Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Plockade svamp.

41 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Mattias_E

#16 » 08:35:07, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet beror väl (oftast) på folk som dumpar både bilvrak och sopor in på ens mark? Med vägbom så ligger det ju iallafall ute vid vägen, saknas vägbom så är min erfarenhet att man ofta stöter på dumpningen betydligt längre in.

Edit: tvåa på bollen.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72



Murre o2 (trådstartaren)

#17 » 08:46:42, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förstår att det sätts upp bommar, innan dumpades det skrotbilar och skräp efter skogsvägarna. Jag tjänade själv några hundra för en del år sedan då jag när vi plockade hallon hittade en nästan ny Volvo som gömts och slaktats i en nedlagd grusgrop. Den var låst och lite inredning kvar, nummerplåtarna var borta men skurkarna hade inte slängt dem längre än att jag hittade den ena så jag kunde identifiera bilen. Ringde polisen och bilen var stulen, ringde Volvia och berättade var bilen fans, fick om jag minns rätt 400 kr i belöning för det.De fick noggrann vägbeskrivning då det inte var lätt att se bilen om man inte som jag snubblade över den bland bärbuskarna. Sedan begriper jag inte vad det är för folk som slänger sitt skräp i naturen, gratis att lämna på återvinningscentralen ju, gör mig förbannad!

För några år sedan vid skolavslutningen var det två grabbar som satte igång att grilla på mitt flygfält 100 hundra meter från huset :uupps: Kortklippt och fint... Frugan tyckte jag skulle köra bort dem men jag tyckte de kunde få fira. Men när jag kollade dagen efter så hade deras engångsgrill gjort brännmärke i gräset, grillen och glasflaskan med Pommac hade de slängt i höga gräset vid sidan om. Sånt folk det finns! Stannade föresten en bil en gång på vägen utanför och några äldre klev ur varpå en tant satte sig och pissade på min infart 50 meter bort :???: Varför välja ett sådant ställe precis framför ett hus?

Mitt flygfält har lockat till sig tyska campare två gånger men de har ju frågat innan om de fått sätta upp ett tält över natten och de har inte skräpat ned utan skött sig, ungdomar som cyklat runt innan coronan. Eftersom jag varit i Tyskland ett antal gånger för jobbet brukade jag prata lite med dom om var de kom ifrån och vart de skulle på cykel :smile:

3 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#18 » 09:01:15, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte själv skogsägare, men orsakerna till att bommarna sätts upp är precis de Ni beskriver. Dessutom gör man det lite svårare för tjuvjägare att operera helt fritt, eller att oansvariga hundägare rastar sina hundar året om så att de vilda djuren blir störda.
Varför skulle en markägare/väghållare hålla vägen öppen för slitage av kreti och pleti när det bara innebär problem och kostnader? Att räddningstjänsten blir försenade är inte sant, de forcerar en bom snabbt och lätt vid behov, så det är inget argument.
Vill man plocka svamp och bär så får man helt enkelt promenera dit man vill. Det är det allemansrätten är tänkt att gälla, inte industriell skörd eller rastning av hundar. Tyvärr missbrukas det alltför ofta så jag har full förståelse för bommade skogsbilvägar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Krister W.

#19 » 09:10:21, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:...
Sedan begriper jag inte vad det är för folk som slänger sitt skräp i naturen, gratis att lämna på återvinningscentralen ju, gör mig förbannad!
...
:smile:

Håller med, det är obegripligt!!

Kan tänka mig några skäl:
- För lat för att köra skräpet dit. Dumpar det hellre närmare "källan".
- Helt enkelt för okunning, känner inte till det här konceptet med Återvinningscentraler, och hur mycket avfall man faktiskt kan lämna där helt fritt(*). I vår kommun är det så i varje fall.
- Det är sen gammalt att man dumpar skräp "i skogen". Traditioner tar minns tre generationer att ändra på! ;-/
- Man måste legitimera sig när man kör in på ÅVC. Som icke-kommuninnevånare har man ej tillträde (tror jag i varje fall). Eller man vill inte att Storebror ser en.
-Annat???


(*) Hela skrotbilar tar de inte emot dock. De får man lämna på (eller få upphämtat av) Bilskroten. Misstänker dock att man kanske får betala för att bli av med den nuförtiden... Sist jag lämnade en bil på skroten, runt -01 tror jag det var, var skrotens avgift samma som skrotningspremien. Transporten kostar ju dock.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Krister W.

