 22:35:33, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glöm vad jag skrev innan MAX ska man definitivt inte handla av längre läste jag nyss för de har åter tagit upp sitt vegantrams, allt kött ska fasas ut från deras restauranger snarast. Man får väl prova Sibylla eller något om de finns kvar när man är ute och kör i landet. Det svåra är och hitta Sibylla för de har aldrig skyltar vid motorvägarna.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

e_pettersson

#6652 » 22:42:57, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: :skratta3:

Både du och jag och många andra i bondekåren klimatkompenserar ju den obildade Pk elitens dåraktiga utsläpp varje dag genom att vräka på mer gödning och ännu mer kem och odla mer mer intensivt allt för att binda så mycket kol det bara går i marken.
Jaja får kanske starta v8 och åka 5 mil för att köpa en klimatkompenserad burgare så det blir ännu mer moms någon kan slösa bort och en liten buske i Afrika på mark som beslagtagits av någon bondstackare som försök försörja sin familj på :grin:

Där såg jag ditt nästa inlägg. Veganerna skickar jag på samma lastbil som barkborre träden :vissla:
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

e_pettersson

#6653 » 22:57:35, 14-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman: ett tips, jag har 4 st eu ansökningar och köper allt som hör till det av hs. Läser inte ett enda papper åker bara dit en gång om året och talar om vad jag ska så sen blir jag informerad om vad jag aubsolut inte får göra.
Ex krisstöd löstes på telefon på någon minut.
Kostar några tusenlappar förra året kanske 7 och det är nog den bästa investeringen jag gör.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

PeterR

#6654 » 00:40:56, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

kjf skrev:
Göran Ekman skrev:Enl någon tjänsteman på jordbruksverket så är de uppgifter som vi är tvungna att skicka in nu under försommaren hemliga. Undrar hur det är igentligen , för när det gäller åkrar finns det ju uppgifter med två decimaler när det gäller arealen.
Just för ögonblicket skulle det varit skönt att göra som Scaniabonden en MF35a och några hektar potatis att kupa.
Göran i Björnarbo


Skulle räcka med en grålle och ett halvt tunnland,men eftersom viltbevarandepolitiken omöjliggör allt vad självhushållning heter,så får det bli köpepotatis och makaroner istället :ohnej:


Kjf,
Nu är det läge för Dig att se möjligheter istället för problem. Vilt har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om Du anser att skador från allt vilt (undantaget kronvilt och älg), överstiger Dina förväntade kostnader har Du som markägare alltid möjligheten att göra någonting åt det. Om Du är arrendator är det bara anpassa Dig efter markägarens tycke och smak. Markägaren har alltid sista ordet! Låt vara i samarbete med länsstyrelse och/eller skötselområde, icke desto mindre sista och agerande besluten!
Om Du är arrendator ska Du INTE i första hand angripa samhälle eller jägare, utan Din företrädare i dessa fall: markägaren...
I de fall Du själv ar markägare, och faktiskt också jakträttshavare, är de väl inte så himla svårt att öka avskjutning att matcha tillgången?
I vissa fall kan det faktiskt vara enklast/mesta ekonomiska att hägna speciellt känsliga grödor.
Kostnaden för ett bra stängsel är inte oöverstigligt, tvärtom gamla lågt om man betänker tänkbara skador.
Jag lever och verkar i ett område där vi förvaltat vildsvin sedan 70-talet, vi har alla övriga klövvilt (inklusive mufflonfår). Här gnäller självklart en del arrendatorer och andra bönder, men problemen är i vekligheten hanterbara, och i mycket mindre omfattning än vad till exempel brukarorganisationer som LRF vill erkänna. Det skulle minska deras ”trovärdighet”.
Ett halvt tunnland, omkring ett kvarts hektar är väl i närheten av 100 meter i omkrets? Vad skulle kostnaden för Dig vara att sätta upp ett två-trådars elstaket runt potatisåkern vara? Själv sätter jag årligen nära en kilometer vildsvinsstaket varje år. Det tar mig två och en halv timme (upp och ned), vilket ja gladeligen investerar till arrendatorns fördel.
Inse att vilt alltid kommer att finnas, lär Dig leva med dem!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

