Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Småskalig torkning av korn och havre

120 inlägg • Sida 6 av 8
Diskutera allt som hör till jordbruk här

PeterR

#76 » 20:38:07, 13-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och lite olika begrepp för att undvika förvirring. Den som inte håller med får rätta mig.

Sålåda - facket för det vanliga utsädet. Havre, korn ärtor etc. Billarna har normalt 10-12 cm radavstånd.
Gödningslåda - endast kombisåmaskiner. Facket för gödning. Billarna är kraftigare och har normalt dubbla radavståndet, samt går djupare än såbillarna.
Frölåda - extra sålåda för vallfrö, klöver etc. (Saknar alltid(?) billar)

Du kan alltså inte så ärtor med frölådan.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



88ecr

#77 » 08:21:55, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dedär vill ej nåt illa, varför just korn? Jag har sällan fått toppar av korn, känslig för allehanda väder. Lättare maed samma insats få åtminstone 1/3 mer av havre eller vete. Därtill, sen om kornet, vissa sorter, vill väksa, kan när nacken går ner bilda ett myckette kompakt lock, i gott och ont. Därtill, kornet, om de vill väksa, vara ännu me vajit och lägga sig ner efter en lite augusti åsk skur.

Vad jag minns, ärt odlats med stödväkst för att uderlätta tröskning och ibland ogräs ella annors för fuktigt, allt som ensilage, fullsäds sådant.

Dom här sakerna nu endast mina observationer, med rätta sortval och goda marker säkert ej problem. Säkert nån här som kan mer just sort specifika egenskaper och väkst dagar osv, få bra kombination och avkastning.

Rigtiga pro, skulle välan, korn rent första året, spruta rent allt, nästa år ärt renodlat, sedan höstvete.........
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus

PeterR

#78 » 15:29:48, 14-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Havre/ärtor och vete/åkerböna säljs som färdigblandat utsäde, så att blanda i sålådan kanske är praxis? Men då kanske i första hand som gröda för ensilage, även om jag vet dem som tröskat också.
Jag gissar att om man föder upp grisar passar korn bättre än havre? Vete är kanske ännu bättre?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Zukram (trådstartaren)

#79 » 10:08:45, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

PeterR skrev:Ovan råd är goda från erfarna bönder. Lyssna på dem. Själv har jag med framgång sått harvre/ärtor blandat i sålådan samtidigt som jag hade NPK i gödningslådan. Man får kompromissa lite med sådjupet, men snarare ärtdjupt än havredjupt. Havren får kanske inte bästa starten, men det fungerar. Några vridprov kommer Du att behöva göra för att hitta rätt inställning, då Du sannolikt inte hittar färdig tabell.
Om Du istället sår i två omgångar och har lite äldre såmaskin (släpbillar) så kan Du nog harva för ärtornas sådjup, så ärtor, möjligen välta, sedan så kornet i en annan såriktning. Annars är risken att kornet i alla fall landar på samma djup som ärtorna, och då är ju extrajobbet ogjort.

Angående fler avdelningar i torken så är det nog enkelt löst om du har separata avstängningar för varje fack/bjälklag under den perforerade plåten. Då kan du justera eller stänga där Du har tomt eller spannmål med lägre motstånd.


Jag kommer följa råden, det märks när någon vet och inte bara tror.

Att köra annan såriktning skulle jag inte ha tänkt på t.ex. Jag har en maskin med släpbillar som jag körde i fjol, och så har jag fått en lite större med skiv-billar som jag hoppas kunna använda i år. Den står hos svärgubben, så jag måste få hem den och sannolikt göra en seriös service på den innan den går att köra.

Det kommer bli korn + ärtor i såfall. Eller möjligen någon åkerböna, men jag lutar åt ärtor då jag hört om andra som kombinerat de två. En person körde blandat i lådan, men jag misstänker att det varken kommer bli särskilt bra för kornen eller ärtorna om man gör så.

När det gäller tröskningen senare har jag fått rådet att ställa ifrån släpskon litegrann jämfört med om man kör rent korn, i övrigt samma inställning som för korn. Kanske borde man öppna sållen en smula också ? Min nya tröska (BM800) är ju så lyxig att den har ställbara såll. Den kommer behöva lite ny plåt i magasinet under sommaren och en genomgång av bromsarna, det verkar som alla har bromsproblem på sina gam-tröskor :-) Allt med den känns som ett uppköp jämfört med MF-31:an jag började med.

Vad gäller harvningen har det knappast varit något precisionsarbete. På grund av min plogmässiga inkompetens har jag behövt harva som tusan för att få bort kokor och klumpar, så det har nog blivit harvat ner halvvägs till Kina ändå. Förhoppningsvis blev det åtminstone delvis bättre i år. Traktorn blev klart uppgraderad med hjulvikter, och även plogen är bytt mot en relativt modern 3-skärig Kverneland (4-skärig som jag tog bort sista skäret på).
Tyvärr var jag så sen med plöjningen att det hunnit tjäla delvis, och på den biten kommer jag få slita hund i vårbruket :-( ... kanske måste jag försöka plöja om den biten, eller.. jag vet inte, det blev bajskorv där.

