Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

120 inlägg • Sida 7 av 8
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Zukram (trådstartaren)

#91 » 15:59:25, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sötlupin ska funka zon 5 iaf. Men i år kommer det garanterat inte bli det. Möjligen för att testa att vi köper ett par nävar utsäde eller ngt sånt. Det lutar åt vanliga ärtor, även om de inte är perfekta för varken höns eller gris, vi lär få ge tillskott på vissa ämnen, eller hitta någon annan gröda som går att fylla det behovet. På sommaren räcker nog hönsens sprättande och insektsätande, men på vintern blir det ju knapert. Oavsett blir det säkert bättre än bara korn.

Åkerböna vekrar kört, vi har för kort odlingssäsong, om det inte går att höstså då, men jag tror inte det.

Det som styr i år verkar vara tillgång till utsäde. Korn kan jag ju rensa själv och testa grobarhet och hoppas det funkar. Ärtorna borde jag kunna köra med det jag köper som foder, även om man inte har några garantier. Det lär i alla fall bli bättre än att inte ha dem. Om man läser hur ärtor ska torkas, så verkar det vara ganska skonsamt, så jag tror i alla fall inte de är ihjältorkade.

Om någon i närheten har nån gammal harpa jag kan få överta, eller låna, så tror jag det skulle vara till hjälp.. I alla fall i år. Jag har sållar och en del bra delar från ett tröskverk som jag tror kan bli en bra sorteringsanläggning för små mängder, men jag kommer inte orka bygga ihop ngt sådant i år, har inte tid eller ork. Typ ALLA maskiner och bilar och hus behöver ordentligt underhåll i år, så det kommer bli jobb nog så det räcker ändå.

Jag har en 5 meters S-pinne som behöver ordentlig genomgång (renovering), Traktorn behöver ny styraxel och genomgång av diffspärr, bromsar och koppling, chevan behöver ett par ny tvärbalkar och nya dörrgångjärn, bara för att nämna några surdegar. :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor



busholle

#92 » 16:17:54, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höstsådd åkerböna läste jag en artikel om nyligen. Höstsådd funkar möjligen i landets mest gynnsamma delar på väldränerade jordar. Det har varit en hajp med höstsådd något år baserat på ett fåtal artiklar från Storbritannien där det funkar bra.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Alrik

#93 » 16:39:07, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Höstsådda bönor provades utanför Enköping i ett par år. Ens året gick de bra men avlastade inte mer än vårsådda bönor, andra året klarade dom inte vintern.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

PeterR

#94 » 17:32:48, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Angående harvning inför sådd med äldre släpbillar/skivbillar. Det är harvningen som skapar såbotten/sådjup. Moderna maskiner behöver inte lika ”bra” harvning för att hålla djupet. Alltså är det sannolikt direkt olämpligt med spadrullharv för att bereda såbädd. Gå igenom Din harv ordentligt och var noga när Du justerar in den, så ger Du utsädet bästa förutsättningarna.
Jag tycker det är kul med de som orkar kämpa med begränsande medel.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Göran Ekman

#95 » 18:34:31, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provade lupiner ett år lyckades inte tröska dom.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#96 » 14:44:03, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Angående harvning inför sådd med äldre släpbillar/skivbillar. Det är harvningen som skapar såbotten/sådjup. Moderna maskiner behöver inte lika ”bra” harvning för att hålla djupet. Alltså är det sannolikt direkt olämpligt med spadrullharv för att bereda såbädd. Gå igenom Din harv ordentligt och var noga när Du justerar in den, så ger Du utsädet bästa förutsättningarna.
Jag tycker det är kul med de som orkar kämpa med begränsande medel.


Jag förstår inte riktigt problemet. Jag körde spaadrullharven ganska ytligt för att slö sönder löskokor mest. Det hade inte gått att så utan det, eftersom plöjningen var. eh. inte bra. Jag kom på felet sedan, dragarmen kunde inte svänga ut tillräckligt åt höger, så plogen gick aldrig att få att gå rätt. Sen blev det bättre.

Förklara gärna vad felet med spadrullharven var, för jag tyckte den funkade förnämligt. Harvningen efter plöjningen, för att utjämna slutfåror och sånt gör jag med en ganska smal, typ 2,5m S-pinneharv. Det ska bli spännande att se om jag ens orkar dra den stora harven jag fick levererad i höstas, den är typ m bred med fällbara sidor. Det känns som rymdskepp för mig, men traktorn är en MF165, och räknar man effekt per pinne är det på gränsen.

Planen är nu enl. följande.
1: vänta på våren
2: när marken bär, jämna till efter plöjningen med S-pinneharven.
3: köra ut gödsel om jag lyckas tigga till mig nåt. Jghar fått koskit tidigare, men jag misstänker att jag får det som inte egentligen har brunnit färdigt riktigt. Det finns ganska mycket hästgödsel också.
4. Harva ner gödseln lite.
5. Ogräsharva några gånger.
6. Harva för såbädd .. och nu blev jag osäker på vad jag ska använda här.
7. Så ärtor Nord-sydlig rikting. 6-7cm djup?
8. Så korn öst-västlig riktning 4cm djup.

Sen hade man ju velat kvävegödsla efter nån vecka, men jag tror inte vi kommer ha råd med nåt sånt. Framöver ska vi försöka ordna ihopsamling av piss. Tills dess måste jag fixa nåt sätt att köra ut det också. Kanske IBC-tank efter hjulingen bara för mindre marktryck.

Det är verkligen inte det lättaste att få saker att funka på låg budget, men jag har gett mig fan på att det ska gå, det borde gå med rätt metoder.

