Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterJordbruk och djurDjur

utgödsling

89 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera allt som har med djuren att göra här

PeterR

#31 » 23:33:28, 18-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
Ja, Göran har helt rätt, det är en K4000 (även kallad Komprimat 4000).
Det ser ut som länkarmen som skall dra skapmeden har lossnat/saknas (position 7 på bilden nedan). Då kan meden ha tryckts in i trumman förbi släden. I Din mittenbild så ser det ut som något "hänger från taket"? Kan plåtarna/släden ha gått sönder?

Bild

Förslag på arbetsordning:
1. Lossa och dra tillbaka skrapmeden.
2. Försök hitta länkarmen och ta bort den.
Nu är det läge att försöka backa släden igen. Du kan tvångsvända genom att trycka in mittendelen på förskruvningen på ventilblocket (Se bild)

Bild

Om det inte funkar kan Du vara tvungen att helt enkelt krypa in för att se vad som håller emot. Det kan vara gångjärnet (pos 9) som åkt på sniskan.
Hur som helst bör Du ta bort allt och kolla gejdrar innan Du sätter ihop allt igen.
Du talar om ströbädd. Det är väl inte så att Du försöker trycka ut torr ströbädd? Det kommer aldrig att gå riktigt bra. Tryckaren är gjord för mjölkkor som ju har hyfsat lös skit, då också med hackad halm. Aldrig långhalm!

Du har också PM

Håll oss uppdaterade!

/Peter R

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV



bray65 (trådstartaren)

#32 » 10:31:03, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilden, den är bra. Det ser ut som om pos 7 saknas. Luckan pos 8 ser ut att ha fått stryk, den är nämligen sned. Jag har tagit loss slangarna på cylindern för att inte få mottryck i hydrauloljan och försökt att dra ut släden men den sitter stenhårt. Skall ge mig på eländet igen och dra med dubbelt spel. Jag har ingen gödsel på plattan utanför eftersom jag egentligen tänkte låta utgödslingen vara trasig över vintern, kulverten avslutar med att gå uppför innan gödseln kommer ut. Nej jag försöker inte trycka ut ströbädd, den är för torr. När utgödslingen fungerade var rännan närmast foderbordet öppen så djuren föste ner det "oströade" kladdet i rännan, jag fick hjälpa till med gödselrakan i bland, fungerade ganska bra. :shake_hands:
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

Göran Ekman

#33 » 13:47:03, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild säger mer än tusen ord , helt perfekt.
Vad menar du med att dra ut släden? Vilket håll är ut?
Jag skulle nog försöka köra släden in i stallet (med hjälpas kolven) .
Ta bort pos 11 , lossa kolven från släden, lyfta upp släden . Tvätta av den, laga den.
Vad du gör med spelet förstår jag inte riktigt.
Eller är det som så att det inte går att köra tillbaka släden den sitter fast?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bray65 (trådstartaren)

#34 » 20:55:17, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag menar dra ut ur kulverten, alltså in i stallet. Eftersom kolven inte orkar dra ut släden som sitter fast försöker jag dra med hjälp av spelen. Som jag skrev tidigare vänder kolven riktning när motståndet blir för högt, jag har därför kopplat bort hydrauliken. Börjar bli rena såpan det här! "Den trilskande släden" Eller mer rättframt när tålamodet tryter- Förb. j-a. slädhe.
Jag har inte hunnit göra så mycket åt utgödslingen i dag, men jag återkommer när (om) jag får loss slädeländet. Har fått en ny (tokig?) id´e, kan det gå att koppla kolven direkt mot pumpen utan att gå genom ventilen, eller kan det bli för högt tryck? Om en slang eller koppling brister är det nog inte kul att stå intill! Skall se om jag har hydraulslangar som är tillräckligt långa.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bonnen513

#35 » 21:41:56, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu är det tyvärr kört för dig. Man får aldrig ALDRIG svära på en utgödsling för då kommer den att hämnas för evigt

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#36 » 21:44:35, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

nej inte koppla direkt på pumpen. däremot ställa upp överströmmaren och kanske jucka den framåt tillbaka genom att vända manuellt på ventilen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bray65 (trådstartaren)

#37 » 22:29:43, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:nu är det tyvärr kört för dig. Man får aldrig ALDRIG svära på en utgödsling för då kommer den att hämnas för evigt

Aha, det är därför den krånglar så in i den. Jag har nog muttrat en och annan ramsa, men jag trodde inte den hörde vad jag sa. Skall byta taktik tror jag. Kanske- Om du inte fungerar nu så dränker jag dig i betong! Eller-Kom nu lilla slädegubben så skall du få lite färsk gödsel!

2 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

bonnen513

#38 » 23:19:07, 19-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

den läser dina tankar så det gäller att ta det med jämod o inte hetsa upp sig
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

barsen

#39 » 00:37:56, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

:grin:
bonnen513 skrev:Man får aldrig ALDRIG svära på en utgödsling för då kommer den att hämnas.


De hade jag som signatur innan, har med haft en utgödslingsperiod :mrgreen: Ju mer du svär på skiten desto mer jävlas den.
Tomma tunnor skramlar mest!

