Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Plantera gran, maskinellt, ekonomi?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

Stridis2 (trådstartaren)

#1 » 22:37:42, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det pratades här på M om maskinell plantering av gran för ett tag sedan, varpå jag började fundera. Är det möjligt att plantera maskinellt till ett lägre pris än underbetald utländsk arbetskraft? I så fall, den planteringsmaskin som jag såg var byggd på ett skotarchassi med markberedare under och två planteringsrobotar. Marken såg ut som en krigsskådeplats efter. Har sett grävmaskinsmonterade planteringsaggregat i stil med detta:


Utan att ha planterat en enda gran i hela mitt liv så undrar jag om detta kan vara lönsamt? Man måste ju räkna på en del maskinkostnad och det verkar inte vara jättesnabbt så vad är vinsten? Finns det någon lönsamhet i att skaffa sådan planteringsutrustning, var används den osv. Upplys en nyfiken! :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624



Mangan

#2 » 01:08:05, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funnits olika prototyper sedan 90-talet, de svåra har varit att få maskinen att plantera på rätt ställe. Man drog igång ytterligare ett forskningsprojekt i fjol för att få till det. :huh:

https://www.youtube.com/watch?v=cxIgGwd9Wt0

1 person gillar det här inlägget.
Mangan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:32, 17-02-2008
Ort: Örby
Sverige
Maskin: :
Mf-135 med Rottne Junior och skogsboggie.
Volvo BM EL70 (leksak)

Stridis2 (trådstartaren)

#3 » 09:15:08, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var den maskinen jag såg tidigare här på M som fick mig att börja fundera. Jag hade en jobbarkompis för flera år sedan vars bror körde grävmaskinsmonterat planteringsaggregat. Jobbarkompisen påstod att det var mycket hög överlevnad på de plantorna, bl.a. pga att maskinen tryckte till marken så pass bra innan man planterade att plantan fick bra markkontakt.

Men jag funderade alltså på både hur ekonomin ser ut att planta med maskin kontra för hand, för- och nackdelar samt hur mycket som maskinplantas.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

valtra mega

#4 » 09:38:48, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad jag hört är att kostnaden är ungefär den samma med grävmaskins plantering eller att folk som planterar här i finland

1 person gillar det här inlägget.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Thomas2012

#5 » 09:56:38, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nackdelen med maskinell plantering med grävmaskin är att du kan bara sätta täckrotsplantor här i södra sverige behövs det ibland stora kraftiga plantor
på grund av konkurrensen av gräs och sly

1 person gillar det här inlägget.
Thomas2012
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:40:17, 27-02-2012
Ort: falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6400
Valmet 405
Ford 4600
Fordson Supermajor

busholle

#6 » 11:42:51, 26-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det finns några som håller på så kan det inte vara helt uruselt men å andra sidan växer inte branschen så då kan det knappast vara överdrivet lönsamt.

Har man mark som är lämplig för harv och plantering med billig arbetskraft så är det nog svårslaget. Har man däremot mark som behöver grävmaskin för att kunna markberedas vettigt så kan nog planteringsmaskin vara mycket vettigt, den ökade tiden för själva planteringsmomentet lär vara så liten i förhållande till tiden man ändå lägger på hygget så det snabbt betalar sig.
Skulle jag gissa så kanske det rör sig om 5% av arealen som en grävmaskinsburen plantmaskin kan konkurrera på.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Murre o2