Tack för råd och uppmuntran!
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#97 » 14:48:06, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Från dig Göran är det väl lika långt upp till Medelpad som ner till mig i Småland?

Kollade lite verkar vara 29 mil till Sundsvall, och 39mil till Vetlanda. Men Småland är jätte stort.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Trigon

#98 » 15:12:18, 16-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så länge du inte kör djupare med spadrullharven än du tänker så (6-7 cm?) borde det inte vara nåt problem. Däremot finns ju en risk att även om du lyckas skapa en perfekt såbädd vars botten är slät som ett salsgolv så kommer all jord ovanför botten att torka ut och blir det försommartorrt (inga nämnvärda mängder regn efter sådden) kommer antagligen kornet (som då ligger på 3-4 cm djup nånstans mitt bland den torra jorden i såbädden) att gro dåligt eller inte alls. Men det är risk man får ta, att så allt utsäde på samma djup är antagligen ett sämre alternativ.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Zukram (trådstartaren)

#99 » 12:48:50, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som jag behöver en grundkurs i harvning :-)
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

PeterR

#100 » 14:28:35, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skippa moment 5. När Du harvar ned gödsel så gör Du samtidigt såbädd och sår direkt efter. Då minskar Du fuktavgången. Välta direkt efter sådd av samma anledning. Om du också vältar mellan ärt- och kornsådd så kan du få lite bättre botten för kornet, men det kan bli lite för packat också. Beror ju mycket på vilken typ av jord Du har.
Gör samtliga moment i en följd och vid bästa tidpunkt för Dina förutsättningar….
Det är mina fem ören.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Trigon

#101 » 14:54:09, 17-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vill man köra flera överfarter utan att torka ut jorden mer än nödvändigt är det ju dessutom en fördel om man jobbar på natten, eller åtminstone sen eftermiddag och kväll, så man inte drar ut på det roliga över flera varma och torra dagar.

Det är många om och men beroende på vad man har för förutsättningar om man ska försöka att få till växtodlingen så optimal som möjligt. :dancing_geek:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Zukram (trådstartaren)

#102 » 11:30:55, 18-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så. skippa moment 5.
Det är klart, det blir ju ogräsharvat i och med att jag förebereder såbädden, så det kanske inte behövs.
Det finns säkert en del frö i gödslet, annars hade jag velat lägga på det så nära sådden som möjigt, men jag vill ge ogräsfröna en chans att gro innan jag har ihjäl dem.
Fast det kanske är en onödig procedur?
Det var nån gamgubbe som tyckte jag skulle göra på det viset, och eftersom jag är rätt okunnig så lyssnade jag på det.

En annan sak som "en gubbe" tyckte, men som jag är tveksam till är att göra en ogräsharvning efter sådden med väldigt snålställd C-harv. Han tyckte tom man kunde göra det efter att kornet börjat dyka upp litegrann. Men det känns ... vanskligt minst sagt.

Jorden är väl att betrakta som lättlera, men det varierar inom samma åker. Ganska mycket sand, men ändå med lera.
En fördel vi har att den faktiskt håller sig fuktig ganska på våren, vilket iof ställer till det med beredning, det är lätt att man ger sig ut för tidigt och bara fastnar. (2wd). I fjol såg det väldigt bra ut trots torkan, och även om jag tydligen gjort fel med såbädden. Även när många andras åkrar vissnade var våra gröna och fina, men det var för lång tid med torka, så det sket sig ändå. Vi fick nog knappt halva skörden mot vad det kunnat bli.

Jag hade fått för mig att en bra såbädd var så finmald som möjligt, men så är det alltså inte? Leran ger ju ganska stora klumpar, men det kanske inte är ngt problem?

Jag skulle behöva en "Spannmålsodling för halvidioter"-bok :-) Eller en konsult som pekade och sa.. "Gör så här dumjävel" :-)

Men ni tycker alltså inte jag ska låta jorden vila några veckor för att låta ogräsfröna gro innan jag harvar igen och sår ?
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Bengt Erik Eriksson

#103 » 23:36:18, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detdär med att låta ogräsen gro en omgång innan man harvar igen och sår huvudgrödan kallas "falsk såbädd" och är ett av huvudknepen i ekologisk odling. Vanskligt på lerjordar där man har ett kort fönster där det är optimalt för bearbetning. Det är också vanskligt i försommartorra områden.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Zukram (trådstartaren)

#104 » 18:40:35, 26-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det brukar inte vara så torrt på försommaren här.. Dessutom har vi ett visst vattentryck underifrån som är fördelaktigt, just den perioden. I somras däremot var det sjukt torrt. Det grodde bra, men sen stannade det i växten :-( Vi har oftare problem med att det är för blött faktiskt.

Nu väntar vi på att den "#¤"¤&## snön ska försvinna och det torkar upp så det går att köra. Lilla S-pinneharven ska repareras, fästena till draget gick av när jag harvade potatisen i höstas, men jag kan inte hitta igen delarna under snön, så det är bara att vänta och försöka fundera på bättre lösningar framöver.

Jag skulle t.ex. vilja komma på ett bättre sätt att få upp spannmålet i torken. Jag funderar på att slakta från reservdelströskan och ta den långa elevatorn från den och skruva in i den. Men allt ska ju göras också :-)

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#105 » 10:01:21, 27-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det mindre mängder så funkar det bra att blåsa. Jag har både fyllt och tömt med en sug och tryckfläkt. Fyllningen är rätt dryg när det blir lite mängder men tömningen går ofta göra en regnig dag när inget annat passar.
Ska man bara fylla så räcker det med tryckfläkt och tillbehör. Det kan vara nästan hur krånglig väg som helst utan att det blir problem med blåsning.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se