#20 » 09:24:00, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

...
Attityderna till att slänga skräp i naturen ändras väl med tiden. När jag växte upp fanns det fortfarande gott om "självorganiserade soptippar" i markerna. Det var faktiskt i regel markägarna själva som dumpade sopor o skräp "i skogen bakom gården" . I någom "lämplig" ravin eller mosse.
Man kunde hitta allt möjligt där. Gamla cyklar, gräsklippare, barnvagnar (lämpliga donatorer för lådbilsbyggen!!), tomglas, radioapparater, skrot o skräp mm mm.
Där jag bodde fanns åtminstone 5-6 kända "fyndigheter" på cykelavstånd från hemmet. Dvs inom 3-4 km radie.
På en av de fanns en skrotad gammal saab (92?), o en opel rekord tidig 60-talare. Jag vet vilka de tidigare ägarna av dessa fordon var, men det talar vi tyst om. Man gjorde så på den tiden bara.
Hur som helst, det var ju kul som bara den!
Föräldrarna var dock inte lika förtjusta över alla fynden som släpades hem... ;-)

Mina klasskompisar på andra orter hade likaså sina "fyndgropar", så fenomenet var nog vida utbrett.
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b

1 person gillar det här inlägget.
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Ambj72

#21 » 14:23:59, 19-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Krister W. skrev:Här i folkrika södern fylls snart varenda skogsglänta som är tillgänglig med bil upp med diverse bråte, utbrända bilvrak, gamla möbler som ingen vill ha, gamla spisar o kylskåp, byggavfall mm.
Fråga mig inte varför. Sett massor av exempel på det, på mina många cykelturer "i skogen".
Men det kan vara ett skäl till varför markägare är så pigga på att bomma för sina skogsbilvägar. Kanske inte i första hand att man vill hindra allmogen att nå avlägsna badplatser, svamp o bärmarker etc...?
Det förekommer även viss form av camping ibland, som leder till otrolig mängd kvarlämnad avfall.
Det är trist att det är så.
I "ödemarkerna" norr över kanske förhållandena är annorlunda?

En annan faktor kan vara att det också gärna körs "rallykross" med div. fordon på undanskymda skogs- grusvägar. Det ger nog mer vägslitage än några enstaka bärplockares bilar. Råkar sen skrotbilen ifråga totalhaverera därute i skogen, är det enklare att bara dumpa den i något dike, mosse eller vattendrag, än att släpa hem den igen. Och gärna sätta eld på den också.
Eller bara att man tröttnat på den. Så blir det någon annans problem....

Förmåner (som t ex allemansrätten är för icke-markägare) brukar gärna överutnyttjas/missbrukas. Vilket gärna leder till att de försvinner så småning om. Eller i varje fall försvåras mha vägbommar t ex.

Vore intressant om någon skogsägare kunde dela med sig av sina synpunkter på ovanstående. Varför man väljer att bomma, eller inte bomma, sina skogsbilvägar....
Nu sladdade jag visst iväg från trådens ämne lite grann. Sorry.
:smile:


Ja så är det, flera av grannarna här har just fått dumpade bilar på sina skogsvägar/upplagsvägar så där av att de har satt upp bommar.
Men bommarna bör kunna ha så att man till fots kan ta sig runt,

Jag sålde kantareller till en lokal gårdshandel förra året. så det kan ju också vara ett tips att tjäna lite pengar.

Här i trakterna så annonseras det ut både blåbär lingon och svamp av tillsynes ofta lite äldre med utländskt påbrå.
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Murre o2 (trådstartaren)

#22 » 08:38:14, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett oväntat fynd när jag plockade svamp i min egen skog, 3 golfbollar :???: Hur de hamnat där hör till de mysterium som aldrig blir lösta. Låg nära varandra, en 4 km till närmaste golfbana massa träd i vägen från alla grannar. Jag slog en del tränings slag en gång i tiden men åt andra hållet, ned mot åkrarna. Det var på den tiden det hörde till att spela golf på jobbet, leverantörer ordnade event på golfbanor :smile: Men det var länge sedan och bollarna såg nya ut och kan inte legat där länge.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Ambj72

#23 » 13:38:57, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Murre o2 skrev:Fick ett oväntat fynd när jag plockade svamp i min egen skog, 3 golfbollar :???: Hur de hamnat där hör till de mysterium som aldrig blir lösta. Låg nära varandra, en 4 km till närmaste golfbana massa träd i vägen från alla grannar. Jag slog en del tränings slag en gång i tiden men åt andra hållet, ned mot åkrarna. Det var på den tiden det hörde till att spela golf på jobbet, leverantörer ordnade event på golfbanor :smile: Men det var länge sedan och bollarna såg nya ut och kan inte legat där länge.