PeterR

#6655 » 00:48:43, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kort sagt: ni som kan påverka Er situation, gör det, gnäll inte...
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

kjf

#6656 » 01:47:03, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:
kjf skrev:
Göran Ekman skrev:Enl någon tjänsteman på jordbruksverket så är de uppgifter som vi är tvungna att skicka in nu under försommaren hemliga. Undrar hur det är igentligen , för när det gäller åkrar finns det ju uppgifter med två decimaler när det gäller arealen.
Just för ögonblicket skulle det varit skönt att göra som Scaniabonden en MF35a och några hektar potatis att kupa.
Göran i Björnarbo


Skulle räcka med en grålle och ett halvt tunnland,men eftersom viltbevarandepolitiken omöjliggör allt vad självhushållning heter,så får det bli köpepotatis och makaroner istället :ohnej:


Kjf,
Nu är det läge för Dig att se möjligheter istället för problem. Vilt har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Om Du anser att skador från allt vilt (undantaget kronvilt och älg), överstiger Dina förväntade kostnader har Du som markägare alltid möjligheten att göra någonting åt det. Om Du är arrendator är det bara anpassa Dig efter markägarens tycke och smak. Markägaren har alltid sista ordet! Låt vara i samarbete med länsstyrelse och/eller skötselområde, icke desto mindre sista och agerande besluten!
Om Du är arrendator ska Du INTE i första hand angripa samhälle eller jägare, utan Din företrädare i dessa fall: markägaren...
I de fall Du själv ar markägare, och faktiskt också jakträttshavare, är de väl inte så himla svårt att öka avskjutning att matcha tillgången?
I vissa fall kan det faktiskt vara enklast/mesta ekonomiska att hägna speciellt känsliga grödor.
Kostnaden för ett bra stängsel är inte oöverstigligt, tvärtom gamla lågt om man betänker tänkbara skador.
Jag lever och verkar i ett område där vi förvaltat vildsvin sedan 70-talet, vi har alla övriga klövvilt (inklusive mufflonfår). Här gnäller självklart en del arrendatorer och andra bönder, men problemen är i vekligheten hanterbara, och i mycket mindre omfattning än vad till exempel brukarorganisationer som LRF vill erkänna. Det skulle minska deras ”trovärdighet”.
Ett halvt tunnland, omkring ett kvarts hektar är väl i närheten av 100 meter i omkrets? Vad skulle kostnaden för Dig vara att sätta upp ett två-trådars elstaket runt potatisåkern vara? Själv sätter jag årligen nära en kilometer vildsvinsstaket varje år. Det tar mig två och en halv timme (upp och ned), vilket ja gladeligen investerar till arrendatorns fördel.
Inse att vilt alltid kommer att finnas, lär Dig leva med dem!

Ojdå, det tog visst hus i helsike. Och jag som bara ville kupa lite potatis :lmao:

Visst försöker vi öka avskjutningen. Här har skjutits ca 125 hjortar under en 5 års period på 30 ha. Vildsvin något färre. Det har inte minskat grödskadorna.
Sen kan man med fog ifrågasätta var gränsen mellan vilt och lantbruksdjur går. Att överutfodra eller fodra vilt öht skapar ju inga naturliga viltstammar.
När det gäller stängsling så får jag tacka för det välmenta rådet ehuru det kommer en smula sent. Vi har redan påbörjat uppsättning av 2,7 km långt och 2 m högt viltstängsel för att freda hela fastigheten. Förhoppningsvis kan vi sedan återgå till att fokusera på ett normalt brukande av jord och skog.
Att landets livsmedelsproducenter ensamma ska stå för helt orimliga kostnader i form av förstörda grödor och stängsling,bara för att en liten elit ska kunna hobbyjaga några söndagar om året är enligt min mening helt vansinnigt.

4 personer gillar det här inlägget.
kjf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:41:25, 20-04-2016
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 844-4XL
IH 585XL
BM S800
Hymac 590

e_pettersson

#6657 » 01:53:08, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hus i helsike? Jag har inte börjat än!