Jag har tidigare lånat en spadrullharv av en granne som jag tycker gör ett väldigt bra jobb, så det blir nog att köra hårt med den delvis.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Göran Ekman

#80 » 10:36:27, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några erfarenheter från min tid som bonde med en liten integrerad gris produktion.
Havre är lätt odlat.
Maler man havre på en hammarkvarn. Så får man ett mjöl som hänger sig där det ska rinna, kan gränsen gå vid kanske 15%?
Vi sammlagrade all spannmål i en torksilo där separerade havren från övrig spannmål vid tömning.
Vi odlade väldigt lite havre.
Ärtor slutade vi med efter att två socknars duvor haft fest. Ärtor är lite kluriga att tröska platt på marken ska helst vara stenfritt.
Odlade åkerbönor istället, med varierade resultat. Från rådjurs foder till skaplig skörd.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Zukram (trådstartaren)

#81 » 11:00:10, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

88ecr skrev:Dedär vill ej nåt illa, varför just korn? Jag har sällan fått toppar av korn, känslig för allehanda väder. Lättare maed samma insats få åtminstone 1/3 mer av havre eller vete. Därtill, sen om kornet, vissa sorter, vill väksa, kan när nacken går ner bilda ett myckette kompakt lock, i gott och ont. Därtill, kornet, om de vill väksa, vara ännu me vajit och lägga sig ner efter en lite augusti åsk skur.

Vad jag minns, ärt odlats med stödväkst för att uderlätta tröskning och ibland ogräs ella annors för fuktigt, allt som ensilage, fullsäds sådant.

Dom här sakerna nu endast mina observationer, med rätta sortval och goda marker säkert ej problem. Säkert nån här som kan mer just sort specifika egenskaper och väkst dagar osv, få bra kombination och avkastning.

Rigtiga pro, skulle välan, korn rent första året, spruta rent allt, nästa år ärt renodlat, sedan höstvete.........


Att vi kör korn beror mest på att det är vad som rekommenderats som foder till Linderödsgris. Vete vet jag ju att folk kör häromkring, men egentligen är det nog för kallt. Vi har även höns, och ger man dem havre blir de bara feta och lägger färre ägg. Höstvete är det i princip ingen som kör här uppe, även om jag läst om experiment som fallit väl ut. Markerna är väldigt blöta ganska långt in på våren och jag är rädd att det helt enkelt skulle ruttna bort.

Åkerböna har vi också funderat på, som jag förstår det är de innehållsmässigt och kvävemässigt jämförbara med ärtor, men är lättare att tröska. Att spruta kommer vi inte göra av flera skäl. Brist på utrustning, ingen certifiering och så gillar jag det inte rent känslomässigt. Jag skulle iof kunna tänka mig att göra det någon gång om vi har problem med något specifikt ogräs som vi inte blir av med, men vi har faktiskt inte så värst mycket kvickrot t.ex. Det är mest den där mållan som kommer upp hela tiden.

Havre ska vi nog köra på en plätt i år, och skörda med självbindare, om jag får tag på en. Det verkar vara bra efterfrågan på julkärvar :-) - det är väl inte så många bindare i drift längre och då behöver vi inte belamra torken med havret. Det som blir över tänkte jag köra i tröskan stationärt. Vi får se hur det funkar. Jag har en gammal bindare som jag nog kan få köpa nästan gratis, men det är ju alltid en utmaning att skaka liv i grejor som stått i en lada i en normal mansålder. Om det funkar kommer vi nog ha det som en del i växtföljden. Om det inte var så mycket arbete, skulle det nog vara en fördel för då får man ju säkert bort många frö-ogräs från marken också. Det går ju mindre energi (ingen alls) till torkningen också, men jag har svårt att tro det är nåt vi kommer göra i någon större omfattning - den som lever får se.

Rödklöver ska ju också vara bra som insådd, men det ger ju oss ingenting, förutom strö till grisarna.

En viss mängd vete skulle säkert vara bra i foderblandningen, men då blir det nog att blanda alltihop i torken.

1 person gillar det här inlägget.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#82 » 11:06:29, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter lite googling ser jag att åkerböna nog är bättre till hönsen... Vi kanske ska satsa på det.

Fördelen att blanda i sålådan tänker jag vara att man kan styra hur stor inblandingen är lite noggrannare .
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#83 » 11:18:29, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkerböna kräver troligen längre säsong än vad du har till förfogande där uppe i landet.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Göran Ekman

#84 » 12:24:54, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur långt norrut som det går att odla bönor vet jag inte. Jag bor i nordvästra Uppland. Bönorna såddes först i slutet av april början på maj. Tröskades sist.
Har försökt att tröska frusna bönor i november, funkade inte med våran Sampo 2045 vart rimfrost/is på sållen. Med ett spill på 100%. Men rådjuren tyckte om det.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

busholle

#85 » 13:06:09, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Från dig Göran är det väl lika långt upp till Medelpad som ner till mig i Småland?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Alrik

#86 » 13:15:18, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, de går lite på ett ut om vi ska fara till Småland eller Medelpad.

/som bor i grannsocken till Göran.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Zukram (trådstartaren)

#87 » 13:49:17, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gråärt?
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Zukram (trådstartaren)

#88 » 14:16:00, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sötlupin verkar också intressant. Men på sikt isåfall, det verkar svårt att få tag i utsäde.. Och jag måste isåfall ha nåt sorteringsverk för att få eget utsäde, det är för dyrt annars tror jag. Det verkar som en intressant gröda dock, hög proteinhalt och går odla i zon 5. Vi kanske beställer nån liten skvätt utsäde bara för att se om det mognar någorlunda lagom för att kunna samodla med kornet.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

busholle

#89 » 15:02:53, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Gråärt?


Gråärt sysslar 161A här på forumet med men han jobbar i något av Sveriges mest gynnsamma klimat för odling.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Alrik

#90 » 15:19:44, 15-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sötlupin har nog Göran provat med ett tveksamt resultat?!?
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Thomas2012 och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se