Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Bondedagbok !

14983 inlägg • Sida 435 av 999
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Göran Ekman

#6511 » 08:57:15, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att äldre människor har sin fulla rätt att göra som dom vill är en rättighet som jag inte ifrågasätter .
Det som kan vara lite tråkigt är att (oftast äldre män utan barn) ibland är av den åsikten att det räcker om dom har tak överhuvudet så länge dom lever . Dom ser inte bortom sig själva . Jorden / gården är något som vi ska förvalta till våra barn . Vi lever i ett urbant samhälle surt så ända in i h^*#te. Att vi inte är så många som fattar det.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.



Alrik

#6512 » 11:23:32, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Millimeterrättvisa är omöjligt att få till. Huvudsaken måste vara att efter ett skifte ska man kunna prata och umgås med sina syskon och familj.

Sen är de stor skillnad på att få en klumpsumma att göra vad du vill med eller att ta över lån och låna mer pengar.

Sen får man ofta även föräldrarna i närheten som man då får "ansvar" över på ålderns höst.

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Scania bonden

#6513 » 11:46:40, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jajjemensan. Alla pengar hamnar i samma burk här hemma.....
För min egen del är det sviterna efter torkan 2018 samt att jag skilde mig i fjor som gjorde ett rejält hack i kurvan.
Dock finns det inget vaccin som biter på lantbruk så jag kommer att hålla på. Har turen att oftast kunna styra när jag skall jobba, bara jag/Vi gör 40 timmar i veckan så är det lugnt.
Axel W

1 person gillar det här inlägget.
Scania bonden
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:10, 03-01-2016
Ort: Mellan Karlskrona o Kalmar
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 35, 165, 360, 5455,6290 Tröska MF 26 ( Sampo 2065)

161A

#6514 » 14:08:25, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir det ett långt inlägg och mycket bilder :uupps:

Har varit på resa ett par dagar i Frankrike, i trakterna runt Grenoble som ligger lite söder om Lyon. Har besökt ett antal gårdar där och fått lite insikt i franskt lantbruk. Vill reservera mig för fakta fel och missuppfattningar då jag inte kan ett ord franska och de jag besökte inte kunde varken engelska eller svenska en av medresenärerna kunde franska men inte så insatt i lantbrukstermer.

Det området jag var i uppfatta jag som ett ganska typiskt alp landskap och lantbruket var ganska småskaligt och väldigt svårbrukat.

Generellt var min uppfattning att det franka lantbruket har både fördelar och nackdelar gentemot det svenska. De lever med samma problem som vi att det är hög medelålder bland lantbrukarna och hitta någon som är yngre och vill ta över är svårt. Dock jobbar landet mer aktivt med problemet har har skapat en del vägar att förbättra det. Men den stora fördelen det franska lantbruket har är det finns en helt annan förståelse för lantbruk hos konsumenten, och just den insikten tror jag aldrig att vi kommer ens i närheten av i Sverige

Kommunerna i området vill att de ska finnas aktiva lantbruk så därför köper de upp gårdar och erbjuder yngre lantbruksintresserade att arrendera och ofta då i ett kollektiv av 3-5 yngre.
Det ges möjlighet att äga och driva gårdar av en grupp personer det är en speciell bolags form just för detta
Arrende priserna är bestämda av motsvarande jordbruksverket för de olika odlingsområdena och är inget som jordägare eller arrendator kan bestämma över och det är också jordbruksverket som bestämmer vem som ska arrendera den mark som kommer ut på marknaden (lite osäker)
Arrendepriserna i detta området låg på 1500 kr/ ha. Jag bedömer marken som ganska bördig men väldigt svårbrukad.

Det finns också en konsumentdriven organisation som verkar över hela landet. Deras syfte är att köpa upp gårdar som hotas av exploatering eller avstyckning, oftast mindre gårdar då. Blir en gård till salu som är i den riskzonen så crowd fudndar man i hopa pengarna och köper gården kontant. För att sedan erbjuda den som vill bruka den till en näst intill symbolisk summa, tex 10 ha ink hus och byggnader 20 000 kr om året. Det är också föreningen som bestämmer vem som ska bruka gården och sätter stort värde i att det är en yngre person och att gården drivs ekologiskt.
Markpriserna i området ligger runt 150 000 kr ha.

Nästan på varje gård jag besökte hade de eget mejeri och mjölken som producerades på gårdarna gick helt eller delvis genom det egna mejeriet och blev ost eller andra mejeriprodukter nästan uteslutande så var mjölken opastöriserad.
Eftersom de oftast hade eget mejeri så var det uteslutet att använda ensilage, så allt grofoder togs som hö och skulltorkas.
Produkterna såldes i närmaste by eller på marknader.

Det var inte ovanligt med butiker som var startade och drevs på initiativ av konsumenterna detta för att konsumenterna ville bevara det lokala mathantverket och hjälpa de lokala bönderna. Som motprestation så tog lantbrukaren ofta emot skolklasser från byns skola och ordnade aktiviteter för barnen.

Att produktionen var ekologiskt var av stort värde och det var nästan ett krav för att man skulle få in sina produkter i de konsument ägda butikerna. Begreppet närodlat var inte så relevant eftersom man aldrig egentligen valt bort det som i Sverige utan alltid haft lokala mejerier charkuterier osv..

Klimatet uppfatta jag ganska likt det Skånska ibland snö på vintern ibland inte men på sommaren kunde de bli något varmare inte ovanligt med 30-35 grader.
De var just nu ca 2-3 veckor före oss. Höstvete i full axgång och rapsen helt avblommad och utvecklade baljor.

