Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterSkogsbruk

Kontrollerad fällningsriktning?

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera allt som hör till skogsbruk här.
Inga teknik-diskussioner här!

busholle

#31 » 21:37:26, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle säga att maskinen endast hindrar att trädet går bakåt. Riktningen styrs av brytmånen, åtminstone så länge brytmånen är hel.

2 personer gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.



Stridis2

#32 » 22:59:11, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så fort det gäller lite mer avancerad trädfällning tar jag in hjälp. Däremot har jag varit med en massa och assisterat, både hos mig själv och andra. Jag håller inte riktigt med många övriga här i tråden om att lina inte skulle vara effektivt, inte heller om ypperligheten med att trycka ner med maskin. Det enda träd som gått fel när jag varit med var ett vi försökte trycka med min teleskoplastare (var för lata för att köra ner traktor med skogsvinsch, samt att den hade behövt stå långt ut på en blöt åker). Så fort trädet började falla, räckte med någon cm, så släppte trädet från lastaren och hade absolut ingen styrning. Var iofs en gammal ask så förutsättningarna var inte de bästa... I vilket fall som, trädet vred sig och föll en 50 - 60 grader fel från där det var tänkt. La sig över fronten på min dumper, men tack och lov var det bara med grenar så värsta skadan var en ytterbackspegel som gick all världens väg.
När vi drar så försöker jag stå 30 - 40 meter iväg och få upp wiren 8 - 10 meter i trädet, ibland till och med kanske 14. På det sättet har vi fått ner träd som lutat kraftigt fel och helt fel tyngdpunkt. Iom att maskinen står så långt iväg så har trädet mycket svårare att gå snett, och eftersom wiren sitter högt upp så har man bra kraft. Gäller bara att vara snabb med vinschen och dra in wiren så snabbt man kan för att ha styrning så mycket av vägen ner som möjligt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Burträskarn

#33 » 23:06:22, 31-01-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis har helt rätt. Dock gäller det ha lite känsla om man använder en vinsch. Drar man för fort och för tidigt finns risken att stammen spjälkar sig, och det kan vara seriöst ohälsosamt för den som håller i motorsågen...
Destructum necesse est - dynamit smäller högst!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Burträskarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:08:09, 17-01-2011
Ort: Burträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 10006
MF35X
Hydromac 115
Atlas Copco XAS85
Disco1
Scania P280

Murre o2

#34 » 16:12:04, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är olika på olika träd sorter också, ask har jag haft otrevlig erfarenhet av att de brister tvärt och plötsligt, som ett kanonskott en gång, skrämde skiten ur mig en gång när jag stod där och sågade på ett bamse träd :uupps:
Murre o2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:45:39, 02-08-2017
Ort: Kungälv
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo 320

PeterR

#35 » 16:29:33, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man glömmer lätt vindens hjälp/stjälp. Om man, förutom linor/vinsch, utnyttjar vinden så underlättar det ofantligt. Ibland får man vänta på en bättre dag…

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

tortap

#36 » 17:01:15, 01-02-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Man brukar säga att man med ett spännband orkar dra ungefär 10% av spännbandets brottlast. Ett fyratons spännband ger då runt 400kg dragkraft, duger till det mesta men det motsvarar ett rätt klent spaklyftblock.


Om ni nån gång hamnar i den sitsen att ni måste vincha upp nåt med spännband så kan man använda två. Förspänn det ena i riktningen ni vill vincha och ta det andra och dra i det första på mitten som en pilsträng. Eller lyft det första på mitten bara, om det skulle råka vara nåt storleksmässigt som en skoter eller så... Utväxlingen blir rätt enorm.

2 personer gillar det här inlägget.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till Skogsbruk

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se