#7 » 15:28:06, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var grabb tjänade skolklassen ihop till skolresa till Oslo genom att plantera granplantor. Antar att det inte går för sig idag. Men vi fick frisk luft och slapp skolarbetet några dagar så vi var glada :grin: En del av granarna vi planterades har nu en 63 år senare blivit skördade... Det växer fort här söderöver.
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#8 » 17:03:52, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen kan man undra om satsning på gran är helt rätt? Mad tanke på senaste årens barkborreangrepp, varmare och torrare somrar osv. Är det inte läge för skogsägarna att snegla på andra, möjligen bättre alternativ som olika lövträd eller helt enkelt tall? Man ser ofta att man planterat gran, där det lika bra, eller bättre lämpat sig med tall eller något lövträd, eller helt enkelt traditionell blandskog. Dessutom finns det väl få områden som har så fattig "biologisk mångfald" som monokultur av gran? Men det kanske är anledningen till att till exempel flera skogsbolag vill minska antalet vilda djur: för att minska betestryck på de få områden som fortfarande har någotsånär biologisk mångfald?
Som jag tolkar det är det skogsbolagen som driver de flesta skogsägarna mot ren granodling för att maximera avkastningen, oavsett sidoeffekter? Samtidigt görs stora satsningar på den här typen av planteringsmaskiner. Vem är det som betalar, egentligen?
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Viktorputts

#9 » 18:29:53, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan fundera på varför det i Västra Götaland är ca 25% talltimmer men det planteras 90% gran och 5% tall. Jag lurar på hyggesfritt med inriktning på blandskog med hela paletten av lövträd i framtiden.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

överlass

#10 » 18:57:19, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har läst på ganska mycket om hyggesfritt skogsbruk och kommit fram till att det inte är något för min fastighet, dels för att det finns väldigt lite fullskiktad skog(träd i alla åldrar) men framförallt för att hyggesfritt gynnar granen, och den vill jag inte ha mer av helst.

PeterR, jag håller med dig om att det satts gran på helt fel marker, gran är ju det trädslag som förädlats mest för hög tillväxt och det har den ju verkligen på rätt marker men på fel mark där torka, insekter och röta sätter ned tillväxten är det knappast det ekonomiskt rätta.
Problemet nu är betestrycket från vilt skulle jag säga, det finns ju "entusiaster" som lyckas få upp tall mm med hjälp av att spruta avskräckande medel men den stora massan av skogsägare vill inte lägga ned den tiden och man vill inte heller behöva plantera om.
Så jag är tveksam till att vi kommer få upp några skogar med den typen av träd som hjortdjuren tycker om så länge vi har det betestrycket vi har.
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

PeterR

#11 » 19:11:27, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår vad Du menar Överlass. Det har tyvärr blivit lite moment 22. Jag håller helt med Dig att betestrycket på vissa håll är för hårt, men det görs nog alldeles för få åtgärder av vissa skogsägare för att anpassa skogsbruket efter verkligheten.
Tyvärr har vi ju ingen flerartsförvaltning för klövvilt att tala om, utan man tittar bara på skador från älg och kronvilt. Min bestämda uppfattning är att då framförallt dovvilt blir talrika i ett område, ökar skador från älg och kronvilt, trots att de ofta är ganska få. Om man minskar antalet dovvilt, samtidigt som man anpassar skogsbruket bättre, så skulle det bli bättre för alla. Tror jag....
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Viktorputts

#12 » 19:28:34, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man fortsätter att bara erbjuda 5% tall på älgrestaurangen så tror jag också att tall är svår att få upp. Att skogen inte är fullskiktad nu innebär ju att man kan sträva mot skiktad skog att lämna vidare. Hyggesfritt innebär ju inte röjningsfritt om man vill gynna något eller några trädslag. Alltid bra att läsa på och ha en egen plan.
Ska börja redan nu att hota barnen med att gör ni kalhygge så ska jag spöka för er :levitera:

3 personer gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Göran Ekman

#13 » 20:58:06, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att vi ska skylla allt på skogsbolag och skogsägare, våra kära förmyndare på skogsvårdsstyrelsen har tidigare bannat skogsägare som tyckt att blandskog varit en god idé tidigare har vänt nu.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

6 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#14 » 21:02:30, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har som vanligt helt rätt Göran!
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Viktorputts

#15 » 23:24:44, 27-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skogsvårdsstyrelsens uppdrag var väl att överbrygga "virkessvackan" så massabruken inte behövde vänta på massaved. Undrar var den beställningen kom från?

Nu lägger bolagen ner både massa och pappersbruk, medelstora sågverk verkar också var bortrationaliserade.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se