Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurJordbruk

Frilands odlingar, lökskörd och maskiner.

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allt som hör till jordbruk här

Postgården (trådstartaren)

#1 » 15:45:14, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, finns det några fler frilands odlare här i forumet ?
Finns här nån praktisk erfarenhet av maskiner till lök-skörd ?
Har hört om dem som kört med äldre potatis upptagare med matta, typ underhaug .
Någon här som provat och kan ge en utvärdering hur det gick ?
Postgården
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:32, 20-08-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6207
Ford Major
David Brown



161A

#2 » 20:02:17, 20-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag har tagit upp lök med sållmatteupptagare och det gick bra
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Postgården (trådstartaren)

#3 » 21:31:44, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, körde du på lägre varv då eller ungefär samma som vid potatisupptag?
Klarade lökarna det bra eller blev de åverkan på skalet ?
Postgården
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:32, 20-08-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6207
Ford Major
David Brown

161A

#4 » 23:11:16, 21-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänker inte så mycket på varvet utan kör det som är "lagom" med tanke på om jorden är torr el fuktig. någon skadad lök blev det men de blir det om man gräver upp med spade el grep också
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Postgården (trådstartaren)

#5 » 15:49:19, 22-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

161A skrev:Tänker inte så mycket på varvet utan kör det som är "lagom" med tanke på om jorden är torr el fuktig. någon skadad lök blev det men de blir det om man gräver upp med spade el grep också


Ja så är det, blir till att prova till hösten då
Postgården
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:32, 20-08-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6207
Ford Major
David Brown

Zukram

#6 » 16:04:37, 26-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat på samma sak, men även för rovor, morötter och liknande grödor..
Problemet är att hitta någon till rimligt pris, i närheten någorlunda och som inte är helt slutkörd. :-)

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Postgården (trådstartaren)

#7 » 21:23:23, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Jag har funderat på samma sak, men även för rovor, morötter och liknande grödor..
Problemet är att hitta någon till rimligt pris, i närheten någorlunda och som inte är helt slutkörd. :-)

/m


Ja dem börjar bli hårdvaluta.
Jag själv har funderat på något liknande för morots upptag ochså men problemet är ju att man i sånna fall måste bygga väldigt mycket själv för att få det att fungera bra, moroten behöver ju en annan typ av "pickup", man skulle behövt någon typ av Asa-lift liknande system.
Men då bli de ju lite annan storlek på maskinerna ochså...

Jag själv är i planerings stadiet att bygga en enkel morotslåssare med egentligen bara två plattjärn lodrätt ner från hydraulen till ett skärstål/skopstål som ligger vågrätt och skär ner i jorden, gör det ju i alla fall lite enklare att plocka då dem släpper lite från backen.
Kanske blir en uppdatering här när den blir klar om intresse finns ?

2 personer gillar det här inlägget.
Postgården
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:32, 20-08-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6207
Ford Major
David Brown

PeterR

#8 » 23:28:59, 29-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte, men borde det inte fungera med en enskärig plog utan vändskiva om det är torrt? Blir kanske lite för mycket rotande efter morötterna….
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Zukram

#9 » 12:35:07, 12-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har funderat lite på den här typen av maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=UBZJaCX ... tatoFarmer

Det ser ut som det borde gå att få den ganska djupt. Men man kan också tänka sig att komplettera med någon "pickup" före skakanordningen som kanske lyfter upp morötterna. Lök borde iaf funka rakt av tycker jag.

En annan grej som jag tänker man borde kunna missbruka en sån där är alla jäkla tuvor med smörblommor vi får, de växer fort som själva fan också. Särskilt när vi etablerat nya bäddar får vi dem, och det funkar inte med fräsning, och att att hand-rensa knäcker min gamla rygg. Kör man över en bädd med en sån där manick, så borde ju smör-revorna ligga ovanpå avskakade och klara för komposthögen. Men då skulle ju maskinen vara lite bredare helst.
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor

Postgården (trådstartaren)

#10 » 21:42:33, 19-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Zukram skrev:Jag har funderat lite på den här typen av maskin:
https://www.youtube.com/watch?v=UBZJaCX ... tatoFarmer

Det ser ut som det borde gå att få den ganska djupt. Men man kan också tänka sig att komplettera med någon "pickup" före skakanordningen som kanske lyfter upp morötterna. Lök borde iaf funka rakt av tycker jag.

En annan grej som jag tänker man borde kunna missbruka en sån där är alla jäkla tuvor med smörblommor vi får, de växer fort som själva fan också. Särskilt när vi etablerat nya bäddar får vi dem, och det funkar inte med fräsning, och att att hand-rensa knäcker min gamla rygg. Kör man över en bädd med en sån där manick, så borde ju smör-revorna ligga ovanpå avskakade och klara för komposthögen. Men då skulle ju maskinen vara lite bredare helst.



Visst borde det gå att utveckla en sådan till nått ja,
Kriget mot ogräs känner jag igen, det är bara o kämpa på även om det ibland känns trögt, odlar du Ekologiskt?
Postgården
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:32:32, 20-08-2023
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D6207
Ford Major
David Brown

Zukram

#11 » 13:42:48, 20-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså.. Man kan väl säga att vi odlar ekologiskt, för vi har inte möjlighet till nåt annat, men det är givetvis inte certifierat.
Jag har ingen egentlig principiell åsikt i frågan, men det är klart det är skönt att slippa kemikalier i backen, man vet ju aldrig.

Vi har en fördel i att det finns en viss tillgång till stallgödsel i byn. Hästskit kan vi nästan hämta obegränsat, men det finns även koskit i lite mer begränsad mängd.

/m
Zukram
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:56:34, 31-10-2013
Ort: Medelpad
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Jordbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se