Nu du PeterR! Jag har alltid tyckt du varigt vettig i jakt frågor men nu håller jag inte med.
Jägare j*vlar som vi kallar dom är ett j*vla slött folkslag som ska leka sin hobby på andras bekostnad det enda dom behärskar är att fylla skogen med sockerbetor och ärt trots att det står i kontrakten att utfodring är förbjuden, men att få bly att flyga det är svårt.
Givetvis inte alla men dom finns nog i alla jaktlag.
Jag som bonde ska tolerera 10% skördeskador det säger jägarna är normalt. Det är mycket ett normalt år. Att lägga e massa pengar på en Trump mur skulle isig svida för mig men fan vad det skulle skapa iritaton hos jägare och vanligt folk vill vi att det ska se ut så? Pga djur som jägare valt att "plantera in" och föda feta. Sen 10% bortfall i en branch där vist marginalen normalt är kanske 2-4 % räkna med att allt vad jordbruk försvinner.
Detta är verkligheten i den håla jag håller till. Här finns det en ände där grisarna finns i överflöd där är marken kanske värd max 30.000 /ha om det går att sälja överhuvudtaget där dom inte finns 150.000. Gris marken planteras igen med granskog.
Denna lekstuga som bedrivs av ansvarslösa jägare som inte fattat ett dugg av att få kapital att växa ellet något för den delen.
Här är resonemanget att jägare är ett onödigt ont som vi hälst vill vara utan. Jaktarrende är kaffepengar.
Några älgar någon hjort något rådjur säger jag inget om men fan dessa nasse j*vlar! Eller uppfödda superflockar hör inte till naturen.
Eller dessa jägarjävlar som säger att vi ska öka hjort stamen som redan är för stor.
Denna diskution har jag haft med jägare och det har slutat med att dom sagt att dom ska skjuta mig och gräva ner mig.
Om man behöver stängsla in åkrar för att hålla jägarnas leksaks hobby djur som dom inte förmår hålla borta då är enda lösningen att säga upp dom och mata med Warfarin och bly på egen hand utan någon tanke på etik.
Sosse jägarna är det som ska grävas ner.

För mig har LRF ingen trovärdighet i någon fråga. Rakt ur lat rövs förening.
Senast redigerad av e_pettersson 08:09:11, 15-06-2019, redigerad totalt 1 gång.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

4 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Trigon

#6658 » 02:05:11, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag inser att jag häller bensin på en begynnande eld här, men kan ändå inte låta bli efter föregående talare.

Om man inte har nåt intresse av att jaga, vad tillför då en stor viltstam, istället för en liten viltstam, för nåt till samhället och naturen? Mångfalden i naturen skulle ju ändå finnas där med en liten stam, och betesskadorna skulle inte bli orimligt stora. Den enorma ekonomiska kostnad (beteskador på skog och jordbrukets grödor, trafikolyckor med mera) som viltet ställer till med i dagens läge skulle vara bra mycket mindre.

Det enda som skulle få mig som lantbrukare att ta jägarexamen är om det skulle kunna hjälpa mig att skydda mina grödor, men jag slipper gärna trots att jag tyckte det var roligt att skjuta prick när jag gjorde lumpen.

Ojdå jag skriver visst för långsamt, men jag postar ändå...

3 personer gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

88ecr

#6659 » 06:42:34, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har typ hälften av egna åkrar på ommråde med älg, hjort, tranor ,vidsvin och helikoprar. Hjorten äter ju för skojs skull årstoppar på granplantor och vässer hornen på typ 15-20 åriga granar. Vete, när man tröskar och det kommer 5t/ha och man ser hela tiden från tröskan toma strån utan ax, är det mer än 10%? Rådgivare säger så korn med lång borst, nå vidsvin en natt kan göra så det inte lönar se smutsa tröskan. Värst trafik är det när augusti börjar bli mörkt, om möjlig skall det sås tidigt dit. Höstsådda växter helt uteslutet, älgen tramppar ner det under hela långa höstblötan. Någonting roligt, lo beståndet har ökat, jag set 4 kadaver av hjort som lon tagit. Talade med jägarna om det, dom lagt in ansökan att skjuta några lon. Jag har öppet sagt jag ordnar bort hjortarna med utländska jägare om inte dom får bukt med problemet. Eller säljer jorden åt nån kross företagqre så har dom ett stort hål i skogen som inte är jaktmark mera. En helikopter hadde flugit lågt i fjol i rybsåkern tiden efter blomnig. Låg långsmed marken och kom ytterts lite från det plus besväret av att tröska liggande rybs. Kornpå mylla som helikopter skapat liggsäd är ännu hemskare, kommer till sist muld på bordet
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

Göran Ekman

#6660 » 09:03:58, 15-06-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet med jordbruksverket i det här fallet är att dom redan har uppgifterna som dom vill att vi ska skicka in .
Det finns folk som fodrar vildsvinen någon mil bort . Det problemet går nog att lösa med en ökad avskjutning.
Och skulle det gå åt helsike med vildsvins förvaltningen , får det bli en rejäl fälla och en grävmaskin.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se