//Emil

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
barsen
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:41:59, 30-04-2012
Ort: Nordöstra Skåne
Maskin: Deutz Fahr
John Deere
David Brown
Volvo Bm
Hydrema
Div Verkstadsmaskiner

Göran Ekman

#40 » 11:06:51, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:nej inte koppla direkt på pumpen. däremot ställa upp överströmmaren och kanske jucka den framåt tillbaka genom att vända manuellt på ventilen

Det är inte säkert att det finns någon överströmmare som är justerbar.
Det som kan hjälpa är att tvångs vända riktnings ventilen ,var någon om det i inlägget med sprängskisserna, där de blå pilarna pekar Då blockerar du vändningen då kan man få ut mera tryck till kolven. En detalj till kolven orkar mycket mindre på tillbaka vägen ( mindre area på stångsidan).
Att man inte får in släden är ovanligt, jag är väldigt nyfiken på vad har hänt.
Jag rekommenderar dig att låna en manometer så att du har lite koll på vad som sker.
På äldre anläggningar satt det ventilpaket med två torn,där gick det att justera vänd trycket olika för ut/in, om det går att låna ett sånt paket kan man försiktigt skruva upp trycket för vändning inåt ha koll på manometern så att du har koll på vad som händer.
Inlägget från Peter med sprängskisserna är bra hoppas att du läser det noga .
Nu har jag varit seriös ovanligt länge . Måste komma med något dumt .
Vad händer om du kombinerar spelet med hydral kraften . OBS detta förslag tar jag inget personligt ansvar för .
Ha respekt för kraften i trycksatt olja. Var försiktig.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

1 person gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

bray65 (trådstartaren)

#41 » 23:21:31, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har jag haft en omgång med utgödslingen igen. Men den sitter fast. Stången som trycker ut gödseln i kulverten har separerat från släden, jag har dragit tillbaks stången så mycket det går med hjälp av spelet, men vet inte om stången är i ändläge om Ni förstår hur jag menar. Har grävt upp ströbädden över luckan där rännan börjar skall lyfta på luckan i morgon för att se om stången är "framme"mot väggen. Har även tittat på riktningsventilen och det finns inte någon "pinne" eller vad jag skall kalla den för, slid kanske? Upptäckte även att manometern är trasig, den tycks ha låst sig mitt i skalan. Som jag skrev tidigare har jag även funderat på att kombinera spelet med hydraulkraften men jag vet inte om jag vågar.Har även lekt med tanken att sticka in en rejäl järnstång utifrån där gödseln kommer ut och sedan trycka med traktorn på stången som i sin tur trycker på släden och kanske få släden att lossna och förhoppningsvis komma ut ur hålet. Ja risken är väl att jag förstör släden helt men den verkar redan vara trasig. :driver:
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.

överlass

#42 » 23:43:23, 20-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kommer du intill med traktor från rätt håll så ryck ut skiten eller som du säger tryck ut den, en utgödsling man har svurit på kan man inte smeka igång den måste man visa vem som bestämmer
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

Göran Ekman

#43 » 00:22:46, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den manometern som du har upptäckt att den är trasig.
Är det den som syns på bilden av hydral aggregatet ?
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PeterR

#44 » 01:54:05, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran är skarpsynt!
Manometern Du ser på bilden är bara för mottrycket över returfiltret.
Det är ingen pinne på den typen av ventilpaket, det skall (om jag minns rätt?), vara en i mitten försänkt slid. Du måste alltså trycka till den med något "spetsigt".
Luras sedan inte av att skrapmeden och släden är två separata delar. Försök hitta länkarmen. När den är borta borde Du först kunna dra tillbaka meden, sedan starta aggregatet och låta den försöka själv en stund. Då kan man också tvångsvända. Som det är nu försöker den pressa ut en massa järnskrot, som sannolikt krökt några delar, vilket i sin tur gör att det går lite trögt.... Jag tvivlar faktiskt att själva pressluckan är krökt/vind, då det krävs ganska mycket för att det skall kunna ske, men släden kan mycket väl vara vriden.
En nödlösning är att koppla slangar direkt mellan hydraulcylindern och en traktor med lite högre arbetstryck, men då skall Du vara försiktig när Du kör kolven utåt så att den inte kröks. Normalt vändtryck är 150 bar, så en traktor med nära 200 bar (eller vad det kan vara), blir lite starkare.

Men, återigen: Se till att Du tar bort alla delar för inspektion innan Du kör igång med gödsel igen!

/Peter R

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

bray65 (trådstartaren)

#45 » 21:15:07, 21-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I dag har jag tagit en stund med skyffeln, lyfte på luckan vid ändläget längst inne i lagårn, kunde konstatera att stången inte har kommit till ändläget. Det anade jag, det är något som håller emot och trycker stången i sidled så den låser. Har försökt trycka tillbaka stången i sidled med en domkraft men den fjädrar tillbaka när jag tar bort domkraften.Det måtte vara den lede gödselkungen själv som gömmer sig där inne i mörkret. Det lutar åt att det får bli traktorn och en kraftig stång av nått slag och sedan försöka med våld trycka ut eländet! Det lär väl bli totalskrot av släden, undrar om det finns att köpa ny släde till dom här gamla utgödslingarna? Tänkte ett tag att ta gasskäraren och krypa in i kulverten och skära sönder släden men det är kanske lite onödigt farligt? Nu tänker jag inte ge mig, skall visa den där utgödslingen/kungen/lede fi vem som bestämmer, må det bära eller brista!

2 personer gillar det här inlägget.
bray65
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:37, 08-11-2016
Sverige
Maskin: Bray traktorgrävare 1965 och Hatra Landsverk grävmaskin 1966. Valtra 600, Valtra 900, New Holland 45-66, New Holland TN-55.


Återgå till Djur

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se