Kan nu varit ngn fågel som norpat dem i tron att de varit fågelägg
Ambj72
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:14, 28-04-2020
Ort: Nybro
Sverige
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Case IH 956XL-91

Ivar Risslén

#24 » 13:46:06, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rävar gillar ägg.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Bygert

#25 » 13:52:02, 21-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr var det soptipp överallt på skogen här, gräver man nånstans så kan man få upp allt möjligt. Det har blivit bättre men nog dumpas det åtskilligt än och det vill man gärna slippa. Men det finns en anledning ytterligare till att ha bommar och det är folk som parkerar som nötter. Ibland vill man ju uträtta nåt på skogen eller gärden och då är det inte så käckt när det står en bil i vägen så man inte kommer fram. Blodtrycket stiger än när jag tänker på den gången jag skulle tröska och infarten till åkern var full av bilar. Skärbordet stod kvar på gärdet så jag kunde inte åka till nåt annat ställe, det var regn utlovat och det tog timmar innan de som var ute i skogen dök upp igen.
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Murre o2 (trådstartaren)

#26 » 19:16:56, 22-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nog att det finns någon enkel förklaring till golfbollarna. Enda säkra är dock att de är av olika märken alla tre och inga spår av tänder ellr dylikt på dem.
Bild
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#27 » 09:42:08, 26-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tog en ny svamptur i går, bommarna och skyltarna har en fördel, mindre svamp plockare där nu :grin: Kanske kompenserar lite för vildsvinens härjningar, var till en ny del och det såg likadant ut där, vet inte om det syns bra på fotot men så ser det ut överallt.
Bild

Fick ett kg igen, väldigt torrt i markerna så svampen växer sämre men samtidigt är kantarellerna torra och fina så det går inte bort så mycket vatten när man steker dem. Rensningen är tråkig, jag tycker jag rensar noga när jag plockar men får ändå rensa igen när jag kommer hem. Var svettigt i skogen igår, 26 grader varmt när jag kilade upp och nedför i den bergiga terrängen.

6 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Skru'are

#28 » 15:29:40, 26-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl fulladdad telefon och täckning....
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Murre o2 (trådstartaren)

#29 » 19:12:04, 26-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du vildsvinen? Erkänner att jag blir lite nervös när det prasslar i skogen där, den där jägaren som de tror blivit dödad av ett vildsvin får igång tankarna lite även om jag inte är rädd för grisar :???:

Annars känds det bra att kondisen är hyfsad, så jag inte ens blir andfådd i uppförs backarna, kondisen är alltid på topp så här års och dippar på vintern när det inte blir så mycket jobb utomhus. Borde börja träna på vintern men det är tråkigt! Men så här års är blodtrycket som hos en 30 åring :smile:

2 personer gillar det här inlägget.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

Murre o2 (trådstartaren)

#30 » 16:11:54, 09-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Plockade nog årets sista kantareller i min skog idag, bara en halvliter... Hittade en golfboll till, 30 meter från de andra :???: Älg jakten är ju på gång/i gång så jag törs nog inte leta på de vanliga ställena. Saxat: 09 oktober 13:00, Vållande till kroppsskada, Hedemora
Ett misstänkt brott har skett i samband med jakt
En man har blivit skjuten i magen efter att en jägare, en man i 80-årsåldern, avlossat skott i samband med älgjakt i Hedemora kommun.


Den skadade mannen, som är i 60-årsåldern, är förd med ambulans till sjukhus med oklara skador. Han var vid medvetande när polisen kom till platsen. Den skjutne är inte jägare.

Polisen har inlett en förundersökning om grovt vållande till kroppsskada och utredningsåtgärder genomförs på platsen.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se