Odling av valnötter var ganska vanligt och lite typiskt för denna bygd


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

29 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Gustavors

#6515 » 14:39:41, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute och putsade ner lite gammalt gräs på ett bete jag fick ta över förra året.
Biten till Vänster är min, och på höger den jag fått låna/ta över.
Bild
Här kommer fåren att trivas och de kommer att ta bort allt dumt sly med.

Jag fick dock sluta eftersom en råget ställde sig och blängde som FF på mig. :klia:
Då såg jag hennes 2 dags-gamla kid som hon vaktade, Med andra ord bara att flytta sig till en annan del av åkern tills de omgrupperat.

Ja-just-så

7 personer gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

e_pettersson

#6516 » 15:53:43, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A intresant! Är det där med att jordbruksverket bestämmer arrende priserna något lokalt i den del av Frankrike du var i eller är det vedertaget i hela landet?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#6517 » 16:24:36, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte riktigt, jag uppfattade det som det var hela landet men jag reserverar mig lite kring det, det är liksom min tolkning av översättningen. I denna delen av landet så var det inte direkt slagsmål om jordplättarna utan tvärt om. Och det är säkert helt annorlunda på slätten. Det som möjligtvis drev upp priserna lite var de stadsnära lantbrukarna som gärna ville stycka av tomter. Sen är det säkert fritt fram för förhandling under bordet mellan jordägare och arrendator och en någorlunda platt jordbit i tennisbana storlek kan nog generera ett antal mögliga ostar till jordägarens köksbord

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

igelkottar

#6518 » 16:31:35, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra uppsats och många fina bilder. :thummar:
Bild
/Lillen

"Jag bryr mig faktiskt inte om vad folk tycker.
Jag gör vad jag har lust med."

Julia Child (1912–2004), ameri-
kansk kock och kokboksförfattare

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
igelkottar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:53:53, 31-01-2008
Ort: Skövde
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Gutbrod 1050 Trädgårdstraktor m. Skopa, snöschaktblad och borstaggregat.

ja-bond77

#6519 » 18:12:10, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att Frankrike vurmar om bönderna visste man ju, men till denna milda grad?!?! Kan inte förstå hur man kan crowdfunda dessa typer av summor... Man skulle nästan kunna tro att Frankrike hör till de som vill ha stödtak på Cappen på basis av detta. Men nja... T o m här i landet pratar man om att skippa stödtak, kan f_n inte förstå hur de tänker...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nickebonne

#6520 » 18:15:21, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har väl också ett knivdragande brödrafolk som värnar om sina bönder.
Ännu värre i Norge där bönderna får flytta undan alla nya fendtar för att kunna tröska
Visste ni att var tredje miljöpartist är lika efterbliven som de andra två?

2 personer gillar det här inlägget.
Nickebonne
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:35:07, 28-01-2012
Ort: Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH mx 170
M-F 6480
Claas targo
MF 40 rs

Göran Ekman

#6521 » 18:34:01, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul läsning om det franska jordbruket.
Vart en liten kvällspromenad hittade den här.
Bild
Om jag inte missminner mig alldeles kan det vara ett rågax.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

5 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

e_pettersson

#6522 » 19:51:01, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frankrike låter lite som gamla Sverige under lanbruksnämdens tid. Bjud hejdlöst och vinn affären sen ansåg nämnden att det var för dyr och satte ner priset så köparen skulle kunna finna lönsamhet i affären. Rätt eller fel är ju svårt att säga finns ju nackdelar med alla system.
Stödnivåerna i Frankrike är väll en ganska stor skvätt bättre mot Sverige dessutom?
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.

2 personer gillar det här inlägget.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

161A

#6523 » 20:23:16, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet faktiskt inte exakt vilken nivå de låg på. Men eftersom lantbruken i detta område, om de var ekologiska kunde i princip får tretton rätt i stöd kupongen så var de väl stöden ganska betydliga i bokslutet. En av gårdarna som var på ca 30 ha med 35 kor låg farlig nära att slå i taket.
Sen ska man också ta med att en avtalsenlig lantarbetare lön ink egenavgifter var ca 60-70 % av svensk nivå
och dessutom var momsen på livsmedel bara 5,5 %
dock var det 20% alkoholskatt på vin

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

PeterR

#6524 » 20:53:18, 25-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en bild på rödklövervallen som såddes in förra våren. En mindre plätt som är gammal åker i anslutning till ett litet torp på skogen. Första grödan på över 50 år. Det grodde inte alls förrän regnen kom i början på hösten. I och för sig bra. Hade fröna grott så hade de väl torkat ihjäl?
Hyfsat jämnt, men ungefär så kraftigt som det skulle varit i höstas..

Bild

8 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Göran Ekman

#6525 » 07:40:56, 26-05-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förståelsen för matens betydelse i Sverige kommer den dagen vi har haft en riktigt stor katastrof. När butikshyllorna gapar tomma.
Före det förra riksdagsvalet var det ett gäng riksdags ledamöter på studiebesök hos oss bland annat en man som satt i försvarsutskottet eftersom jag ibland kan få ett behov av att höja pulsen på mina med människor sa jag " vi behöver inga d#*la JAS plan ,vi måste ha någon ide om hur vi försörjer landet med mat om det blir en avspärrning" fick ett svar om att det fanns mat till JAS piloterna.
Mat på bordet är trots allt ganska viktigt .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

8 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se